3 manieren om het resultaat van je Facebookcampagnes fors te verhogen

Petra
7/3/2023
Google Ads
X
min leestijd
Petra
7/3/2023
Google Ads
X
min leestijd

Een Facebookadvertentie maken klinkt zo simpel. Als je het al eens hebt geprobeerd weet je dan er talloze opties zijn binnen een Facebookcampagne. Je weet dan ook dat je campagnes niet altijd het gewenste resultaat opleveren. Ik wil je daarom een aantal tips geven om meer resultaat uit je budget te halen. Dit kun je doen door je klikkosten te verlagen en het aantal personen dat interactie heeft met je advertentie te verhogen.

1. Zet video in 

In Facebook heb je meerdere opties als het gaat om advertentiemateriaal. Het makkelijkste is om te kiezen voor afbeelding. Toch wil ik je aanraden om eens een video te testen. Dit hoeft geen uitgebreide, professionele video te zijn. Een video waarin je tien seconden je bedrijf laat zien, of een video waarin je laat zien hoe je een product gebruikt is al goed genoeg. Later kan je dit altijd nog verbeteren en professioneler aanpakken met bijvoorbeeld een videograaf. Zelf heb ik meerdere testen gedraaid tussen foto en video. Wanneer ik gebruik maak van video kan ik vaak de kosten per klik halveren, of soms nog wel meer. Daarnaast zorgt bewegend beeld voor meer interactie met de potentiële klant. Daardoor kan ook het percentage van de mensen dat interactie heeft met jouw advertentie tot wel drie keer zo hoog worden.

2. Vergroot je doelgroep of verlaag je budget

Ik kom vaak campagnes tegen waarbij een te kleine doelgroep wordt gekozen. Het resultaat is dan dat Facebook al snel iedereen in de doelgroep de advertentie heeft laten zien en mensen dus gaat overspoelen met jouw advertentie. Hoe hoger de frequentie is des te hoger de klikprijs zal worden. Je zult dus zien dat je meer gaat betalen voor een klik met een te kleine doelgroep. Dan hoor ik je al denken: maar wat is dan een te kleine doelgroep? Kijk eens naar de statistieken in Facebook naar de frequentie. Onderzoek wijst uit dat een frequentie tussen de 1,8 en de 4 het beste is, anders zul je zien dat je CPA gaat stijgen. Kun je je doelgroep niet vergroten? Dan zou je ook je budget kunnen verlagen; dan bereik je hetzelfde effect.

3. Maak gebruik van A/B-testen

A/B-testen is een vorm van splittesten. Je maakt bij een A/B-test twee varianten van je advertentie, om te onderzoeken welke versie het beste werkt. De varianten worden afwisselend getoond aan bezoekers, waardoor jij kunt bekijken welke variant de hoogste conversieratio heeft. De beste resultaten uit je Facebookadvertentie zul je behalen als je blijft testen. Optimaliseren is een continu proces en je zult dus regelmatig de resultaten moeten analyseren en moeten blijven testen. Test daarom bijvoorbeeld eens met de landingspagina, de koppen in de advertentie of het advertentiemateriaal. Dit kan een groot verschil maken in de resultaten. Probeer bijvoorbeeld eens de principes van Cialdini toe te passen in de advertentiekoppen. 

Maak slimme keuzes binnen jouw Facebookcampagne

Het is dus nog een hele kunst een goed lopende Facebookcampagne te ontwikkelen. Het lijkt alsof een Facebookadvertentie zo even gemaakt is, maar voor een goede campagne is het verstandig om bewuste en vooral slimme keuzes te maken. Daarnaast moet je doorlopend blijven testen wat het beste werkt. Op die manier kun je de conversieratio daadwerkelijk verhogen. Met deze drie tips kun je vlot aan de slag, maar dit zijn natuurlijk maar enkele voorbeelden van de vele opties die er zijn om je Facebook ads te optimaliseren. Wil je meer tips? Neem contact met ons op!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier