Zoekwoordonderzoek

17 juni, 2013

Wat is een zoekwoordonderzoek? Wanneer een website start met zoekmachine optimalisatie, is de eerste stap het uitvoeren van een keyword analyse, ofwel zoekwoordonderzoek. Dit vormt de basis van een goede online campagne. Een keyword analyse houdt rekening met de volgende zaken:

  • Hoe zoeken mijn klanten?
  • Welke woorden gebruiken zij?
  • Wat is de zoekintentie?

We staan eerst even stil bij wat keywords, oftewel zoekwoorden, precies zijn. Dit zijn de woorden die mensen intypen bij zoekmachines (meestal Google) wanneer ze ergens naar zoeken. Dit kan een enkel woord zijn, maar steeds vaker is dit een combinatie van woorden. Met een zoekwoordonderzoek breng je al deze zoekwoorden in kaart.

Zoekwoordonderzoek: begin breed

Het maken van een keyword analyse is tijdrovend maar erg belangrijk. Er moet zorgvuldig worden gehandeld bij het maken van zo’n analyse. Eerst kun je een lijst in kaart brengen met basistermen. Een voorbeeld van een basisterm bij een online schoenenshop is: damesschoen. Deze termen kun je vinden door op je eigen website te zoeken, maar ook op die van concurrenten. Daarnaast bestaan er verschillende tools die deze basistermen in kaart kunnen brengen, zoals de Google Keyword Tool.

Zoekwoordonderzoek: specificeer

Als je de basistermen in kaart hebt gebracht, kun je aan de hand van deze basistermen op zoek naar de echte zoekopdrachten. Deze vorm je door bijvoorbeeld de basisterm te vervormen (meervoud/enkelvoud, verkleinen). Zo krijg  je bijvoorbeeld damesschoentje en damesschoenen. Ook kun je een bijvoeglijk naamwoord toevoegen, zoals roze damesschoen. Een combinatie van de eerste twee opties is ook mogelijk: roze damesschoentjes. Als laatste kan een zoekopdracht een zin zijn die de basisterm bevat: damesschoen online bestellen.

Bepalen van relevante keywords

Een keyword analyse wordt afgesloten met het bepalen, ordenen en sorteren van relevante zoekwoorden. Door middel van verschillende tools kan het zoekvolume worden vastgesteld van de zoektermen. Ook kan de relevantie ervan worden bepaald, waarbij niet het zoekvolume maar de doelgroep centraal staat. Lees ook dit blogartikel over hoe je een goede basis maakt voor je zoekwoordonderzoek.

Wil jij een gratis tip ontvangen voor jouw website?

Graag wil ik jou voorzien van een gratis gepersonaliseerde tip voor jouw website. Interesse? Klik dan op de onderstaande link.

Ja, ik wil graag een gratis tip.

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail