Hoger in Google met jouw website. Lees nu de meest uitgebreide handleiding (editie 2019) en kom bovenaan in Google!

13 april, 2019

Hoog in Google scoren is iets wat jouw bedrijf en omzet een enorme boost kan geven. Er zijn immers maar een paar plaatsen die er toe doen in Google, en dat zijn de bovenste plaatsen!

In vaktermen wordt dit overigens ook wel zoekmachine optimalisatie of SEO genoemd (Search Engine Optimization).

In deze uitgebreide handleiding leer je hoe je bovenaan in Google kunt komen met jouw pagina’s, zonder er voor te hoeven betalen per klik.

In de zoekresultaten onderscheiden we namelijk de zogenaamde gratis resultaten ook wel de organische zoekresultaten genoemd en de betaalde advertenties, de zogenaamde Google Ads.

De advertenties staan meestal boven en onder de organische zoekresultaten, en die herken je aan het groen blokje met Adv. erin:

Hoog in Google zonder Google Ads

Deze handleiding gaat dus over hoe je hoger kunt scoren in Google met de organische (gratis) zoekresultaten. Wanneer je graag meer wil leren over Google Ads adviseer ik je om dit artikel eens te lezen: 11 tips voor succesvolle Google Ads campagnes.

De 3 pijlers om hoog te kunnen scoren

Om die eerste plaatsen te kunnen bemachtigen in Google zijn er drie pijlers waar jouw website in moet uitblinken:

  • Techniek & Gebruiksvriendelijkheid
  • Content
  • Populariteit

Hieronder gaan we dieper in op de verschillende pijlers.

Pijler 1: Techniek & Gebruiksvriendelijkheid

Allereerst is het ontzettend belangrijk dat de techniek van je website in orde is. Wanneer de website technisch gezien niet in orde kunnen de bezoekers de website niet (goed) gebruiken, en kan Google de website ook niet goed indexeren.

Dit is uiteraard wel een belangrijke vereiste als we überhaupt in Google willen scoren.

Laten we de belangrijkste onderdelen uit deze pijler eens nader bekijken.

Domeinnaam: met welke heb je de meeste kans om te ranken in Google?

Heel waarschijnlijk heb je de domeinnaam al gekozen, maar toch is het belangrijk om te weten wat voor soort domeinnamen nu de grootste kans hebben om hoog te scoren in Google.

Allereerst is het belangrijk om te weten hoe een domeinnaam is opgebouwd:

Subdomein, domeinnaam en Top Level Domain

Voor degene die nog niet exact weten wat hiermee wordt bedoeld bekijk de onderstaande URL eens:

www.kgom.nl

  • www is een subdomein, ook wel third level genoemd;
  • kgom is de domeinnaam, ook wel second level genoemd;
  • nl is het Top Level Domain, ook wel TLD of first level genoemd.

Subdomein

Over het algemeen is de subdomein in de meeste gevallen www. Echter zie je ook steeds vaker dat er geen subdomein wordt gebruikt. Voor Google maakt dat in principe niet uit. Maar het is wel heel belangrijk dat je website niet op allebei de versies beschikbaar is.

Wat we hier precies mee bedoelen lees je in dit artikel: met of zonder www, kies iets!

Domeinnaam

Om hoog te scoren in Google werd er vroeger nog wel eens geadviseerd om een zogenaamde “Exact Match Domain” te nemen. Oftewel, wanneer je graag wilde ranken op het zoekwoord online marketing dan zou www.onlinemarketing.nl geadviseerd worden.

Deze domeinnamen krijgen, gelukkig, steeds minder waarde in Google. De reden is dat Google wil dat je vooral een merk opbouwt, en niet zozeer je richt op één specifiek zoekwoord.

Toch is het zo dat op dit moment nog steeds veel websites hoog scoren met een dergelijk domein. We adviseren het dus niet perse, maar het kan zeker nog wel effect hebben.

Maar een domeinnaam registreren puur voor de zoekmachines is iets wat ik wel altijd afraad. Waarom lees je in dit artikel: Domeinnaam voor de zoekmachines registreren, niet doen.

TLD

Tenslotte hebben we nog de tld, oftewel de domeinnaamextensie. Hier is het advies eenvoudig: registreer altijd een tld die van toepassing is op jouw locatie/gebied. Kortom, wanneer je klanten zich in Nederland bevinden heeft het de voorkeur om .nl te kiezen.

Hosting: kies de juiste partij!

Iets wat vaak onderschat wordt is de hostingpartij die gekozen wordt. Je komt al hostingpakketten tegen van een paar euro per maand. Maar over het algemeen is dit niet verstandig.

Je hosting moet namelijk snel, veilig en betrouwbaar zijn. Het spreekt voor zich dat wanneer de server regelmatig offline is dat dit een negatief effect heeft op de kans om hoog te scoren in Google.

Daarnaast is de snelheid ook ontzettend belangrijk, wat verderop in deze handleiding ook nog aan bod komt.

Wil je graag meer tips voor het kiezen van de juiste hostingpartij? Lees dan dit artikel: Wat is de beste hosting voor je website.

Techniek & CMS

Je website moet uiteraard gebouwd zijn zodat de meest courante browsers deze ook goed weer kunnen geven, en het liefst volgens de nieuwste technieken.

Dit betekent dat er bijvoorbeeld geen gebruik meer wordt gemaakt van een design wat opgemaakt is in tabellen, of dat er Flash wordt gebruikt.

Uit ervaring weet ik dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn op het gebied van verschillende CMS systemen (Content Management Systemen). Een veilige keuze is om te kiezen voor een website die gebouwd is met WordPress. Verderop in deze handleiding gaan we nog wat dieper in op dit CMS, en waarom dit een interessante optie is op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Gebruiksvriendelijkheid

Uiteindelijk draait alles om gebruiksvriendelijkheid. Google is hier namelijk een zeer grote fan van. In de onderstaande video leg ik uit wat de zogenaamde Google gedachte is:

Kortom, bij praktisch alles wat je doet op het gebied van zoekmachine optimalisatie moet je de gebruiksvriendelijkheid voor jouw bezoekers voorop stellen.

Zo hadden we het eerder al over techniek, hosting en de domeinnaam. Uiteindelijk draaien de keuzes die je daar maakt ook weer om de gebruiksvriendelijkheid. Een korte en krachtige domeinnaam is eenvoudig te onthouden, dus gebruiksvriendelijk. Een website die altijd online is en snel laadt: gebruiksvriendelijk.

Je begrijpt het punt waarschijnlijk wel…

Binnen deze eerste pijler zijn er nog een aantal andere zaken die een grote invloed hebben op de gebruiksvriendelijkheid:

Design

Het design van je website is over het algemeen vaak een geval van "smaak". Ik ga dus ook niet zeggen hoe je website eruit zou moeten zien.

Maar het is wel belangrijk dat je website er professioneel uitziet én het design gebruiksvriendelijk is. Zo is een slider bijvoorbeeld uit den boze. Hieronder vind je een 10-tal tips waar je website, qua design aan moet voldoen.

1. Gebruik géén carrousel of slider

Ziet er toch prachtig uit. Een prachtige carrousel op je homepage? Helaas. Uit onderzoek blijkt dat dit een averechts effect heeft.

Slechts 1% klikt überhaupt op één van de slides. En maar liefst 89% daarvan klikt alleen op de eerste slide. Doodzonde. Want een carrousel neemt een groot deel van je pagina in (zeker als deze boven de fold staat).

Kortom, geen carrousel. Dat begrijp je wel.

2. Logo linksboven

99,9% van de websites heeft het logo linksboven staan. We kunnen begrijpen dat je graag anders wil zijn om op te vallen maar je logo op een andere plaats zetten is niet de meest verstandige keuze. Oftewel, het logo hoort gewoon linksboven te staan.

3. Logo aanklikbaar

Daarnaast moet het logo aanklikbaar zijn en altijd verwijzen naar je homepage.

4. Broodkruimelpad

Zeker wanneer je een wat diepere navigatiestructuur hebt (waaronder alle webwinkels) moet de website gebruik maken van een broodkruimelpad. Bezoekers verwachten dit en ze kunnen op deze manier handig navigeren.

5. Reviews prominent aanwezig

Maak je gebruik van een externe review tool zoals Kiyoh, Feedbackcompany of Trustpilot? Zorg dan dat je deze reviews een prominente plaats geeft op je website zoals in de header of de sidebar.

Dergelijke reviews geven vertrouwen aan je bezoekers wat uit onze eigen testen keer op keer voor een hoger conversiepercentage zorgt.

6. Hoge resolutie afbeeldingen en foto's

Afbeeldingen en foto's moeten er kraakhelder uit zien. Dat betekent meestal geen zelfgemaakte afbeeldingen met Paint.

Dit is overigens één van de meest onderschatte onderdelen. Maar wees hier gewoon keihard voor jezelf. Bekijk elke afbeelding en foto op je website en zorg ervoor dat hij kraakhelder is. Geen concessies hier.

7. Duidelijke call to action

In theorie zou elke pagina slechts één duidelijke call to action mogen hebben. Uit ervaring weten we dat dit lastig kan zijn. Maar zorg ervoor dat je bezoeker duidelijk weet wat er van hem wordt verwacht.

Dit doe je door een duidelijke en opvallende call to action te gebruiken. In het onderstaande voorbeeld kun je wel raden welke call to action meer opvalt:

 

8. Contact rechtsboven

De optie om contact op te nemen met jouw bedrijf hoort rechtsboven aan te staan. Dat is namelijk de plaats waar 99% van alle websites die optie heeft staan.

En of je het nu leuk vindt of niet, dat is dus ook de plaats waar 99% van je bezoekers deze optie zoekt. In de wetenschap dat bezoekers die graag contact willen opnemen erg waardevol zijn is het dus belangrijk dat men deze optie ook snel kan vinden.

9. Duidelijk contrast teksten

Ondanks dat je overal hoort en leest dat bezoekers geen teksten lezen maar scannen is het toch belangrijk dat áls men wil lezen dat dit ook mogelijk is.

Dit betekent dat je niet te kleine lettertypes moet gebruiken én dat er voldoende contrast moet zijn tussen de tekstkleur en de achtergrond.

Dit geldt niet alleen voor de webteksten maar ook voor teksten over afbeeldingen heen. Daar gaat het namelijk ook nog vaak mis.

10. Wie zit er achter de website?

Laat zien wie er achter de website zit. Liefst met gezichten. Een "over ons" pagina met een tekst als hieronder zegt niets over de mensen achter het bedrijf:

"wij zijn bedrijf x bv en al jaren actief in de x industrie. Daardoor weten we wat u nodig heeft. Wij zijn gevestigd in x.

In plaats van zo'n droge tekst laat liever de mensen zien achter de website. Wie zijn ze, wat drijft ze? Uiteindelijk doet men zaken met personen, niet met een website.

Snelheid & Mobiel

Een ontzettend belangrijk onderdeel van de gebruiksvriendelijkheid is de snelheid en de mobielvriendelijkheid. Deze moeten beiden in orde zijn.

In maart 2018 kondigde Google aan dat ze zouden beginnen met ‘mobile-first’ indexering. Ter verduidelijking: voorheen keek Google altijd als eerste naar de desktopversie van je website voor de indexering in de zoekresultaten. Zag deze versie er bij jou goed uit, en werkte alles naar behoren? Dan telde dat mee in je organische positionering in Google. Het verschil is dat Google nu eerst naar de mobiele versie van jouw website kijkt. Oftewel: mobile first. Heb je dit nog niet goed (genoeg) voor elkaar? Dan is dit nadelig voor je organische ranking in de zoekresultaten van Google.

Kortom: heeft jouw website geen goed werkende mobiele variant? Dan kan dit een reden zijn waarom jouw website een lagere positie in de zoekresultaten heeft. Wanneer jouw mobiele website niet prettig is voor je bezoekers, dan is de kans tenslotte ook groter dat je bezoekers op zoek gaan naar een andere website die wél goed werkt.

Er zijn een tweetal tools van Google die je voor dit onderdeel kunt gebruiken.

Wanneer je hoog wil scoren in Google is het van belang dat jouw website dus op allebei de onderdelen uitstekend scoort!

Als laatste tip voor de pijler techniek willen we je graag nog wijzen op een handige checklist voor je zogenaamde technische SEO: Maak jouw technische seo in orde met deze checklist.

Pijler 2: Content

Bij de eerste pijler hebben we het voornamelijk gehad over de techniek en de gebruiksvriendelijkheid. Dat is de basis van een goede website die hoog kan scoren in Google.

De volgende stap is uiteraard de content. Want uiteindelijk kun je niet scoren op zoekwoorden die überhaupt niet voorkomen op je website.

De meest belangrijke tip die we kunnen geven: zorg dat jouw artikel/content het béste artikel is rond dat onderwerp wat je online kunt vinden. Dit klinkt misschien simpel, maar dat is het in de praktijk niet.

Daarnaast is het niet voldoende om zomaar teksten online te zetten. Deze zullen moeten voldoen aan een aantal zaken, anders wordt het heel lastig om bovenaan in Google te komen.

Hieronder bespreken we deze verschillende onderdelen:

Structuur bepalen

Een website moet een duidelijke structuur hebben. Dat betekent dat het voor bezoekers, en dus ook Google, eenvoudig en logisch navigeren is.

Hoe je een goede sitestructuur maakt leer je in dit artikel: een goede sitestructuur ziet er zo uit.

Titel (title tag)

Wat is een title tag? De title tag, ook wel bekend als meta title, is een zeer belangrijk onderdeel van je webpagina: de titel. Met een goede title tag kan je pagina al snel beter scoren in Google, omdat deze je belangrijkste zoekwoord bevat en in het kort samenvat waar je pagina over gaat. Doe je dit goed, dan kan de title tag je veel opleveren.

Leren hoe je de perfectie meta-title schrijft om hoger in Google te scoren? Lees dit artikel: Title-tag.

Meta description

Wat is een meta description? De meta description is het stukje code dat geplaatst wordt in de header van een webpagina, in de broncode. Het ontwikkelen van goede meta description  is, net als een goede title tag, belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie.  Het ziet er als volgt uit:

<meta name="description" content="meta description tekst"/>

De meta description is ervoor bedoeld om een korte omschrijving te geven van waar je pagina over gaat. Als bezoeker zie je deze tekst (vaak) in de zoekresultaten van Google, onder de title tag en de URL.

Meer leren over een goede meta description? Lees dit artikel: meta description.

Headings (H1 tags etc.)

De H1 tag (header tag) wordt meegegeven aan de hoofdkop van de tekst. Niet alleen voor zoekmachine optimalisatie, maar ook voor je bezoekers is het slim om een originele titel te verzinnen die goed de lading dekt van je tekst. Wil je de H1 helemaal SEO-waardig maken, zet dan je belangrijkste zoekwoord (het zoekwoord waar je het best op wilt scoren of waarop je gevonden wilt worden) in de titel, het liefst vooraan. Dit zorgt ervoor dat Google je pagina snel linkt aan het betreffende zoekwoord, waardoor de kans groot is dat je hier beter op gaat scoren. Kort samengevat, de H1 tag wordt aan een zin toegevoegd om aan de zoekmachines te laten zien dat het hier gaat om de hoofdkop van de tekst. Dit doe je middels de <h1>titel</h1> code.

Andere belangrijke titels

Ook de andere titels in je pagina zijn belangrijk. Dit zijn dan titels van alinea's, die we ook wel tussenkopjes noemen. Deze zijn minstens zo belangrijk voor je pagina als de H1. Niet zozeer omdat daar het beste op gescoord wordt, maar dit zijn de titels die je tekst leesbaar maken en structuur geven aan je pagina. De andere titels op je pagina heten niet de H1, daar is er echt maar één van. De titels die iets minder belangrijk zijn dan je H1, dat zijn de H2's. Daar kun je er wel meer van hebben. Die geef je dus de H2 tag mee. Ook titels die nog iets minder belangrijk zijn krijgen tags, bijvoorbeeld H3, H4, H5 of H6. Meestal gaat men in een tekst niet verder dan H3, maar het kan voorkomen dat je wat meer subonderwerpen binnen een alinea hebt. Ook in de H2's, H3's en de overige titels zet je de zoekwoorden, op volgorde van belang.

Tips voor H1 tag

Zoals eerder gezegd is het belangrijk dat je per pagina een unieke H1 tag hebt. Als jij al je pagina's dezelfde titels geeft, denkt Google dat je allemaal dezelfde pagina's op je website hebt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zorg ervoor dat je het belangrijke zoekwoord (vooraan) in de H1 zet, en dat deze pakkend en uitnodigend geschreven is. Zo maak je jouw lezers nieuwsgierig naar de rest van je tekst.

Afbeeldingen

Google is blind; de zoekmachine kan immers geen afbeeldingen zien. Toch worden afbeeldingen per zoekopdracht op relevantie geïndexeerd. Het is dus goed om ook afbeeldingen die je op je website hebt staan te optimaliseren voor zoekmachines.

Het doel van optimalisatie van afbeeldingen

Veel mensen zoeken met de tool Google Afbeeldingen. Ook is het prettig om op een website plaatjes te zien in plaats van alleen tekst. Dit trekt meer aandacht van bezoekers. Het is natuurlijk mooi als de afbeeldingen die je gebruikt op jouw website ook bovenaan in Google komen. Zo klikken mensen sneller door naar jouw website. Als je afbeeldingen optimaliseert, wordt direct de hele website beter geoptimaliseerd. Afbeeldingen zoekmachine optimalisatie heeft dus verschillende voordelen.

Aan de slag met zoekmachine optimalisatie van afbeeldingen

Er zijn een aantal factoren die ervoor zorgen dat een afbeelding hoger in Google scoort. Dit kan op de Google Afbeeldingen pagina, maar soms ook op de ‘gewone' zoekpagina (‘Universal Search'), waar ook afbeeldingen kunnen staan. Vijf punten waar je op kan letten om afbeeldingen te optimaliseren:

1. Bestandsnaam

De naam van de afbeelding waaronder deze is opgeslagen moet relevant zijn. Als het om een afbeelding van een blauwe Opel Corsa gaat, noem de afbeelding dan bijvoorbeeld ook ‘opel-corsa-blauw.jpeg'.

2. Alternatieve tekst

De alternatieve tekst (ook wel alt-tekst) is een korte beschrijving van de afbeelding. Dit zie je als je er met de muis over heen gaat. Verwerk er in ieder geval een zoekwoord in en gebruik ongeveer 40 tekens.

3. Afbeelding op relevante pagina

Dit spreekt eigenlijk voor zich. Zorg ervoor dat de afbeelding op een relevante pagina staat. Deze pagina is bij voorkeur ook geoptimaliseerd voor het desbetreffende zoekwoord.

4. Caption

Een caption is een omschrijving bij de afbeelding op de pagina. Zorg er voor dat deze ook relevant is. Dit is nauw verwant met nummer 3.

5. Bestandsgrootte en -type

Google vindt het belangrijk dat een plaatje snel laadt, maar ook niet te klein is. Kies daarom voor een afbeelding van minimaal 250 x 300 pixels. Ook heeft Google bepaalde voorkeuren voor bestandstypen. Kies daarom voor de meestvoorkomende typen, zoals .jpeg, .bmp, .png of .gif.

Map- en bestandsnamen

Tenslotte hebben we nog de zogenaamde map- en bestandsnamen. Bekijk het onderstaande voorbeeld maar eens:

kgom.nl/zoekmachine-optimalisatie/hoger-in-google.html

In het bovenstaande voorbeeld is "zoekmachine-optimalisatie" de mapnaam en hoger-in-google.html de bestandsnaam.

Het is aangeraden om hier duidelijke benamingen te gebruiken, zodat een bezoeker ook uit de URL kan opmaken waar hij nu zit.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je probeert om niet te diep te gaan. Oftewel, om niet teveel mappen en submappen te gebruiken. Over het algemeen geldt, des te dichter bij de root (het hoofddomein) des te beter.

Streepje of underscore in de URL?

Het blijft een vraag waar veel webmasters mee worstelen. Moet ik nu een streepje (-) of een liggend streepje / underscore (_) gebruiken bij bestandsnamen in de URL?

Matt Cutts legt in de onderstaande video voor eens en voor altijd uit waarom deze discussie is ontstaan, en wat nu de beste oplossing is.

  • Een gewoon streepje zorgt ervoor dat woorden worden gescheiden. Oftewel: blauwe-auto wordt gescheiden in "blauwe" en "auto" en apart worden geïndexeerd;
  • Een underscore zorgt ervoor dat woorden worden samengetrokken. Oftewel: blauwe_auto wordt als één woord geïndexeerd ("blauweauto");
  • Toch maakt het niet zo'n groot verschil. Waarom? Bekijk de video vanaf 1:48 min.;
  • Wanneer je een nieuwe website maakt: gebruik gewone streepjes in de URL om woorden te scheiden!
  • Wanneer je een bestaande website helemaal moet ombouwen is het advies van Matt om dit niet te doen. Het zal te weinig effect hebben in verhouding tot de tijd en moeite.

Pijler 3: Populariteit

Tenslotte is er nog de laatste belangrijke pijler, en tevens ook de meest lastige: populair worden met je website/merk. Google heeft namelijk een voorkeur voor websites die populair zijn. Oftewel, voor websites die ook echt een merk zijn/hebben.

Voor Google is er maar één echte manier om te "zien" hoe populair een website is: door het aantal en de kwaliteit van de inkomende links.

Dit betekent dus dat je ervoor moet zorgen dat jouw website zoveel mogelijk kwaliteitsvolle links ontvangt hoger te scoren in Google.

Zo ontvang je meer inkomende links

Linkbuilding is erg populair. Want iedereen weet inmiddels, des te meer links je website ontvangt, des te hoger je scoort in Google.

In de echte SEO-wereld ligt het veel genuanceerder. Want kwaliteit gaat boven kwantiteit. En links op zichzelf krijgen is geen doel. Ook geen middel trouwens. Het is een gevolg. Het gevolg van écht iets goeds te vertellen hebben op je website (of bedrijfsblog). Een super-interessante handleiding over het onderwerp waar jouw bedrijf alles vanaf weet.

Of een handige infographic.

Maar met alleen goede content kom je er niet. Je zult ook gezien moeten worden door influencers binnen jouw markt. Want pas wanneer zij jouw content gaan delen, gaat het balletje echt rollen.

En gezien worden door deze influencers doe je heel eenvoudig door naar hun content te linken!

Een roepende (specialist) in de woestijn

Elke SEO-er of online marketeer zal je leren dat om hoog te scoren in Google je kwaliteitsvolle content moet publiceren. Maar met content alleen kom je er niet, al is hij nog zo goed! Vergelijk het maar met een roepende in de woestijn. Hij kan zo hard roepen als hij wil, niemand zal hem horen.

Goede content is dus voorwaarde #1. Op de voet gevolgd door voorwaarde #2: gezien worden door de juiste mensen!

Degene met bereik die bepalen. Bereik degene met bereik!

Bereik degene met bereik. Korter kan ik het niet omschrijven. Duidelijker ook niet. Wat je namelijk wil is dat degene die veel mensen binnen jouw doelgroep kan bereiken uiteindelijk jouw content gaat delen. Oftewel, je moet proberen om degene die al een groot bereik binnen jouw doelgroep hebben weten te bereiken.

10x het woord bereik in één alinea. Het mag dus wel duidelijk zijn. Zonder bereik heb je niets aan goede content.

Stappenplan om influencers binnen jouw markt te vinden én te overtuigen om jouw content te delen!

Hieronder het korte 3 stappenplan:

Stap 1: Vind influencers

Allereerst zullen we de influencers binnen onze markt moeten vinden. Met de hedendaagse tools is dat gelukkig erg eenvoudig. We sommen een aantal mogelijkheden op:

  • Zoeken in Google: door zoekwoorden gerelateerd aan jouw markt te gebruiken in Google krijg je een overzicht van websites die al goed scoren. Ga door deze lijst en noteer welke mensen en bedrijven al een groot bereik hebben (bekijk bijvoorbeeld het aantal volgers op Twitter of hoeveel mensen hun Facebookpagina heeft geliked).
  • Social media: zoek op LinkedIn (groepen), Twitter en Facebook op voor jouw markt relevante zoekwoorden en bekijk welke mensen en bedrijven hier veel en inhoudelijk over posten. Bekijk vervolgens of deze persoon ook veel bereik heeft en je hebt weer een influencer gevonden. Vergeet ook YouTube en de vloggers niet.
  • Blogs: tijdens je zoektocht kom je waarschijnlijk ook blogs, forums en portals tegen. Een vooraanstaand blog plaats alleen relevante en interessante content en is daarmee al een beïnvloeder op zich. Vaak zijn hier ook influencers actief aanwezig waar je mee in contact kunt treden.
  • Events: bekijk de lijst van sprekers op relevante events voor jouw doelgroep. Dit zijn ook vaak personen die zeer actief zijn in het delen van content en hun eigen mening daarover.

Iedereen heeft een ego. Maar wist je dat mensen met een grote mond vaak ook een nog groter ego hebben? In deze moet je grote mond overigens niet als negatief zien: ik bedoel hem hier als iemand die ergens een duidelijk mening over heeft én deze ook verkondigt.

Dit zijn vaak de influencers binnen een bepaalde markt. Zij die het hardst roepen worden meestal ook het beste gehoord. Het feit dat deze mensen meestal een groot ego hebben kunnen we gebruiken voor meer links naar onze website.

Ego-strelen

EgoGrote ego's zijn vaak ook makkelijk te strelen. En dit “strelen" doen we in de vorm van hen vernoemen in onze content. Dit kan zijn door te linken naar hun artikel of website of door ze te quoten.

Wanneer je overigens het tegenovergestelde van het ego-strelen doet, dus ze openlijk te provoceren, krijg je vaak ook dat ene linkje. Al moet je dan natuurlijk wel sterk in je schoenen staan, want zo iemand kan met zijn bereik ook een negatieve impact op je business hebben. Ik verkies dus altijd strelen boven provoceren.

Overigens staat of valt deze tactiek met het maken van goede content. Want je kunt natuurlijk iemands ego wel strelen, uiteindelijk doe je dat alleen om op te vallen. Deze influencer zal op basis van de content die je hebt ontwikkeld bepalen of hij je zal vernoemen. Niet door het feit dat je zijn ego hebt proberen te strelen...

Stap 3: Mail dat je naar ze linkt!

Helaas kun je er niet vanuit gaan dat deze influencers ook daadwerkelijk “zien" dat jij naar ze hebt gelinkt of dat je ze hebt vernoemd. Sterker nog, de kans is zelfs erg klein.

Je kunt dan wachten tot je een ons weegt, maar je zult niet vernoemd worden. Daarom dat het belangrijk is om de influencers te laten weten dat je ze hebt vernoemd. Het liefst doe je dit met een persoonlijke mail of een telefoontje.

Dit geeft de meeste kans op een positieve respons!

Handige links over linkbuilding

Op onze blog hebben we al ontzettend veel artikelen geschreven over linkbuilding, hieronder vind je een selectie van artikelen die zeker de moeite waard zijn om door te nemen:

In de bovenstaande handleiding heb je geleerd wat de belangrijkste elementen zijn op de vraag: hoe hoger scoren in Google.

Hieronder vind je nog een handige tip hoe je hoger kunt scoren in Google wanneer je website al een tijdje bestaat.

Scoor hoger in Google door dode pagina's op te sporen en te "wijzigen"

Google hecht veel waarde aan kwaliteit, en pagina’s van lage kwaliteit op onze website kunnen ervoor zorgen dat Google “negatief" over je website als geheel gaat denken. Wanneer je een tijdje bezig bent met je website, heb je in de loop van de tijd heel wat pagina’s gemaakt. Zeker wanneer je zoals wij een grote blog hebt is dit vaak aan de orde. Maar niet elke pagina bevat geweldige content.

Misschien gaat het om een tijdelijke pagina, of is de content inmiddels achterhaald. Hoe dan ook, dergelijke content willen we liever niet op onze website. Deze “dode" pagina’s op je website vinden is overigens helemaal niet zo moeilijk. In het artikel hieronder laat ik zien hoe je dit eenvoudig en snel kunt doen! Daarnaast leer je wat je kunt doen met deze pagina's.

Niet bezocht = dode pagina

We mogen er rustig vanuit gaan dat een pagina die de afgelopen 3 maanden niet meer is bezocht (seizoensgebonden pagina's daargelaten), als dood beschouwd mogen worden. Blijkbaar trekken deze pagina's geen verkeer meer via interne of externe links, social media, Google of eender welke verkeersbron.

Dergelijke pagina's kunnen we heel eenvoudig achterhalen met slechts 2 tools: Google Analytics en Excel.

Stap 1: Exporteer alle pagina's die in de afgelopen 3 maanden zijn bezocht

Hiervoor ga je naar Google Analytics, kies je links in het menu alle pagina's en een tijdsperiode van drie maanden. Tenslotte kies je onderaan nog even dat je maximaal 5000 pagina's ineens wil zien, anders exporteert Google alleen de eerste 10.

Na deze selectie kies je exporteren en kies je voor de Excel of Google Spreadsheet optie. Open dit bestand en zorg dat je alle URL's in kolom B hebt staan, de rest van de kolommen mogen verwijderd worden. Noem deze kolom even "Bezochte pagina's Analytics".

Supertip!

Je kunt er ook voor kiezen om eerst een segment toe te passen binnen Google Analytics waarbij je alleen het organische verkeer laat zien. Wanneer je dit doet dan krijg je dus alle pagina's die wel op je website bestaan maar niet scoren in Google, of in ieder geval geen kliks genereert vanuit Google.

Hiermee moet je wel oppassen, want er komen dan heel waarschijnlijk ook pagina's naar voren die misschien wel nooit traffic uit Google ontvangen, maar die wel noodzakelijk zijn en wel degelijk door bezoekers worden bezocht (via interne navigatie of advertenties bijvoorbeeld.) Denk hierbij aan landingspagina's of bijvoorbeeld bedankpagina's. Deze wil je uiteraard niet zomaar verwijderen!

Stap 2: Kopieer alle pagina's van je website

In deze stap ga je alle pagina's van je website kopiëren en plakken in hetzelfde bestand als de Google Analytics export.

Optie 1:

Als het goed is maak je al gebruik van een sitemap, dus kan het handig zijn om hier alle URL's uit te knippen. Wij halen hier bijvoorbeeld onze sitemap.

Optie 2 (voorkeur):

Je kunt ook gebruik maken van de gratis crawltool Linksleuth. Deze heeft over het algemeen wel mijn voorkeur omdat deze meestal completer is dan de sitemap. Het kan namelijk nog wel eens voorkomen dat je bepaalde URL's niet in je sitemap hebt staan.

Een ander voordeel van is dat je eenvoudig ook de statuscodes, titel en meta-description van de verschillende pagina's kunt zien. Dit kan weer handig zijn voor andere SEO optimalisaties.

Welke optie je ook kiest, plak deze URL's in kolom A. Belangrijk is om er hier voor te zorgen dat de URL's exact dezelfde structuur hebben.

Stap 3: Kleur alle "dubbele" of geef unieke waarden

Optie Google spreadsheet

In de onderstaande video leg ik even uit hoe je eenvoudig de unieke URL's uit Google spreadsheet kunt halen:

(Klik hier voor de gebruikte Google Spreadsheet Addon)

Optie Excel

Binnen Excel heb je de optie om dubbele waarden een kleur te geven, en dat is precies wat we willen doen. Weet je niet hoe je dit moet doen, bekijk dan even deze instructies.
Alle pagina's die in kolom A staan en niet in kolom B voorkomen, zijn je zogenaamde "dode" pagina's. Dit zijn pagina's die wél bestaan op je website, maar die in de afgelopen drie maanden niet meer zijn bezocht (volgens Google Analytics).

Wat kan ik doen met deze "dode" pagina's?

Er zijn verschillende manieren hoe je om kunt gaan met dergelijke pagina's. De drie meest voorkomende opties zijn hieronder beschreven:

Optie #1: Herschrijven en verbeteren

Soms is een artikel gewoon niet meer van deze tijd, maar is het onderwerp wel nog interessant. In plaats van een compleet nieuw artikel te schrijven, kun je er ook voor kiezen om het bestaande artikel te herschrijven. Op die manier zorg je ervoor dat alles weer up-to-date is.

Deze optie is trouwens perfect te combineren met dit artikel: herpubliceren van oude content.

Optie #2: Samenvoegen / herbruiken van de content

Een andere optie is om een aantal van dit soort dode pagina's samen te voegen, tot een wat groter artikel van betere kwaliteit. Kies dan één pagina waarop je de andere samenvoegt, en redirect de anderen met een 301 naar deze betreffende pagina.

Een soortgelijke optie is om de content toe te voegen aan pagina die al wel goed scoort. Op deze manier maak je deze pagina nóg sterker en heeft de content toch nog nut gehad. Vergeet dan ook niet om de oude pagina te redirecten met een 301, naar de reeds goed scorende pagina.

Optie #3: Verwijderen en redirecten naar best bijpassende pagina

Wanneer je niets meer met de content kunt doen (of als deze zoals in optie #2 de content is toegevoegd aan een andere pagina), kan de pagina worden verwijderd van je website. Hierbij is het wel van belang om de URL met een 301-redirect door te sturen naar de pagina die hier het beste op aansluit.

Het opsporen en verwijderen/samenvoegen van dode pagina's is erg eenvoudig. Het kost relatief ook weinig tijd, en het is gelukkig niet iets wat je iedere maand hoeft te doen. Ons advies is om deze stappen eens per jaar te doorlopen.

Op deze manier behoud je een "zuivere" website met alleen maar kwaliteitsvolle pagina's, iets wat Google zeker weet te waarderen!

Tot zover deze handleiding over hoger scoren in Google! Hopelijk heb je er iets aan gehad en zul je je website zijn stijgen in de rankings. Uiteraard wordt het gewaardeerd als je deze handleiding deelt via de social media.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *