Anchor text

17 juni, 2013

Wat is een anchor text? Dit is de Engelse term voor ankertekst. De anchor text is de naam die je meegeeft aan de link naar een andere pagina toe. Deze tekst wordt, als de link actief is, blauw en onderstreept. Het vormt de klikbare tekst. De woorden die je kiest voor je anchor text zijn niet zomaar woorden. Het moeten de zoekwoorden zijn waar jij met die pagina op gevonden wilt worden. De anchor text is belangrijk bij zowel interne als externe links. Anchor teksten hebben effect op de ranking van jouw pagina binnen Google.

Verkeerd gebruik van anchor text

Bij het creëren van de anchor text wordt vaak dezelfde fout gemaakt. Herken je deze: Klik hier om contact op te nemen. Waarschijnlijk kom je bij het klikken op het woordje ‘hier’ op de contactpagina terecht. Google hecht echter waarde aan het woord (of de woorden) die gebruikt worden voor de anchor text. Deze woorden geven een hint aan Google waar de pagina naartoe wordt gelinkt over gaat. Nu geef je een verkeerd signaal af, omdat Google denkt dat de pagina over ‘hier’ gaat. Het is dus belangrijk om de link een naam te geven die aangeeft waar deze pagina echt over gaat en waarmee jij wilt scoren in Google.

Ook voor bezoekers

Het gebruiken van een goede anchor text is niet alleen goed voor je zoekmachine optimalisatie, maar is voor bezoekers ook relevant. Zij zijn hierdoor eerder geneigd om op een bepaalde link te klikken. Wanneer je een langere anchor text gebruikt, zal je dit twee voordelen opleveren. Allereerst heb je hierdoor minder concurrentie. Een algemene anchor text zoals theepotten zal waarschijnlijk veel concurrentie opleveren. Wanneer jij authentieke Delfts blauwe theepotten verkoopt, is het beter om deze gehele tekst klikbaar te maken. Ook voor bezoekers is dit prettiger, omdat zij dan een specifieker beeld hebben van waar de pagina over zal gaan.

Wil jij een gratis tip ontvangen voor jouw website?

Graag wil ik jou voorzien van een gratis gepersonaliseerde tip voor jouw website. Interesse? Klik dan op de onderstaande link.

Ja, ik wil graag een gratis tip.

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail