On page optimalisatie

7 augustus, 2013

Wat is on page optimalisatie? Bij het optimaliseren van je website of webpagina wordt er onderscheid gemaakt in on page optimalisatie en off page optimalisatie. On page optimalisatie van je website is de eerste stap in het SEO proces. On page optimalisatie is het letterlijk optimaliseren van iedere pagina op de website. Per pagina zal er voor één zoekwoord (eventueel met varianten) worden geoptimaliseerd.

On page zoekmachine optimalisatie

Voor het uitvoeren van on page zoekmachine optimalisatie kun je een aantal dingen doen, die je volledig zelf in de hand hebt. Allereerst dien je te onderzoeken op welke zoekwoorden jouw webpagina geoptimaliseerd moet worden. Deze zoekwoorden vormen de basis voor je on page optimalisatie. Om succes te boeken met on page SEO optimalisatie, dien je de zoekwoorden terug te laten komen in een aantal onderdelen:

  • Title-tag
  • Meta-description
  • URL’s
  • Koppen in de tekst (header tags)
  • De tekst zelf

Op deze manier ziet Google (en de bezoekers) dat jouw pagina daadwerkelijk gaat over dat onderwerp (het zoekwoord). Wanneer consumenten op zoek gaan naar het zoekwoord dat jij hebt gebruikt zal jouw website eerder te zien zijn in de zoekresultaten.

On page optimalisatie niet voldoende

On page optimalisatie van je website is niet voldoende. Dit is eenvoudig te verklaren: iedereen kan op een website roepen dat hij de beste is, maar dit moet je eerst nog bewijzen volgens Google. Het beste bewijs dat jij kunt aanleveren om de zoekmachine te overtuigen is het verkrijgen van externe hyperlinks. Jouw pagina wordt dan als relevant gezien door een andere webmaster, waardoor deze jouw link plaatst op zijn pagina. Het is belangrijk voor Google dat jouw website als relevant wordt gezien door anderen. Je hebt hier niet altijd invloed op, maar je kunt je website wel een handje helpen door het toepassen van off page optimalisatie, zoals linkbuilding.

Wil jij een gratis tip ontvangen voor jouw website?

Graag wil ik jou voorzien van een gratis gepersonaliseerde tip voor jouw website. Interesse? Klik dan op de onderstaande link.

Ja, ik wil graag een gratis tip.

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail