Maak jouw technische SEO in orde met deze checklist

18 oktober, 2018

We hebben het natuurlijk vaak over content als onderdeel van zoekmachine optimalisatie, maar minstens zo belangrijk is de techniek van je website. Dit is van essentieel belang voor een goede vindbaarheid in de organische zoekresultaten. Met een website die technisch gezien goed in elkaar zit scoor je punten bij zowel Google als je bezoekers. Een goed werkende website heeft tenslotte ook invloed op de gebruiksvriendelijkheid.

Hoe staat het ervoor met de techniek van jouw website? Gebruik deze technische SEO checklist om daarachter te komen!

Snelmenu:

XML-sitemap

Een XML-sitemap is bedoeld als technische weergave voor de zoekmachines, zodat zij een lijst zien van alle (belangrijke) pagina’s van je website. Deze lijst gebruikt de zoekmachine vervolgens om je website te crawlen, en de structuur van je website te bepalen. Via de sitemap kan Google nieuwe pagina’s ontdekken, waardoor het erg belangrijk is voor SEO. Dit betekent dat elke pagina die je wilt laten indexeren, in je sitemap moet staan.

XML-sitemap aanmaken

  • Wanneer je WordPress als CMS hebt, dan kun je eenvoudig een XML-sitemap aanmaken met de Yoast SEO plugin. Hoe dat precies werkt lees je hier.
  • Laat een XML-sitemap genereren door een online sitemap generator, zoals xml-sitemaps.com.
  • Laat je webbouwer zelf een XML-sitemap aanmaken door de code te gebruiken van sitemaps.org/protocol.html.

Zodra je een XML-sitemap hebt aangemaakt, kun je deze toevoegen aan Google Search Console.

 

 

 

In het menu aan de linkerzijde onder ‘Index’, klik je op ‘Sitemaps’. Dan zie je onderstaand screenshot voor je, waar je heel eenvoudig de URL van jouw sitemap op kunt geven. In dit voorbeeld van onze eigen website zie je dat er al een sitemap is toegevoegd.

Daarnaast kun je de sitemap toevoegen aan de robots.txt, door simpelweg de volgende regel toe te voegen:

 

Robots.txt

De robots.txt is een tekstbestand dat op de server van de website gezet kan worden. In het tekstbestand kunnen een aantal zaken worden uitgelicht waar een zoekmachine zich aan dient te houden. Bijvoorbeeld waar een zoekmachine wel of juist niet bij mag komen. Zo zijn inlogpagina’s niet interessant om naar voren te laten komen in de zoekmachines. Deze kunnen dan geblokkeerd worden in de robots.txt.

Een robots.txt ziet er standaard als volgt uit:

 

 

De regels die daarna komen gelden dan voor elke zoekmachine. Stel dat bijvoorbeeld een loginpagina verboden wordt om door de zoekmachines te bezoeken en te indexeren, dan wordt de robots.txt als volgt:

 

 

De pagina/map login wordt in het bovenstaande voorbeeld dan voor de zoekmachines geblokkeerd. Let wel op dat de onderliggende mappen dan ook worden geblokkeerd voor de zoekmachines. Deze worden hierdoor namelijk ook automatisch genegeerd.

Let ook op dat er zorgvuldig om wordt gegaan met de robots.txt. De zoekmachines moeten zich hier namelijk aan houden. Als een map/pagina erin staat, dan houdt het in dat de zoekmachines deze dan ook niet opnemen. Dus is er al een robots.txt van jouw website? Check deze dan (www.jouwwebsite.nl/robots.txt) om te kijken of je niet per ongeluk pagina’s hebt uitgesloten die je eigenlijk wel geïndexeerd wilt hebben.

Voor de robots.txt zijn er meer mogelijkheden dan alleen een pagina/map te blokkeren. Op http://www.robotstxt.org is hier meer informatie over te vinden.

Indexatie

Naast het blokkeren van pagina's en mappen via het robots.txt bestand, is het ook mogelijk om zoekmachines voor specifieke pagina's uit te sluiten. Dit zorgt ervoor dat de zoekmachine deze pagina niet mag indexeren, waardoor deze dus ook niet in de zoekmachine naar voren komt. Dit kan gedaan worden door het volgende in de head van de broncode te zetten:

<meta name="robots" content="noindex,follow">

Het bovenstaande geeft aan dat de pagina niet geïndexeerd mag worden, maar de links die op de pagina staan juist wel.

Voor WordPress websites kan dit met de Yoast SEO plugin gemakkelijk worden ingesteld. Klik op het tandwiel zoals je in onderstaand screenshot ziet.

 

 

 

 

 

 

Bij dit voorbeeld willen we deze pagina indexeren, en mogen de links ook worden gevolgd. Wil je dit niet, dan kun je hier bij (één van) beide ‘No’ invullen.

Vervolgpagina's

Bij webshops is het aan te raden om extra informatie in de broncode mee te geven, zodat alleen de eerste pagina van een categorie geïndexeerd wordt en dat bij de vervolgpagina’s alleen de links (zoals het menu, de producten en footer) mee worden genomen in de zoekmachines.

Een webshop die kleding verkoopt, heeft bijvoorbeeld een categorie met 40 jurkjes. Deze jurkjes zijn te zien op 4 verschillende pagina’s met elk 10 jurkjes:

  • https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes
  • https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes?page=2
  • https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes?page=3
  • https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes?page=4

In dit geval geef je de tweede, derde en vierde pagina het volgende mee:

<meta name="robots" content="noindex,follow">

Daarnaast is het voor dit soort vervolgpagina’s aan te raden om te werken met ‘prev’ en ‘next’ paginering. Je geeft hierbij aan de zoekmachines aan welke pagina’s aan elkaar gerelateerd zijn. Dit doe je als volgt:

Daarnaast is het aan te raden om het volgende mee te geven aan de eerste pagina:

<link rel="next" href="https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes?page=2">

Bij de tweede pagina dan het volgende:

<link rel="prev" href="https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes">
<link rel="next" href="https://www.jouwwebsite.nl/jurkjes?page=3">

En zo verder voor alle vervolgpagina’s.

Lees hier meer informatie over gepagineerde content aangeven bij Google.

Canonical tag

Met een canonical tag geef je aan Google aan wat je voorkeurs-URL is, oftewel je canonieke URL. Soms heb je bijvoorbeeld meerdere pagina’s op je website of in je webshop met (bijna) dezelfde content. In dat geval kun je een canonical tag aan het <head>-gedeelte toevoegen van de pagina’s die niet je voorkeur hebben, dus de ‘niet-canonieke’ versies.

Stel: je homepagina is te bereiken via twee URL’s:

  1. https://www.jouwwebsite.nl
  2. https://www.jouwwebsite.nl/index.html

Wanneer de eerste URL jouw voorkeurs-URL is, dan voeg je onderstaande canonical tag toe aan het <head>-gedeelte van https://www.jouwwebsite.nl/index.html:

<link rel="canonical" href="https://www.jouwwebsite.nl/>

Net zoals bij de noindex tag, kun je de canonical tag bij WordPress websites ook instellen via de Yoast SEO plugin. Zie onderstaand screenshot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook deze handleiding: Duplicate content: problemen voorkomen en oplossen

404-pagina's en redirects

Een 404-pagina is een foutpagina die getoond wordt zodra een pagina niet (meer) bestaat. Het gaat dan om een pagina die is verplaatst of verwijderd. Is de pagina verplaatst, maar is er geen redirect ingesteld van de oude naar de nieuwe pagina? Dan ontstaat er een 404-pagina. Je wilt je bezoekers uiteraard zo goed mogelijk helpen op je website, waardoor je het liefst zo min mogelijk 404-pagina’s hebt.

Dit is niet altijd volledig op te vangen en daarom is het sowieso verstandig om de 404-pagina goed in te richten, zodat bezoekers de website niet verlaten. Dit kun je doen door het volgende:

  • Maak een 404-pagina in de look and feel van je website, zodat het niet verwarrend is voor je bezoeker;
  • Bied je excuses aan en geef aan dat de pagina niet (meer) bestaat;
  • Voeg een zoekfunctie toe, zodat je bezoekers de mogelijkheid hebben om zelf verder te zoeken;
  • Voeg je topcategorieën toe, zodat je bezoekers daar direct naar door kunnen klikken;
  • Bied bezoekers de mogelijkheid om de foutmelding door te geven. Je kunt dit stimuleren door mensen te bedanken met een speciale kortingscode.

404-pagina’s oplossen met redirects

1. Bekijk in Search Console welke pagina’s een 404-error geven

In Search Console kun je dit zien bij ‘Index’ > ‘Dekking’.

 

 

 

Wanneer je daarop klikt kun je zien om welke URL(‘s) het gaat.

2. Maak 301-redirects

Blijkbaar bestaat deze pagina niet meer of is deze verplaatst. Daarom is het zaak om van deze URL een 301-redirect in te stellen naar de juiste of meest relevante pagina. Dit kun je (door je webbouwer laten) doen via het .htaccess-bestand in de root directory van je website, of direct zelf via het CMS. In WordPress kun je hier de plugin Simple 301 Redirects voor gebruiken.

3. Start de validatie in Search Console

Wanneer je de 404-pagina hebt opgelost met een redirect, kun je in Search Console de ‘oplossing valideren’. Zie onderstaand screenshot:

Nu start Google de validatie en zie je deze fout binnenkort ook niet meer terug in Search Console.

URL-structuur

Een nette URL zorgt ervoor dat de bezoeker kan zien om welke pagina het gaat en deze dan ook makkelijker kan onthouden. Een URL is dan ook een essentiële indicator van het onderwerp van de pagina.

Zorg voor leesbare URL’s met:

  • Normale woorden
  • Geen hoofdletters
  • Geen speciale tekens

Laadsnelheid

De snelheid van je website is een belangrijke rankingfactor voor Google: zowel op desktop als mobiel. Google wil dat jouw gebruikers zo snel en goed mogelijk geholpen worden: een snelle website is tenslotte veel gebruiksvriendelijker dan een langzame website. Mocht jouw website langzaam laden, dan zal dit dan ook een negatieve invloed hebben op je posities in de zoekmachines.

De snelheid van je website optimaliseren

Er zijn verschillende tools om de laadtijd van je website te testen, zoals:

Ook zijn er een aantal tools waarmee je de mobiele versie van je website kunt testen, waaronder de mobielvriendelijke test van Google en https://testmysite.withgoogle.com/intl/nl-nl.

Is het hard nodig om jouw website sneller te maken? Dan kun je dat onder andere doen op de volgende manieren:

Afbeeldingen optimaliseren

De bestandsgrootte van afbeeldingen kan worden verminderd door ze te comprimeren. Met minimaal kwaliteitsverlies en zonder de fysieke afmetingen van de afbeelding te verkleinen kan hier veel snelheidswinst uit worden gehaald. Voor het in bulk comprimeren van afbeeldingen raden wij de online tool https://kraken.io/web-interface aan.

Browser caching activeren

Wanneer je voor het eerst een website bezoekt, slaat de browser cache automatisch informatie op je computer op. Door een vervaldatum of maximale leeftijd voor statische bronnen in te stellen, geef je de browser opdracht om eerder opgevraagde bronbestanden nog een keer te gebruiken in plaats van deze elke keer opnieuw te downloaden. Hierdoor zal de laadsnelheid van de website omhoog gaan.

Je kunt je webbouwer de browser caching laten activeren via de .htaccess op de server of in de HTTP-headers.

JavaScript bestanden verkleinen

JavaScript bestanden kunnen vaak worden geoptimaliseerd door overbodige spaties, lege regels, commentaren en dergelijke te verwijderen. Hierdoor verklein je de bestandsgrootte, waardoor je website sneller laadt.

Lees hier meer informatie over dit proces van minification.

Deze drie voorbeelden zijn slechts enkele manieren om een website sneller te laten maken. Via de genoemde tools kun je er in ieder geval achter komen wat het exacte probleem bij jouw website is.

Gebruik je WordPress? Dan kan het installeren van de WP Fastest Cache Premium plugin al een heleboel voor je oplossen.

Structured data

Met structured data kun je jouw organische zoekresultaten in Google verrijken. Door dit toe te voegen kun je je onderscheiden van je concurrenten, waardoor je meer bezoekers kunt trekken. Je laat aan Google zien dat je relevant bent, omdat je jouw potentiële klanten (al voordat ze op je website zijn) informatie biedt waar ze naar op zoek zijn. Dit resulteert in een hogere ranking en meer relevant verkeer op je website.

De volgende onderdelen van je website kun je bijvoorbeeld verrijken:

  • Productnamen
  • Productprijzen
  • Breadcrumbs
  • Reviews
  • Openingstijden
  • Adresgegevens

Voorbeeld van structured data in de vorm van reviews:

 

 

 

Het goede nieuws is dat je voor het implementeren van structured data niet per se een webbouwer nodig hebt. Structured data dient in de code geïmplementeerd te worden, maar dit is ook eenvoudig te doen via Google Tag Manager. Ben je nog niet bekend met Tag Manager? Lees dan eerst dit artikel.

Wanneer je Google Tag Manager onder de knie hebt, raden we je aan om dit uitgebreide artikel over structured data te lezen. Daar gaan we dieper in op alle mogelijkheden.

Is het alsnog abacadabra voor jou? Laat ons je dan helpen, en neem contact met ons op. Het zou zonde zijn als je concurrenten hier al wel gebruik van maken en jij nog niet. Tijd om actie te ondernemen dus 😉

Technische SEO checklist

XML-sitemap

  • Is er een XML-sitemap?
  • Is de XML-sitemap toegevoegd aan Google Search Console?
  • Is de XML-sitemap toegevoegd aan de robots.txt?

Robots.txt

  • Heb je een robots.txt?
  • Zijn de juiste pagina’s/mappen geblokkeerd?

Indexatie

  • Worden de juiste pagina’s geïndexeerd?
  • Heb je noindex tags ingesteld voor pagina’s die wel moeten worden gecrawld, maar niet geïndexeerd?
  • Maak je gebruik van paginering bij vervolgpagina’s?

Canonical tag

  • Heb je duplicate content een canonical meegegeven?
  • Heb je canonical tags op de juiste manier geïmplementeerd?

404-pagina’s en redirects

  • Is je 404-pagina gebruiksvriendelijk?
  • Heb je je 404-fouten gecheckt in Search Console?
  • Zijn je 404-fouten geredirect naar de juiste of meest relevante pagina?
  • Heb je je 404-fouten gevalideerd in Search Console?

URL-structuur

  • Zijn je URL’s leesbaar?

Laadsnelheid

  • Zijn je afbeeldingen geoptimaliseerd?
  • Is browser caching geactiveerd?
  • Zijn JavaScript bestanden verkleind?

Structured data

  • Maak je gebruik van structured data?
  • Heb je je gestructureerde gegevens via deze tool getest?

Conclusie

Door je website goed te analyseren op technisch vlak, kun je concrete stappen ondernemen om jouw website zoekmachine vriendelijker te maken. Een website review is dan ook onderdeel van ons KGOM Succesmodel, waarbij we naast de technische SEO ook naar de content en populariteit van je website kijken. Zo brengen we alles in kaart wat er nodig is om jouw website te optimaliseren

 

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hallo,

    Je meldt in je artikel "browser caching laten activeren via de .htaccess op de server of in de HTTP-headers". Hoe doe je dat precies?

    Groeten,
    J-C

    1. Dag J-C,

      Dat doe je door het toevoegen van regels code aan de .htaccess in de rootfolder (je hoofdmap). Die code kun je hier vinden: https://gtmetrix.com/leverage-browser-caching.html
      Je zou dit kunnen voorleggen aan je webbouwer, die de .htaccess dan moet openen met bijv. kladblok/notepad, de code kopieert en deze bovenaan in de .htaccess plakt.

      Als je een WordPres website hebt, kun je hiervoor ook de plugin W3 Total Cache installeren: https://wordpress.org/plugins/w3-total-cache/. Wanneer je deze hebt geïnstalleerd wordt het kopje 'Performance' in het linkermenu toegevoegd, dan kies je voor 'General Settings' en zoek je het kopje 'Browser Cache' waar je dit aan kunt vinken.

      Succes!
      Groeten Anke

  2. Hoe werkt het meegeven van een canonical-tag aan websites die /home.html hebben als homepagina, waarbij domein.nl/ een 301-redirect heeft naar /home.html?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *