Content creëren wordt eenvoudig met deze inspiratiegids voor contentcreatie!

28 augustus, 2018

We hebben het regelmatig over het belang van contentcreatie. Toch is het soms lastig om steeds maar weer nieuwe content te creëren. Wat als je nou helemaal geen inspiratie hebt voor nieuwe content? Misschien heb je al wel veel blogs of andere informatieve artikelen op je website staan, en weet je even niet wat je nu weer moet bedenken. Dan zijn deze tips ideaal voor jou!

Schrijf een ander soort blog dan normaal

Bloggen: wie doet het niet tegenwoordig? Bij KGOM vertellen we vaak genoeg over het belang van bloggen. Door te bloggen laat je zien dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied. Wanneer je over relevante thema’s schrijft die goed aansluiten bij je onderneming, verbetert bovendien jouw online vindbaarheid. Kortom: bloggen is noodzakelijker dan ooit in het digitale tijdperk, waarin je het verschil kan maken met contentcreatie. We hebben al eens eerder geschreven over hoe je een goed onderwerp voor je blogartikel vindt. Maar wist je dat er ook veel variatie mogelijk is in het soort blogpost dat je schrijft?

Wanneer je diverse blogvormen gebruikt, spreek je een gevarieerd publiek aan. Elke lezer is namelijk anders, en je wilt natuurlijk zo veel mogelijk lezers aanspreken. Zorg daarom voor de perfecte contentmix, door gebruik te maken van deze verschillende soorten blogposts.

1. Behind the scenes

Mensen zijn nieuwsgierig van aard, en nemen dan ook graag een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf. Hier kun je perfect op inspelen door een blog over te schrijven. Door een kijkje te geven in jouw zakelijke leven bouw je een relatie op met je bezoekers. Hoe gaat het eraan toe en wie zijn de mensen achter jouw onderneming? Laat het zien!

2. Video's

Een ‘behind the scenes’ blogpost is ideaal om in een video te verwerken. YouTube blijft maar groeien en ook jij kunt daar gebruik van maken. Video’s zijn daarnaast erg geschikt voor how-to’s en interviews. Door je video’s op YouTube te plaatsen, kan dat nieuw zoekverkeer naar je website leiden. Zo kun je nieuwe bezoekers genereren die jouw onderneming via YouTube hebben gevonden.

Blog met video

3. Tutorials

Met een tutorial leg je jouw bezoekers uit hoe ze een bepaald probleem kunnen oplossen. Dit wordt ook wel een ‘how-to’ genoemd, en kun je zowel in een geschreven blogpost als video verwerken. Mensen maken steeds meer gebruik van voice search, waardoor ze in Google meer vragen als zoekopdracht invoeren, zoals ‘hoe werkt de belastingaangifte’ of ‘wat is zoekmachine optimalisatie’. Bedenk welke vragen jouw bezoekers hebben en maak daar een tutorial over. Een tutorial is tenslotte ook contentcreatie. Wanneer een potentiële klant deze vraag in Google invoert, komt hij of zij misschien wel op jouw website terecht omdat je daar een blogpost over hebt geschreven. Op deze manier maak je ook slim gebruik van featured snippets.

4. Interviews

Interviews kun je op meerdere manieren in je blog implementeren. Je kunt klanten interviewen, maar bijvoorbeeld ook experts in jouw vakgebied aan het woord laten. Een interview met een specialist kan tot nieuwe kennis en inzichten leiden, waardoor het zowel je eigen expertise als de inhoud van je blog verrijkt. Het biedt bovendien kansen, omdat je je netwerk hiermee kunt uitbreiden. Het is een win-winsituatie: de persoon die je interviewt krijgt bekendheid, en als deze persoon het interview met zijn eigen netwerk deelt, kun jij jouw bereik ook weer uitbreiden.

5. Webinars

Een webinar is een presentatie die live door middel van een video wordt gegeven. Het is een workshop, lezing of presentatie waarmee je veel interactie met je kijkers hebt. Het is een geschikte manier om iets visueel uit te leggen, en daar direct vragen over te beantwoorden. Naast dat de webinar live kan worden gekeken, kun je deze later ook nog beschikbaar stellen op je blog.

6. Cases

Cases zijn altijd erg herkenbaar voor je bezoekers. Met een waargebeurd voorbeeld vertel je hoe een bepaalde vraag van een klant hebt beantwoord, of hoe je een bepaald probleem hebt opgelost. Door middel van cases kun je jezelf profileren en aangeven wat de toegevoegde waarde van jouw onderneming is. Door je te richten op de vraag van je klant, zorg je voor herkenning bij je potentiële klanten.

7. Lijstjes

Lijstjes zijn altijd goed: ze zijn lekker kort en overzichtelijk. Mensen houden er steeds minder van om lange stukken tekst te lezen, en scannen liever. Lijstjes met getallen zijn daar uitermate geschikt voor. Bijvoorbeeld: 5 redenen waarom je zou moeten bloggen. Eén van die redenen zou zijn: omdat contentcreatie natuurlijk van essentieel belang is voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines!

8. Reviews

Heb je een webshop? Schrijf dan reviews en vergelijkingen in de vorm van een blogpost! Veel bezoekers hebben geen tijd en zin om zelf allerlei producten te vergelijken. Er wordt dan ook veel gezocht naar vergelijkingen op internet van verschillende soorten, merken en modellen. Hiermee kun je jouw bezoeker echt goed helpen.

9. Trends en nieuws

Is jouw vakgebied trendgevoelig, en verandert de markt snel? Schrijf over de laatste trends, of voorspel trends waarvan jij denkt dat die eraan komen. Ditzelfde geldt voor nieuwtjes. Wanneer er iets interessants in jouw branche gebeurt, houd je bezoekers dan op de hoogte en vertel wat jij ervan vindt. Op deze manier geef je aan dat jij weet wat er speelt, en hiermee kun je ook de link naar je eigen producten of diensten maken.

10. Infographics

Met een infographic presenteer je informatie op zowel een overzichtelijke als grafische manier. Een infographic is handig om resultaten of tips in te verzamelen. De meeste blogposts bestaan voornamelijk uit tekst, een mooi vormgegeven infographic zal er dan echt uitspringen. Je merkt ook dat infographics vaker worden gedeeld op social media dan ‘normale’ blogposts.

Bekijk onze eigen social media strategie infographic.

11. Definities

Wanneer je publiek vooral bestaat uit beginners, dan zijn definities erg interessant. Hiermee kun je jouw bezoekers in eenvoudige taal uitleggen wat een bepaalde techniek, een product of dienst precies inhoudt. Mocht je een meer gevarieerd publiek hebben, dan kun je dit ook afwisselen met contentcreatie in de vorm van blogposts die diepgaander zijn.

12. Podcasts

Een podcast is een radio-uitzending via internet, die je met je volgers kunt delen. Als bedrijf neem je zo’n uitzending op, zodat je volgers deze kunnen afspelen. Je bouwt hiermee een groter publiek op, en je werkt tevens aan de engagement van je bezoekers.

Blog podcasts

13. Enquêtes

Een enquête is dé manier om erachter te komen wat je bezoekers willen. Je kunt een enquête via de mail versturen, maar je kunt dit ook gerust op je blog posten. De antwoorden die uit de enquête komen, geven jou inzicht in hoe je je producten verder kunt ontwikkelen en optimaliseren. Dit is waardevolle informatie!

Overige blogonderwerpen voor nieuwe contentcreatie

Schrijf je toch liever een ‘standaard’ blogartikel? Met deze tips kun je ook een aantal onderwerpen bedenken voor nieuwe contentcreatie:

  • Verwerk de veelgestelde vragen via mail of telefoon in een blogartikel of FAQ
  • Schrijf over de USP’s van je bedrijf
  • Licht een producteigenschap uit
  • Speel in op seizoensgebonden producten of diensten
  • Schrijf over de voordelen van je product of dienst
  • Bekijk je interne zoekopdrachten in Google Analytics en gebruik dat voor een artikel
  • Maak een zoekwoordonderzoek om nieuwe ideeën op te doen

Schrijf een whitepaper

Heb jij al eens een whitepaper gemaakt, of laten maken? Hiermee kun je echt de diepte in met een bepaald onderwerp, en hoef je niet na een bepaald aantal woorden te stoppen met vertellen omdat het anders onoverzichtelijk of onleesbaar wordt.

Wat is een whitepaper precies?

Een whitepaper is een groter stuk content. Je kunt het vergelijken met een e-book: je gebruikt meerdere pagina’s om over een bepaald onderwerp te vertellen. Er is eigenlijk geen vast aantal pagina’s voor een whitepaper, dat bepaal je helemaal zelf. Je laat je hierbij meestal leiden door het onderwerp waar je over wil vertellen, en het algemene doel dat je met de whitepaper wil bereiken. Een whitepaper is meestal een PDF-bestand dat mensen downloaden en naar hun e-mailadres laten sturen.

In de meeste gevallen is een whitepaper informatief van aard, hoewel er natuurlijk best een beetje ruimte is voor hier en daar een bruggetje naar je product of dienstverlening. Op die manier weet je lezer dat jij in ieder geval beschikbaar bent voor de producten of diensten die je noemt, of dat je kunt helpen wanneer de lezer ergens niet uitkomt. Uiteindelijk is het gewoon belangrijk dat je lezer écht iets heeft aan de informatie die je biedt. Je draagt oplossingen aan voor een bepaald probleem, of geeft relevante informatie die helpt bij het maken van een beslissing.

Gunstig voor marketing automation

Een whitepaper is niet alleen content die gedownload kan worden, maar het kan ook het startpunt zijn voor jouw marketing automation. Dit soort contentcreatie noemen we dan ook wel een leadmagnet. Door een dergelijke download beschikbaar te stellen, waarbij mensen hun e-mailadres moeten invullen, neem je mensen op in een doeltreffende (e-mail) sequence, waarbij iedere actie van de lead weer leidt tot een nieuwe actie van jouw kant. Je begeleidt je lead, die nog niet altijd toe is aan converteren, door het aankoopproces door op het juiste moment de juiste informatie te sturen. Een whitepaper kan hiervoor het perfecte startpunt zijn.

Het doel van een whitepaper

Een whitepaper is een ideale manier om te laten zien dat jij een autoriteit bent binnen je vakgebied. Om de vorm en inhoud van je whitepaper te kunnen bepalen, moet je je daarom allereerst afvragen wat je ermee wil gaan bereiken. Ga je de whitepaper inzetten voor marketing automation, dan is het verstandig om met je online marketing specialist goed af te stemmen waar je de whitepaper voor wil gebruiken en welke mensen je wil bereiken. Je kunt dan samen gemakkelijker het onderwerp bepalen, omdat je weet welke stappen in het aankoopproces je daarna wil dat iemand doorloopt. Heb je een onderwerp, dan ga je bij jezelf te rade: wat ga ik hierover allemaal wel en niet vertellen? Belangrijk is dat je je onderwerp goed afbakent, zodat de lezer niet te veel afwijkt van de rode draad in je verhaal.

Wanneer iemand bijvoorbeeld je whitepaper over elektrische fietsen downloadt, mag je ervan uitgaan dat deze persoon in ieder geval meer wil weten over elektrische fietsen. Wellicht overweegt deze persoon om in de toekomst een dergelijke fiets aan te schaffen, en daar kun je gebruik van maken. In de whitepaper wil je dus vertellen over waarom mensen een elektrische fiets kopen, wat de voordelen zijn en waar je rekening mee moet houden. Schets overigens zeker niet alleen de voordelen, maar verschaf je publiek van realistische informatie zodat ze niet het gevoel krijgen dat je informatie achterhoudt om de lezers iets ‘aan te smeren’.

Afhankelijk van je bestaande bedrijfscommunicatie, je doelgroep en het onderwerp bepaal je vervolgens hoe je je lezers aanspreekt. Kies je voor ‘u’ of ‘je’? Houd je het zakelijk of mag het best informeel?

Voorbeeld

Natuurlijk zal er vast een uitzondering zijn, maar eigenlijk is er voor iedere onderneming en/of webshop wel een nuttig onderwerp voor een whitepaper te bedenken. We geven je in de tabel hieronder vijf voorbeelden, om te laten zien dat je voor ontzettend veel bedrijven/branches een whitepaper zou kunnen ontwikkelen die nuttige informatie biedt aan de lezer.

Whitepaper onderwerpen

Recycle content

Het klinkt misschien simpel, maar content uit het verleden is prima opnieuw te gebruiken, mits het natuurlijk nog steeds relevant is. Check dus of je oude whitepaper, video, of andere content nog voldoende up-to-date is voor het verspreiden van nieuwe contentcreaties.

De kans is groot dat je, zonder dat je het zelf weet, al over genoeg content beschikt. Heb je misschien eerder een onderzoek uitgevoerd, of een interview gegeven aan de lokale krant? Dit soort content kun je prima gebruiken om nieuwe content van te maken. Een andere tip is om diverse soorten ‘oude’ content’ samen te voegen tot één groot document. Dit zou je bijvoorbeeld als een PDF-bestand op je website kunnen aanbieden. Je kunt het ook omgekeerd aanpakken door een groot artikel dat je eerder hebt geschreven op te splitsen. Zo kun je die content hergebruiken voor een aantal kleine artikelen. Om duplicate content te voorkomen is het wel belangrijk dat je zo’n artikel vanuit een andere invalshoek herschrijft. Dit soort oude artikelen kunnen ook geschikt zijn om een infographic van te schrijven. Kortom: volop mogelijkheden voor 'nieuwe' contentcreatie!

Ook handig: hergebruik artikelen die anders minder gelezen zouden worden (gezien het karakter van een blog), maar die wel nog zeer relevant en volledig up-to-date zijn!

Onthul tips uit een whitepaper of e-book

In een rustigere periode kun je je juist storten op het creëren van nieuwe grotere stukken content voor een release na de zomer. Ontwikkel bijvoorbeeld een uitvoerige whitepaper of e-book, over een relevant onderwerp voor je doelgroep.

Gedurende je ontwikkelproces kun je periodiek, het liefst wekelijks, een klein stukje van je grote stuk content onthullen, zodat dat dus weer nieuwe content vormt. Bijvoorbeeld:

  • Plaats één of twee tips uit je whitepaper of e-book, in de vorm van berichten op social media;
  • Plaats een afbeelding uit je whitepaper op Facebook, bijvoorbeeld uit het hoofdstuk waar je die week aan hebt gewerkt, met een korte uitleg of tip erbij;
  • Plaats een screenshot of afbeelding van een interessante alinea uit je whitepaper;
  • Schrijf een kort blogartikel over een hoofdstuk uit je whitepaper;

Ontwerp tevens een aftelpagina tot de datum van de release van de volledige whitepaper of e-book. Deze pagina kun je dan weer wekelijks promoten via je social media. Mensen die als eerste graag de nieuwe whitepaper of het e-book willen ontvangen, kunnen zich wellicht hiervoor inschrijven. Moedig mensen vervolgens aan om deze pagina zelf ook weer te delen met andere (mogelijk) geïnteresseerden.

Het lijkt zo misschien alsof je al veel weggeeft van de volledige whitepaper, maar door deze continue acties gaat je content al leven bij je doelgroep voordat het überhaupt volledig af is. Men kan dan bijna niet wachten tot de releasedatum!

Verzamel user generated content van klanten

In de vakantieperiode is iedereen wat relaxter: ook de mensen die al op vakantie zijn geweest, of die hun vakantie juist nog voor de boeg hebben. Dat is de perfecte tijd om je klanten te vragen of ze iets over jou of jouw producten willen delen. Of om persoonlijk contact met je klanten zoeken, en te polsen hoe tevreden ze zijn (dit zou je eigenlijk al op regelmatige basis moeten doen!).

Dit laatste geldt voornamelijk voor dienstverlenende partijen. Deel vervolgens quotes of aanbevelingen van klanten. Deze zijn zeer waardevol voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Vooral webshops met producten die meegaan of gebruikt worden op vakantie kunnen mooie social media acties verzinnen waardoor je direct unieke user generated content van/door klanten verzamelt!

Moedig je klanten aan om hun leukste foto’s te delen van hun vakantieavonturen met jouw producten, waarmee ze een leuke prijs kunnen winnen. Denk aan webshops met kleding, schoenen, zonnebrillen, zonnebrandcrème, hoeden, koffers, parasols, tuinartikelen, etc.

Wat te denken van mensen die uitgebreid gaan klussen tijdens hun vakantieperiode? Bouwmarkten kunnen hier perfect op inspelen, door een win- of kortingsactie te promoten op social media. Laat mensen bijvoorbeeld hun gekste of leukste klusfoto's delen! Dat levert jou weer nieuwe  contentcreatie op.

Maak een contentkalender voor contencreatie op de juiste momenten

Met een contentkalender ben je er zeker van dat je geen kans meer mist om met behulp van contentcreatie in te haken op relevante gelegenheden. Ook heb je hierdoor altijd een onderwerp op de planning staan, als je alle bovenstaande tips al hebt gebruikt!

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een planning waarin je vastlegt welke content je op welk moment en op welk kanaal gaat inzetten. Je markeert hierin belangrijke feestdagen, gedenkdagen, jubilea en interessante ‘dagen van' zodat je hier goed op kunt inspelen. Hoe zonde is het als je als bedrijf prachtige boeketten bezorgt, maar compleet geen aandacht besteed aan Nationale Secretaressedag? En dit is nog maar een voorbeeld. Maak en gebruik ook een contentkalender om in te kunnen spelen op bijzondere dagen, zoals Koningsdag, Pinksteren of speciale evenementen. Jouw contentkalender wordt zo het begin van contentcreatie op de juiste momenten.

Waarom een contentkalender gebruiken?

Loop je er soms tegenaan dat je content wil plaatsen voor je doelgroep, maar dat je niet weet waarover je moet schrijven? Dan raden we je aan om eens te kijken naar welke evenementen en feestdagen er op de planning staan. Er zijn hiervoor veel verschillende kalenders, waarin je kunt zien welke sportevenementen, tv-uitzendingen, feestdagen en bijzondere dagen er de komende weken/maanden zijn. Je kunt dan ruim van tevoren al bepalen op welke actualiteit je wilt inspelen. En het inplannen van blogs of social media berichten is tegenwoordig natuurlijk een makkie!

Hoe gebruik je de contentkalender?

Door van tevoren te bepalen waarover je wil gaan schrijven of waar je als bedrijf op in wil spelen, houd je altijd overzicht en loop je nooit achter de feiten aan. Een contentkalender is hier het ultieme middel voor. In de kalender zet je: wat je gaat plaatsen (blog, afbeelding, social media bericht) en wanneer je dat van plan bent te doen. Tussendoor kun je gebruikmaken van het relevante nieuws en andere berichten die je langs ziet komen. Deze issuekalender is ideaal om te bekijken wanneer er dit jaar bepaalde feestdagen zijn. Op basis van die issuekalender kun je heel eenvoudig een Google Spreadsheet aanmaken, zodat meerdere mensen tegelijkertijd in het document kunnen werken mocht dat nodig zijn. Bij een verandering in de kalender hoef je het document niet steeds op te sturen, omdat de veranderingen direct in het document worden opgeslagen en het voor iedereen zichtbaar is.

Contentkalender maken

Bron: Hubspot Calendar Template

Thema's

Je kunt dus inspelen op een feestdag of evenement, maar het is ook interessant om op een bepaald thema of seizoen in te spelen. Speel bijvoorbeeld in op de lente en de zomer als je producten verkoopt in de watersport. Een artikel hoeft niet direct over het product zelf te gaan, maar kan ook het thema eromheen benadrukken. Een bedrijf in de vaarbranche kan bijvoorbeeld een tekst schrijven over mooie vaarroutes, en wanneer je watersporters als doelgroep hebt kun je een artikel plaatsen over de beste plekken om watersport te beoefenen. Met het plaatsen van dit soort goed getimede content werk je optimaal aan je naamsbekendheid.

Wat moet je niet doen?

Wat kun je nou beter vermijden als je wil inspelen op actuele onderwerpen? Ons advies: laat de gevoelige politieke of religieuze onderwerpen lekker met rust. Denk sowieso goed na over wat je gaat plaatsen. Iets wat jij misschien een hele goede inhaker vindt, kan voor jouw doelgroep verkeerd overkomen. Dan zorgt dit juist voor negatieve reclame. Een goede inhaker moet altijd actueel en relevant zijn voor je bedrijf en bedrijfswaarden.

Genoeg inspiratie voor contentcreatie opgedaan?

Hopelijk hebben we je voldoende inspiratie gegeven, en kun je weer met frisse moed bezig met unieke contentcreatie. Veel succes!

Mocht je alsnog geen tijd of zin hebben om aan zelf aan de slag te gaan, dan kun je ons natuurlijk altijd inschakelen voor copywriting en contentcreatie.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Wat een prettig artikel. Wij hebben een webwinkel met een specifiek soort Italiaansbestek (https://www.napoleonbestek.nl). Ik ben sinds kort begonnen met een aparte blog op WordPress (https://bestek.blog). Mijn streven is om elke week een leuk artikel te schrijven. En dat valt niet mee! Maar de tips uit dit artikel gaan zeker helpen. Dank! Overigens ben ik wel benieuwd naar jullie mening, dus wees vrij om feedback te geven.

      1. Dank je Anke.
        Wat ik mij wel eens afvraag: is het nu beter om een blog te hebben binnen je eigen webwinkel? Draagt dit bij aan de vindbaarheid (autoriteit) van de andere pagina's en producten? Of is het beter of net zo goed om op een externe website te bloggen met links en verwijzingen naar de webwinkel?

        1. Wij adviseren om een blog binnen je eigen webshop of website aan te maken. In jouw geval zou dat zijn: napoleonbestek.nl / blog. Op je huidige blog verwijs je natuurlijk wel naar je webshop, maar we raden aan om al die autoriteit (van beide websites in jouw geval) op 1 website/webshop te houden.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *