9 nieuwsbrief tips voor optimale resultaten met e-mailmarketing

2 mei, 2019

E-mailmarketing is in een tijd waarin bijna iedereen een smartphone heeft een ontzettend interessante manier van marketing. Het is een effectieve en goedkope manier om huidige klanten te bereiken, te informeren en te behouden. Bovendien kun je door middel van een goede e-mail ook sneller je doelen behalen. Of dat nou het verkopen van producten is, of je klanten op de hoogte stellen van het laatste nieuws. Klanten ontvangen graag relevante berichten van bedrijven waar ze al eerder interesse in hebben getoond. De voorwaarde hierbij is natuurlijk wel dat je nieuwsbrief zo goed mogelijk is.

Wil jij zo veel mogelijk rendement uit je e-mailmarketing behalen? Lees dan onze handleiding waarin we negen nieuwsbrief tips bespreken om jouw e-mailmarketing te verbeteren.

1. Gebruik een duidelijk afzendadres

Je ontvangers beschikken over een inbox die tegenwoordig voor een groot deel bestaat uit e-mails die ze nauwelijks tot niet lezen. Ze zijn erg waakzaam over de berichten die ze binnenkrijgen. Checken wie die nieuwe e-mail heeft gestuurd is dan ook het eerste wat ze doen wanneer ze nieuwe e-mails bekijken. Zorg er dus voor dat je een herkenbare naam en e-mailadres gebruikt in het “Van"-veld. Maak het voor je ontvanger makkelijk te zien wie je bent.

Wanneer je gebruikmaakt van je eigen naam in combinatie met de naam van het merk of de organisatie, zul je een hogere open rate en click-through rate krijgen. De reden hiervoor is dat klanten eerder hun vertrouwen in jou hebben uitgesproken door zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Door de e-mails die je zendt consequent te communiceren vanuit jouw merknaam, wordt de kans groter dat ontvangers de nieuwsbrief automatisch openen, puur op basis van herkenning.

Nog belangrijker: het adres waarmee je verstuurt moet een werkend e-mailadres zijn! Gebruik geen noreply-adres dat niet werkt. Hiermee wek je de indruk dat je geen antwoord verwacht van je ontvanger.

2. Gebruik een prikkelende onderwerpszin voor je nieuwsbrief

De onderwerpregel maakt of kraakt de e-mailbeleving bij je ontvangers en is in eerste instantie het belangrijkste onderdeel om te optimaliseren. Je onderwerpregel hoort relevant, bondig en boeiend te zijn. Je wilt hiermee uiteraard mensen prikkelen om je nieuwsbrief te openen. Een aantal nieuwsbrief tips voor de onderwerpszin:

  • Gebruik geen standaardzin als ‘Nieuwsbrief mei 2019'. Dit zegt uiteraard niets over de inhoud van je e-mail en spreekt daarom in veel gevallen niet genoeg aan om de nieuwsbrief te openen. Probeer je lezers te prikkelen door een onderwerp of artikel uit je e-mail te pakken en daar een aansprekende titel van te vormen.
  • Stel je ontvangers een vraag waarvan je weet dat ze geïnteresseerd zijn in het antwoord. Het antwoord op die vraag staat uiteraard vervolgens in de inhoud van je e-mail of je verwijst naar een (blog)artikel of pagina waar het antwoord wordt gegeven.
  • Maak gebruik van maximaal 50 tekens inclusief spaties voor de onderwerpzin om volledige vertoning in de meeste e-mailbrowsers te garanderen. Hiermee weet je zeker dat de boodschap van je onderwerpregel goed overkomt.
  • Met de toename van mobielgebruik is het echter aan te raden om gebruik te maken van slechts 15 tekens voor een optimale mobiele weergave, of in ieder geval het belangrijkste van je onderwerp vooraan in de eerste 15 tekens te vermelden.
  • Probeer de preheader van je mail ook te gebruiken. Hiermee geef je extra lading aan je onderwerpregel en trek je sneller de aandacht van je ontvangers in de inbox.
  • Personaliseer niet te vaak. Mensen willen graag persoonlijk en direct aangesproken worden, maar als je de naam van de ontvanger in elke e-mail terug laat komen verliest het zijn waarde en werkt het juist averechts.

Nieuwsbrief call-to-action

3. Wees creatief met je call-to-actions

In feite zijn je call-to-actions het tweede belangrijke element uit je e-mail. Je wilt natuurlijk dat men iets met jouw e-mail gaat doen.

Maak daarom gebruik van duidelijke en creatieve call-to-actions in je links/buttons om je lezers te stimuleren om door te klikken. Varieer hier het liefst ook in, zodat niet overal standaard bijvoorbeeld ‘Lees meer' staat. Hieronder een aantal voorbeelden van call-to-actions waarmee je zou kunnen variëren:

  • Bekijk onze tips over
  • Bestel nu uw kaarten
  • Meld je nu aan
  • Meld je aan voor
  • Vraag een offerte aan
  • Neem contact met ons op
  • Leer zelf … toe te passen

Laat je creativiteit spreken!

Extra nieuwsbrief tip: Het is belangrijk dat deze call-to-action goed zichtbaar is en zich onderscheidt van de rest van de content in de nieuwsbrief. Ideaal gezien, is een call-to-action helder en beknopt. Denk goed na over de woorden die je gebruikt.

4. Vraag niet te veel van je ontvangers

Zorg ervoor dat de nieuwsbrief niet te lang is - klanten zijn druk en hebben een volle inbox waaraan zij aandacht moeten besteden. Probeer de informatie in de nieuwsbrief goed te doseren en verwijs naar de website voor verdere details.

Zorg daarnaast voor een goede hoeveelheid aan call-to-actions. Bevat je e-mail meer dan één call-to-action, dan zijn dat er al te veel. Hoe groot de verleiding ook mag zijn, beperk jezelf tot het gebruik van één enkele call-to-action per e-mail. Door te veel keuze te bieden, moet je ontvanger nadenken: “op welke zal ik nou klikken", in plaats dat hij meteen klikt op die ene call-to-action. Door één call-to-action te gebruiken, maak je het ook voor jezelf duidelijk waarvoor die e-mail dient.

Extra tip: Maak je gebruik van een hyperlink als call-to-action en gebruik je marketingsoftware om de resultaten van e-mail te monitoren? Schrijf je hyperlinks dan niet volledig uit! Waarom niet? Omdat software je hyperlinks coderen. Daardoor komt je uitgeschreven hyperlink niet overeen met de hyperlink die erachter zit. En dat kan een hogere spamrating opleveren.

Maak dus van: “Bekijk de aanbiedingen op www.mijnwebsite.nl"

Het volgende: “Bekijk de aanbiedingen op onze website (en link 'onze website' naar de betreffende landingspagina).

5. Voeg een ‘catch all' toe onderaan de nieuwsbrief

Met een ‘catch all' bedoelen we een verzameling van links onderaan in de footer van de e-mail. Naast de gebruikelijke contactgegevens, afmeldknop en social media buttons kun je namelijk nog meer informatie in de footer kwijt.

Maak daarom bijvoorbeeld nog drie kolommen in je footer aan met elk een vijftal links naar artikelen op je website (die je nog niet had uitgelicht). Door de diverse content/artikelen die je middels die links aanbiedt ‘vang' je als het ware alsnog de ontvangers die niet geïnteresseerd waren in de uitgelichte artikelen of onderwerpen uit de e-mail.

Het kan interessant zijn om bij te houden op welke links je lezers klikken uit deze catch all. Zo kun je namelijk achterhalen waar men nog meer in geïnteresseerd is. Daar kun je dan eventueel nog meer artikelen over schrijven en/of in een volgende e-mail aandacht aan besteden.

Nieuwsbrief tips e-mail marketing

6. Zorg ervoor dat je nieuwsbrief op elk apparaat werkt

Zorg dat je e-mail geschikt is voor ieder apparaat (smartphone, tablet, laptop of desktop), ofwel pas een responsive design toe op jouw e-mails. Waar je daarbij zeker op moet letten: mensen klikken met hun vingers! Zorg er dus voor dat je in je design voor mobiele apparaten gebruik maakt van grote en duidelijke call-to-actions. Irriteer je je ontvangers eenmaal met een slechte mobiele e-mailbeleving, dan negeren ze een volgende keer misschien niet alleen je e-mail, maar creëert dit mogelijk ook een negatieve indruk over je merk.

7. Voeg afbeeldingen toe

Allereerst de vraag: ‘Moet je wel of niet afbeeldingen toevoegen aan e-mailcampagnes?' Het antwoord daarop is: ‘Gewoon doen!'

We horen wel eens dat je zo min mogelijk afbeeldingen in een e-mail moet gebruiken; het liefst helemaal geen. Dat komt de laadtijd ten goede en veel mensen hebben afbeeldingen standaard uitgeschakeld staan. Dat kan wel zijn, maar afbeeldingen trekken wel de aandacht en brengen veel sfeer. Juist de afbeeldingen/foto's springen in het oog als je door de talloze nieuwsbrieven scant die je dagelijks ontvangt. Die hebben dus wel degelijk een groot effect op wat een ontvanger wel en niet leest en maken het lezen van een e-mail een stuk prettiger en overzichtelijker.

Natuurlijk moet je de e-mail niet volproppen met afbeeldingen, maar het toevoegen van een afbeelding aan een kort tekstje over een artikel kan het doorklikken om het hele artikel te lezen zeker bevorderen.

Houd hierbij ook rekening met het feit dat een e-mail gemiddeld slechts 2 tot 10 seconden wordt bekeken. Er moet dan dus ook direct content in het oog springen willen mensen doorklikken vanuit je mail. Afbeeldingen kunnen daarbij helpen.

Extra nieuwsbrief tip: voeg altijd een alt-tekst toe als alternatieve tekst of beschrijving voor de afbeelding. Als er nog niet op ‘afbeeldingen tonen' is geklikt wordt deze tekst getoond in plaats van de afbeelding. Op die manier kunnen je e-mailontvangers wel een indruk krijgen waar de afbeeldingen over gaan.

8. Voer continu testen uit met je e-mail

Door te testen met verschillende versies van je e-mail kun je achterhalen wat werkt en wat niet.

A/B testing met onderwerpzin

De onderwerpzin is een element van je e-mail waarbij je snel resultaat kan zien als je daar verschillende versies van test. Zo kun je twee verschillende onderwerpregels testen onder een aantal lezers zodat je uiteindelijk de nieuwsbrief kunt verzenden met de onderwerpregel die voor de hoogste openingsratio heeft gezorgd.

Belangrijk bij het testen is dat je weet wat je test. Het beste kun je tegenstellingen testen, zoals bijvoorbeeld een korte versus een langere onderwerpregel, het herhalen van de merknaam versus het niet noemen van de merknaam, alleen het hoofdartikel van de nieuwsbrief benoemen of juist een opsomming geven van verschillende onderdelen, etc.

Lees dit artikel met meer eenvoudige nieuwsbrief tips: zo krijg je meer kliks op je e-mails.

nieuwsbrief a/b test

Afmeldingen

Afmeldingen voor je e-mails of nieuwsbrieven komen vaak voor. Maar neem deze niet voor lief! Onderzoek ook waarom je ontvangers zich uitschrijven voor je e-mails. Wie weet willen ze zich niet eens uitschrijven, maar willen ze je e-mails gewoon minder vaak ontvangen. De inzichten die je vergaart door ontvangers via een double opt-out te vragen waarom ze zich uitschrijven, leiden vaak tot een verbetering van je e-mailings en de kwaliteit van je verzendlijst.

Call-to-actions

Verschillende call-to-actions kunnen uiteraard ook getest worden om na te gaan welke het beste converteert. Natuurlijk kan de effectiviteit van een call-to-action verschillen per onderdeel, onderwerp of artikel. Naast de tekst die je als call-to-action plaatst kun je bijvoorbeeld ook de kleur en grootte van je link of button testen. Waarom klikken mensen uiteindelijk het meeste door?

Analyseer daarbij o.a. de open- en doorklikratio's. Daarin kun je ook nog segmenteren naar verschillende groepen ontvangers. Zo kan het zijn dat de ene groep meer aangesproken wordt door de ene tekst of call-to-action kleur, terwijl een andere groep door andere zaken sneller doorklikt. Onderscheid daarbij kenmerken binnen die groepen en bekijk of je daarin (gedrags)patronen kan ontdekken.

Test vervolgens verder met de best scorende versie (en het liefst per groep ontvangers). Zo optimaliseer je jouw e-mail continu en zorg je uiteindelijk voor de beste resultaten van je e-mailmarketing!

9. Geef de nieuwsbrief een dynamisch karakter

Een aantal leveranciers van e-mailmarketingsoftware biedt de functionaliteit aan dat klanten een reactie kunnen achterlaten via een button onderaan de mailing. Nadat je deze reactie hebt geautoriseerd wordt deze toegevoegd aan de online versie van de nieuwsbrief. Het grote voordeel is dat de nieuwsbrief een dynamisch karakter krijgt. Klanten kunnen ervoor kiezen hun reactie ook via social media te communiceren en op die manier de nieuwsbrief onder de aandacht brengen van hun netwerk.

E-mailmarketingcampagnes die zijn bedacht vanuit een strategisch ontwerp zijn veel beter in staat klanten daadwerkelijk te bereiken en over te laten gaan tot actie. Wanneer je een campagne ontwikkelt, denk dan vanuit de ontvangers van de nieuwsbrief en niet (voornamelijk) vanuit het eigen merk. Daarmee garanderen we je een betere respons.

Verbeter je nieuwsbrief met onze tips

Wil jij optimale resultaten met e-mailmarketing behalen? Volg dan zeker de nieuwsbrief tips uit deze handleiding! Met e-mailmarketing kun je niet alleen je producten en diensten verkopen, je kunt er ook mee analyseren wat de ontvangers met jouw berichten doen en wat zij wel/niet interessant vinden. Met deze informatie kun je je bedrijf constant verbeteren. Hopelijk heb je iets aan deze handleiding gehad, en pas je onze tips toe in je volgende nieuwsbrief!

Wil je nog meer nieuwsbrief tips? Bekijk dan al onze e-mailmarketing artikelen.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Anke Kemerink is binnen KGOM verantwoordelijk voor de zoekmachine optimalisatie trajecten voor onze klanten én voor KGOM zelf. Daarnaast geeft Anke ook verschillende workshops. Op regelmatige basis schrijft Anke over de verschillende online marketing gebieden.

Contact: LinkedIn | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *