Je conversie verhogen met deze praktische tips en technieken

16 mei, 2019
Leestijd: 9 minuten

Er zijn verschillende manieren waarop je de conversie van je website kan verhogen. Voordat we daar verder op ingaan, richten we ons eerst op de term ‘conversie’. Een conversie is een behaald doel op je website, zoals een aankoop, inschrijving voor de nieuwsbrief, download van een brochure of een offerteaanvraag.

Lees snel verder voor allerlei praktische tips en technieken om de conversie van je website te verhogen.

Zorg voor een goed georganiseerde website

Om je conversie te verhogen, is het allereerst belangrijk om de opbouw van je website goed te analyseren. Hierbij is het handig om te weten wat je het beste wél kunt doen, maar het is ook heel goed om te weten wat je vooral moet voorkomen. Daarom bespreken we vijf conversiekillers die je het beste kunt voorkomen op je website.

  1. Onlogische indeling: soms staat de content niet op een logische plaats op een pagina. Het oog wil het liefst in een lineaire beweging over de webpagina kunnen scannen. Dat zorgt voor de minste frictie.
  2. Geen helder doel / te veel doelen: als het goed is heeft elke pagina op je website één helder doel. Wanneer het voor de bezoeker niet duidelijk is welk doel dit is of als er meerdere doelen zijn, ontstaat er frictie. Je bezoeker weet dan niet wat te doen of wat te kiezen.
  3. Dissonantie in tone-of-voice: het is van belang om een boodschap met je pagina uit te stralen die aansluit bij de bezoeker en de intentie van de bezoeker.
  4. Storende multimedia: flashbanners, video’s, achtergrondmuziek: wanneer het niets toevoegt aan de pagina leidt het alleen maar af.
  5. Niet overeenstemmende kleuren: het verkeerd gebruik van kleuren op een webpagina zorgt voor frictie. En laat frictie nou net datgene zijn wat we willen voorkomen om je conversie te verhogen 😉

Bevat jouw website geen conversiekillers? Dan is het tijd om ervoor te zorgen dat je titels geoptimaliseerd zijn.

Schrijf sterke titels

Of het nu is voor je homepagina, een productpagina, landingspagina of e-mail: je titel maakt het verschil. In een webinar presenteerde MarketingExperiments.com hun belangrijkste bevindingen uit 15 jaar onderzoek naar titels. Wat maakt een titel effectief? Dat is de hamvraag waarop het webinar een antwoord geeft. Het vertrekpunt is een experiment voor een website die mensen zoekt om enquêtes in te vullen. De website had geen titel en bij MarketingExperiments.com gingen ze het testen met 10 titels. En op basis daarvan, onderbouwd met vele andere voorbeelden, concluderen ze dat de volgende vijf principes leiden tot een titel die beter converteert.

Focus op wat je bezoeker krijgt

Zorg dat het gaat over wat je bezoekers krijgen, niet over wat ze moeten doen. Een makkelijk voorbeeld: gebruik het woord ‘Ontvang’ of ‘Krijg’. ‘Ontvang een gratis e-book met 37 SEO-tips van experts’, in plaats van ‘Vraag een gratis e-book aan met 37 SEO-tips van experts’.

Maar het is niet zozeer het woord ‘Ontvang’ of ‘Krijg’ dat het verschil maakt. Dat zal wel effect hebben, maar het is niet de crux. Het gaat erom in je titel de focus te verschuiven van wat jij wil van je bezoekers (dat e-book downloaden) naar wat zij van jou willen: tips om hoger te scoren in Google.

Kortom: Weet (of kom te weten) waarom mensen naar je website komen en geef het ze!

Een goed voorbeeld:

Schrijf sterke titels :focus op wat je bezoeker krijgt

Speel in op de huidige motivatie van je bezoekers

Een account aanmaken of je aansluiten bij een community vertrekt ook weer vanuit wat jij wilt dat je bezoekers doen. Maar zijn je bezoekers al zover? In welke stap van hun beslissingsproces zitten ze nu? Meedoen of een account maken vraagt direct om veel commitment van je bezoeker. Onderstaand voorbeeld speelt duidelijk in op de motivatie om meer geld over te houden, terwijl het hier eigenlijk gaat om een hypotheekverlaging.

Schrijf sterke titels: motivatie van je bezoekers
Maak je punt vooraan

Als je je punt maakt aan het eind van je titel, dan faalt ‘ie, zo stellen ze bij MarketingExperiments.com na veel onderzoeken vast.

Wees duidelijk

Het gaat bij dit punt om één van de grootste verschillen tussen ‘old-school marketing’ en online marketing. Old-school marketing gaat om aandacht trekken. Die krijg je met lekker bekkende oneliners. Maar in de online wereld gaat het om aandacht geven. Zie de 3 voorgaande sleutelprincipes voor titels: je website, e-mailcampagne of landingspagina gaat niet om jou, maar om de mensen die deze bezoeken of ontvangen. ‘What’s in it for me’, dat willen je bezoekers weten.

Wees duidelijk in sterkte titels

Reclamemakers zullen bovenstaand voorbeeld saai vinden. Maar die saaie titel zorgde wel voor 330% meer conversie. Kortom: Maak je titel concreet!

Kies voor een visuele ondersteuning

Kun jij onderstaande titel lezen?

Visuele ondersteuning sterkte titels

Onderstaand voorbeeld, met een hoofdtitel en ondertitel, is meer een visuele ondersteuning.

Visuele ondersteuning 2 sterke titels

Of dit:

Apple Music sterke titels

Kort samengevat zijn goede titels: titels die focussen op wat de bezoeker krijgt, aansluiten bij de motivatie van je bezoeker, het punt vooraan maken, helder zijn en visueel worden ondersteund. Zorg ervoor dat jouw titels hieraan voldoen en je bent goed op weg naar het verhogen van de conversie van je website.

Gebruik principes uit de gedragspsychologie

De beïnvloedingsprincipes van Cialdini zijn erg handig om rekening mee te houden en te verwerken op je website. Inmiddels 35 jaar geleden, publiceerde Cialdini zijn boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ waarin zes beïnvloedingsprincipes werden geïntroduceerd. Deze principes worden vandaag de dag nog steeds toegepast en een aantal jaar geleden kwam er zelfs een zevende beïnvloedingsprincipe bij: eenheid. We zullen je geheugen even opfrissen. Wat zijn deze zeven beïnvloedingsprincipes ook alweer en hoe pas je ze toe?

Sociale bewijskracht

Mensen zijn gericht op groepsgedrag: “als iedereen het doet, dan zal het wel goed zijn.” Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken bij je inschrijfformulier, om zo je mailinglijst uit te breiden. Voeg aan het inschrijfformulier toe hoeveel mensen je nieuwsbrief al volgen. Je kunt dit natuurlijk ook in je nieuwsbrief zelf doen bij producten of diensten.

Autoriteit

Wanneer de tandarts zegt dat je moet gaan flossen, neem je dit veel sneller aan dan wanneer je partner dit zegt. Een tandarts zal er immers wel verstand van hebben! Pas autoriteit ook toe op je website door bijvoorbeeld een specialist aan het woord te laten of een keurmerk te tonen.

Schaarste

Niemand wil nét achter het net vissen. Als je het idee hebt dat dit je laatste kans is of een product heel exclusief is, is de druk groter om het aan te schaffen. In je webshop kun je dit goed toepassen door te werken met tijdsgebonden aanbiedingen.

Commitment & consistentie

Met commitment en consistentie kun je klanten loyaler maken. Je probeert klanten enthousiast te maken én te houden voor je product om een langetermijnrelatie op te bouwen. Bij iemand die eenmaal interesse heeft getoond, is de kans groter dat ze dit gedrag consequent doorvoeren. Als iemand interesse heeft getoond in je merk of bedrijf door zich aan te melden voor je nieuwsbrief, zorg er dan voor dat je hun aandacht vasthoudt.

Sympathie

Als je iemand aardig vindt, is de kans groter dat ze je kunnen overtuigen. Dit geldt ook voor merken en bedrijven. Een bedrijf kan bijvoorbeeld sympathie opwekken via de mensen die er werken. Door de schrijver van je blogartikelen een gezicht te geven, kun je ook sympathie opwekken.

Wederkerigheid

Word je vrijwillig geholpen door iemand, dan ben je sneller bereid iets terug te doen voor die persoon. Geef bijvoorbeeld gratis content weg, zoals een whitepaper.

Eenheid

Dit laatste en nieuwste beïnvloedingsprincipe speelt in op de behoefte om bij een groep te horen. Mensen willen zich met een groep kunnen identificeren. Dit kan variëren van etnische achtergrond en nationaliteit tot beroepen zoals marketeer. Pas dit principe toe in je e-mailcampagnes door mensen het gevoel te geven dat de mail voor een specifieke groep is waartoe zij behoren.

Wil je meer rendement uit je e-mailmarketing behalen? Lees dan deze handleiding.

Maak gebruik van conversietesten

Zijn je website en je titels in orde? Dan is het tijd voor conversietesten! Bij een conversietest meet je het effect van een aanpassing op je website op het aantal behaalde conversies. Om maar met een simpel voorbeeld te komen: voor hoeveel verkopen zorgt een groene bestelbutton en hoeveel verkoop komt er binnen met een blauwe bestelbutton? Met behulp van een conversietest bepaal je of je beter een groene of blauwe button op je website kan plaatsen. Om een betrouwbare conversietest uit te kunnen voeren is het belangrijk dat je website genoeg bezoeken en conversie heeft.

Maar hoe kan ik conversietesten doen op een site met weinig bezoekers?” Deze vraag kregen we recent van een ondernemer. Een terechte vraag, omdat weinig websitebezoekers het moeilijk maakt om (snel) een conversietest te doen. Het kan wel, maar dan duurt het erg lang voordat je betrouwbare resultaten hebt.

Er moeten voldoende websitebezoekers en conversies binnenkomen om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over de winnende variant in een conversietest. Hoe minder conversies er worden behaald op je site en hoe minder bezoekers aan de test deelnemen, des te meer de uitkomst op toeval berust. Hoe meer conversies en bezoekers worden blootgesteld aan de test, des te betrouwbaarder de uitkomst wordt.

5 technieken voor websites met weinig bezoekers en conversies

Heb jij geen zin om maanden te moeten wachten op testresultaten? Lees dan verder. Wij hebben een aantal slimme oplossingen voor je waardoor je toch betrouwbare conversietesten kan doen op websites met weinig bezoekers.

1. Kies een micro conversie i.p.v. een macro conversie

Ja, het klopt dat een afgeronde aankoop de belangrijkste conversie is in een webshop. En voor een website is dit doorgaans een afgeronde (offerte)aanvraag. Voor jouw website kan dit nog iets anders zijn. Maar als je onvoldoende verkopen of aanvragen krijgt in de week (dus minder dan 5 à 10), dan is deze ‘macro conversie’ te hoog gegrepen voor een conversietest en moet je kiezen voor een ‘micro conversie’.

Redeneer eens een stapje terug vanuit de gewenste conversie die je wilt behalen. Ga na welke stappen je websitebezoekers doorlopen om uiteindelijk tot deze conversie over te gaan en kies ervoor om een van deze stappen (‘micro conversie’) te gebruiken als doel in een conversietest.

Bepaal dus welke micro conversie een goede indicatie is voor een macro-conversie en stel dit in als doel van de conversietest. Het in een winkelwagen plaatsen van een product is bijvoorbeeld een goede micro-conversie in webshops die je kan gebruiken voor een conversietest.

Micro conversie vs macro conversie

2. Zorg voor extra bezoekers in de test

Heb je te weinig websitebezoekers op een webpagina waarop je een conversietest wilt doen? Overweeg dan verschillende mogelijkheden om (tijdelijk) extra bezoekers naar deze pagina te trekken. Denk bijvoorbeeld aan het ‘kopen’ van extra bezoekers via bijvoorbeeld Google Ads en Facebook advertenties. Plaats advertenties en berichten waarop mensen kunnen doorklikken naar de webpagina waarop de conversietest draait. Voor bedrijven die zich dit kunnen veroorloven is dit een snelle manier om extra bezoekers te trekken.

Er zijn ook ‘voordelige’ mogelijkheden om extra bezoekers te trekken. Denk bijvoorbeeld aan berichten in sociale media of het opnemen van de pagina in een e-mailmarketingcampagne. Ook hiermee kun je extra bezoekers naar de testpagina loodsen.

3. Doe de test op de gehele site

Niet alle conversietesten lenen zich ervoor, maar als het mogelijk is kun je de test op alle pagina’s van je site doen. Dit is een goede optie als je bijvoorbeeld een webshop hebt en je de tekst op de bestelbutton wilt testen. Stel je test dan niet in op één productpagina, maar laat de test draaien op alle productpagina’s. Met deze testmethode heb je veel sneller het benodigde aantal websitebezoekers en conversies te pakken.

4. Kies een A/B-test i.p.v. een multivariate test

Kies voor de meest simpele conversietest waarvoor je de minste bezoekers nodig hebt. Doorgaans is dit een A/B-test waarin je 2 variaties van een element test op een pagina. Alle websitebezoekers worden dan verdeeld tussen 2 versies van de webpagina, zodat je relatief snel een betrouwbare uitslag van je conversietest hebt.

Bij multivariate testen zit je altijd aan meer versies van een webpagina vast, omdat je meerdere elementen tegelijk test. In zo’n conversietest varieer je bijvoorbeeld tegelijkertijd een buttonkleur (groen vs. blauw) en buttontekst (bestel vs. leg in winkelwagen) om de hoogst converterende mix hiervan te vinden. In het voorbeeld heb je al 2 x 2 variabelen, dus 4 versies van een webpagina. Alle websitebezoekers worden dan verdeeld over 4 verschillende varianten van de webpagina. Hierdoor heb je dus het dubbele aantal websitebezoekers nodig voordat de testresultaten betrouwbaar zijn. Als je überhaupt weinig bezoekers op je site hebt kan hierdoor de testperiode erg lang worden.

In dit artikel laten we zien hoe je je eerste A/B-test start in de tool Visual Web Optimizer.

ab-test ipv multivariate test

5. Test headlines in Google Ads

Je bent niet per se gebonden aan je website om te testen hoe potentiële klanten reageren op je aanbod. Je kan ook in Google Ads testen hoe mensen reageren op verschillen in headlines en woordgebruik. Door gebruik te maken van een splittest in Google Ads (en ‘ad rotation function’) kun je bepalen welke headline mensen het meest aanzet tot klikken. De best scorende headline kun je dan ook gebruiken in je website.

Zelf aan de slag met conversie optimalisatie?

Je kunt nu al deze tips en technieken in de praktijk brengen, zodat je de conversie van je eigen website kunt verhogen. Wil je nog dieper ingaan op de materie rondom conversie optimalisatie? Met onze cursus conversie optimalisatie leer je stap voor stap hoe je conversie optimalisatie en neuromarketing kunt inzetten voor jouw bedrijf. Aan het eind van deze cursus heb je alle kennis in huis en ken je alle tools om direct meer winst met je website te gaan behalen.

Anke Kemerink is binnen KGOM verantwoordelijk voor de zoekmachine optimalisatie trajecten voor onze klanten én voor KGOM zelf. Daarnaast geeft Anke ook verschillende workshops. Op regelmatige basis schrijft Anke over de verschillende online marketing gebieden.

Contact: LinkedIn | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *