Belangrijke tip voor ondernemers: focus op je winners

Karel
5/2/2024
Strategie
X
min leestijd
Karel
5/2/2024
Strategie
X
min leestijd

Belangrijke tip voor ondernemers die het komende jaar hard willen groeien, of toch op zijn minst flinke stappen willen maken.

Focus op je winners!

(En niet zoals je waarschijnlijk doet op de losers.}

Waarschijnlijk bied je verschillende producten of diensten aan. De één heeft al een grotere bijdrage aan de omzet dan de ander.

Bijvoorbeeld:

Je biedt 3 verschillende diensten (of productgroepen) aan.

  • Dienst A is verantwoordelijk voor 60% van de omzet
  • Dienst B is verantwoordelijk voor 30% van de omzet
  • Dienst C is verantwoordelijk voor 10% van de omzet

Voor het gemak gaan we er even vanuit dat de winstmarge hetzelfde is.

Stel dat je in 2023 een omzet had van 1 miljoen. En je doelstelling is om 20% te groeien. 200.000 euro dus.

Als bedrijf zijn je resources gelimiteerd (mensen, kapitaal, energie).

Om je doelstelling te gaan behalen maak je een plan voor 2024, en hier gaat het vaak fout.

Want in de praktijk wordt er vaak gekeken naar de 'onderpresterende' diensten: "Hoe kunnen we Dienst C het komende jaar laten groeien?" En heel vaak gaat er dan een onevenredig groot deel van de resources naar deze dienst. En dit betekent dan vaak ook dat de beter presterende diensten flink minder resources krijgen.

Besef dat om je omzetdoelstelling te behalen je dienst C maar liefst 3x zo groot moet maken. Dat kost heel erg veel resources. En stel dat het dan al lukt, hoeveel omzet verlies je dan van dienst A omdat je daar te weinig resources aan hebt besteed?

Daarom adviseer ik het volgende:

Besteed je resources evenredig aan de omzet waar de dienst voor verantwoordelijk is.

Of in ons voorbeeld:

  • Dienst A krijgt 60% van de resources
  • Dienst B krijgt 30% van de resources
  • Dienst C krijgt 10% van de resources

Je zult zien dat je de doelstelling veel sneller zult behalen, en dat keuzes maken veel eenvoudiger wordt.

En wil je een 'nieuwe' of kleine dienst toch groter maken? Besteed daar dan bijvoorbeeld 5-10% extra aan en trek dat af van de andere diensten. Maar niet zoals het vaak gebeurt, 90% van de tijd gaat naar de nieuwe of kleine dienst, waardoor de winners te weinig aandacht krijgen en je doelstellingen niet haalt.

PS: het is natuurlijk een iets ander verhaal als je weet dat dienst A in dit voorbeeld een aflopende zaak is door bijvoorbeeld regelgeving of trends. Dan is het vaak wel verstandig om op tijd meer energie in de andere diensten te steken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier