Kleine veranderingen, kunnen grote impact hebben.Zeven woorden bijvoorbeeld.Wil jij je succes verdubbelen om mensen te laten doen wat jij wilt dat ze doen?Dan kun je je conversie verdubbelen met de volgende 7 woorden:
‘Maar je bent vrij om te kiezen'
Simpelweg mensen eraan herinneren dat zij de vrijheid hebben om te kiezen, verdubbelt jouw overtuigingskracht. De exacte formulering doet er eigenlijk niet zoveel toe, als het er maar op neerkomt dat degene die je probeert te overtuigen niet verplicht is te doen wat je van hem vraagt.Dat is de conclusie van Christopher Carpenter, onderzoeker aan de Western Illnois University na een meta-analyse van 42 wereldwijde onderzoeken met in totaal 22.000 deelnemers.Volgens neuromarketeer Roger Dooley wordt ‘Maar jebent vrij om te kiezen' niet vaker gebruikt, omdat het voor verkopers tegennatuurlijk aanvoelt. Alsof je geen vertrouwen hebt in je eigen producten en diensten. Om mensen te overtuigen, richten verkopers daarom meestal de pijlen op waarom de andere opties minder wenselijk zijn of zelfs niet werken.De enige reden waarom ‘Maar je bent vrij om te kiezen' in een verkoopsituatie minder goed werkt, is als mensentochal sceptisch tegenover je verkooppraatje staan. Oftewel: je product of dienst moet een aantoonbare meerwaarde hebben voor de koper.
Voorbeelden hoe je ‘Maar je bent vrij om te kiezen' kunt toepassen
Downloaden van een e-boek
Het boek ‘Gezonde voeding' belooft je het volgende: “Gezonde voeding combineert de moderne inzichten over voeding vanuit het perspectief van de wetenschap, voedingsjournalistiek, economie en marketing. Gezonde voeding, wijst je op een flink aantal misstanden van het westerse voedingspatroon en de gevolgen die dit heeft op je gezondheid en je welbevinden. En hoe kleine veranderingen in je voedingspatroon leiden tot grootse resultaten."Kortom: Als je wilt weten hoe het nu echt zit met gezonde voeding, dan lees je het in ‘Gezonde voeding' ...Maar jebent vrij om te kiezen.
Voorbeeld Cursus Zoekmachine Optimalisatie
Iedereen wil scoren in Google en bovenaan staan in Google. Voor een Cursus Zoekmachine Optimalisatie kun je beloven dat ‘je de snelste en veiligste manier leert om bovenaan in Google te komen'.Kortom: die cursus is de kans om te scoren in Google.Maar jebent vrij om te kiezen.Benieuwd of je dit binnenkort terugziet bij KGAcademy.Maar Karel, je bent vrij om te kiezen ;-)
Voorbeeld social media
Ere wie eer toekomt. Dit artikel is geïnspireerd op Roger Dooley's post Four Word That Double Persuasion.