Online marketing optimaliseren: begin met laaghangend fruit
Elke ondernemer wil zijn bedrijf optimaliseren, en met de online marketing is het niet anders. Maar waar begin je? Wat moet je nú doen om aan het einde van dit jaar je doelstelling te behalen? In dit artikel ga ik wat dieper in op het proces van het stellen van prioriteiten. Want alleen wanneer je de juiste prioriteiten stelt, zul je de doelstellingen uiteindelijk gaan halen.
Stap 1: doelstellingen
Allereerst is het belangrijk om doelstellingen neer te zetten. Het is een cliché, maar zonder doelstellingen kun je nooit prioriteiten stellen. Uit ervaring weten we dat het lastig is om zomaar doelstellingen te bepalen. Vandaar dat wij zelf altijd eerst een uitgebreide audit van een bedrijf uitvoeren. Waarom? De doelstellingen moet wel realistisch zijn. Ze zijn dus afhankelijk van budget, middelen, bestaande online marketing etc. Op basis daarvan worden de doelstellingen (en KPI's) bepaald. En die doelstellingen hebben we nodig voor de volgende stap.
Stap 2: plannen
Binnen ons framework, het KGOM-succesmodel, werken wij altijd met een 6-maandenplan. Dit kun je zien in onderstaande afbeelding:
We hanteren de termijn van 6 maanden omdat we enerzijds een degelijke planning kunnen maken, en anderzijds ook de mogelijkheid hebben om mee te gaan met de snelle veranderingen binnen de online marketing. Bij het maken van deze planning hanteren we dus altijd het laaghangend fruit principe. In bedrijfstermen: plannen op basis van ROI.
Plannen op basis van ROI
Online marketing bestaat uit grofweg twee onderdelen: verkeer naar je website halen (1) en zoveel mogelijk verkeer converteren (2). In feite spreken we dus vooral over traffic genereren en conversieoptimalisatie. Binnen deze onderdelen vallen dan weer andere onderdelen. In onderstaande afbeelding zie je hoe dit er ongeveer uitziet:
Bovenstaand voorbeeld is versimpeld omdat de werkelijke onderdelen veel uitgebreider zijn, maar dat is uiteraard alleen voor intern gebruik ;-). Maar je begrijpt het plaatje waarschijnlijk wel. Met deze uitgebreide boomstructuur, en de doelstellingen in de hand, kunnen we gaan bepalen welke onderdelen we op welk moment moeten inzetten. Elke onderdeel in de structuur zoals hierboven heeft een bepaalde ROI. De kunst is nu dus om al deze zaken te sorteren op ROI. En wanneer je dit hebt gedaan, wordt het eenvoudig. Je werkt dan puntsgewijs alle onderdelen af.
Wat heeft welke ROI?
Om te kunnen bepalen welk onderdeel welke ROI heeft, heb je vooral veel ervaring nodig. Een onderdeel heeft namelijk geen vaste ROI. Dit is geheel afhankelijk van het soort bedrijf, de doelstellingen, welke andere onderdelen er al lopen etc. Degene die dit in de vingers hebben, kunnen uiteindelijk dus ook het snelste resultaat behalen. De belangrijkste regel binnen deze strategie is dat je nooit een onderdeel gaat optimaliseren als er een ander onderdeel is met een hogere ROI. Klinkt logisch, maar in de praktijk zien we toch vaak dat de energie in de verkeerde onderdelen wordt gestoken. Er wordt dan bijvoorbeeld een A/B-test opgezet terwijl er nog geen dynamische nieuwsbrief wordt verzonden. Of er wordt bijvoorbeeld al gestart met display-advertising, terwijl de snelheid van de website nog te wensen overlaat.
Conclusie
Dit hele proces noemen we dus het laaghangend fruit principe. Zeker wanneer je geen onbeperkt budget hebt en snel resultaat wil behalen, is dit dé manier om succesvol te worden. Zelf werk ik al ruim 12 jaar op deze manier en ik zal dit ook de komende 12 jaar blijven doen. Want: het werkt!