11 Google Ads (AdWords) tips voor succesvolle campagnes

Geef je maandelijks een flink bedrag uit aan advertenties op Google, maar krijg je er nog niet veel voor terug? Dan weet je dat er iets niet goed zit. Dit is erg zonde, want het is zeker mogelijk om rendabel te adverteren met AdWords. Hoe je dat voor elkaar krijgt lees je in dit artikel met 11 praktische tips.

Ben je zelf al bezig met AdWords, of ga je er binnenkort mee starten? In beide gevallen zijn deze AdWords campagne tips ideaal. Je kunt deze concrete adviezen namelijk direct doorvoeren, zodat jouw campagne meer op gaat leveren.

Google AdWords heet nu Google Ads. Voor de herkenbaarheid gebruiken we in dit artikel nog de oude benaming.

Snelmenu:

Voordat we beginnen met de tips die je kunt gebruiken tijdens het opzetten en optimaliseren van een Google AdWords campagne, vertel ik je eerst meer over de stap die je daarvóór moet doen: een zoekwoordonderzoek maken. Zonder zoekwoordonderzoek ben je nergens. Hoe weet je anders waar jouw doelgroep op zoekt, en waar je dus het beste op kunt adverteren?

Start met een uitgebreid zoekwoordonderzoek

Het is aan te raden om een zoekwoordonderzoek te doen voordat je gaat adverteren in AdWords. Je wil immers weten welke woorden interessant zijn voor jouw diensten of producten. Door een zoekwoordonderzoek te doen kun je ook al de structuur van je campagne gaan bepalen, waardoor je de AdWords campagne snel kunt opzetten.

Met een zoekwoordonderzoek kun je op basis van statistieken bepalen welke zoekwoorden relevant en geschikt zijn voor jouw campagne. Weet je niet precies waar je moet beginnen met het onderzoek? Dan is het aan te raden om alvast een aantal woorden voor jezelf op te stellen in een Excel bestand of andere spreadsheet. Deze woorden kopieer je vervolgens naar de Google Keyword Planner. De Google Keyword Planner geeft je een overzicht met de CPC en het geschatte zoekvolume per zoekwoord.

Google Keyword Planner

Als voorbeeld gebruik ik smartphones. Wil je smartphones verkopen in je webshop en deze onder de aandacht brengen met Google AdWords? Begin dan met het brainstormen van relevante zoekwoorden. Je kun allereerst beginnen met het zoeken op generieke zoektermen, zoals “mobiele telefoon kopen", “mobiel kopen" en “smartphone kopen". In onderstaand overzicht zie je het aantal gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten, de concurrentie en het bod voor bovenaan de pagina met zowel een laag als hoog bereik.

Concurrentie staat in dit geval voor hoeveel concurrentie er op het zoekwoord is. In dit voorbeeld is het hoog. Er zijn dus veel adverteerders die dat zoekwoord gebruiken in hun Google AdWords campagnes. Het voorgestelde bod staat voor een schatting van het bod dat je moet instellen als CPC voor het zoekwoord om op de eerste pagina vertoond te worden. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de kwaliteitsscore van de AdWords campagne, de advertentiegroep en het zoekwoord. De ‘gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten’ spreekt voor zichzelf. Dit geeft aan hoe vaak er exact op dit zoekwoord is gezocht.

Zoekwoordideeën

Naast de zoekwoorden die je zelf hebt ingevoerd, geeft de Keyword Planner nog een heel aantal suggesties. Deze kun je ook toevoegen aan je zoekwoordideeën. Hierdoor vergaar je een groot bestand aan relevante zoekwoorden op een snelle manier. Op het moment dat je denkt dat je alle relevante zoekwoorden hebt meegenomen, kun je het bestand downloaden. Klik hiervoor simpelweg rechts bovenin op ‘zoekwoordideeën downloaden’.

Nu je een overzicht hebt van alle zoekwoorden, kun je deze gaan indelen in categorieën. Bijvoorbeeld in generieke of specifieke termen, of op basis van merk en het model van de smartphone. Let op het zoekvolume van de zoekwoorden en op de CPC. Zoekwoorden met een relatief hoog zoekvolume en lage CPC zijn erg interessant, omdat je veel mensen kunt bereiken met een relatief lage CPC.

Al deze zoekwoorden kun je ook direct toevoegen aan een zoekwoordplan. Hierbij heb je de mogelijkheid om direct het zoektype (exact, zinsdeel, breed) mee te geven. Dit is een handige functie, omdat je hier vaak onderscheid in wil maken.

Andere tools

Übersuggest

Met deze tool vraag je suggesties op die niet als suggestie worden gegeven in de Google Keyword Planner. Deze tool kun je gebruiken om zowel relevante zoekwoorden als uitsluitingszoekwoorden te vinden.

Je geeft hier een zoekwoord in als “smartphone kopen" en je krijgt een grote lijst met zoekwoorden in combinatie met “smartphone kopen" op alfabetische volgorde. De relevantie suggesties kun je vervolgens toevoegen aan de Google Keyword Planner, om daar de statistieken in te zien.

AnswerThePublic

Answerthepublic is een tool die vragen stelt en zoeksuggesties aangeeft rondom een bepaald zoekwoord, met behulp van combinaties met woorden als hoe, waar, wie, wat, wanneer, waarom, etc. De tool maakt hiervan automatisch vraagstellingen/zoektermen, in de vorm van een woordspin.

Google Trends

Wil je weten hoe de trends zijn als het gaat om de verschillende zoekwoorden? Gebruik dan Google Trends. Als bijvoorbeeld blijkt dat op bepaalde woorden het zoekvolume ieder jaar daalt, is het misschien geen goed zoekwoord om op te adverteren en kun je beter voor een zoekwoord gaan dat juist stijgt. In onderstaande voorbeeld zie je dat vanaf ongeveer 2010 de zoekopdrachten met “smartphone kopen" is gestegen en dat “mobiele telefoon kopen" niet meer stijgt.

Dan gaan we nu verder met de tips voor een optimale Google AdWords campagne. Lees je mee?

1. Gebruik exacte zoekwoorden

Binnen Google kun je gebruikmaken van verschillende soorten zoekwoorden. Zo kennen we bijvoorbeeld "breed" en "exact". Breed wil in ons voorbeeld zeggen dat als iemand zoekt op "laptop repareren" jouw advertentie wordt vertoond (omdat je op het woord "laptop" adverteert). Het spreekt voor zich dat de zoekintentie (ik wil mijn laptop laten repareren) niet aansluit bij jouw aanbod (nieuwe laptops verkopen). Het is in dit geval veel verstandiger om met het type zoekwoord "exact" te adverteren op het woord "online laptop kopen". Jouw advertentie wordt dan alleen vertoond bij de zoekopdracht "online laptop kopen". Die zoekintentie sluit uiteraard veel beter aan bij jouw aanbod!

2. Kies een relevante landingspagina

Een veelvoorkomende fout is dat men vaak alle advertenties naar de homepage laat verwijzen. Dit is erg zonde, want het verplicht bezoekers om alsnog naar dat specifieke stukje informatie te gaan waar ze naar op zoek zijn. Stel iemand zoekt op "laptop HP Pavilion kopen". Uit deze zoekopdracht kunnen we afleiden dat iemand op zoek is naar een laptop van het merk Hewlett Packard en type Pavilion. Wat we vaak tegenkomen is dat de advertentie verwijst naar de homepage of naar de algemene laptoppagina. Het is veel verstandiger om deze advertentie rechtstreeks door te laten verwijzen naar alle laptops van het merk HP en type Pavilion. Logisch ook, want dat is waar de gebruiker naar op zoek is!

Een bijkomend voordeel is dat Google dergelijke "relevantie" waardeert en dat je daardoor vaak minder per klik hoeft te betalen.

Een voorwaarde om het bovenstaande te kunnen toepassen is dat je op de juiste manier gebruik maakt van verschillende groepen binnen een AdWords campagne. Binnen deze groepen kun je verschillende zoekwoorden plaatsen (die nauw verband houden met elkaar) en per groep kun je dan advertenties schrijven die verwijzen naar de juiste landingspagina (die dus ook weer verband houdt met de zoekwoorden/zoekintentie).

3. Koppel AdWords met Analytics

Wanneer je aan de slag gaat met het optimaliseren van je Google AdWords campagnes, wil je uiteraard gebruikmaken van zoveel mogelijk data. Pas dan kun je namelijk ook gefundeerde beslissingen nemen, om uiteindelijk winstgevende campagnes te creëren. Als het goed is maak je al gebruik van een goed webstatistiekenprogramma, zoals Google Analytics. Wanneer je deze koppelt aan je AdWords account krijg je ineens veel meer informatie. Bij een groot deel van de AdWords campagnes die wij overnemen zien we dat dit helemaal niet is gebeurd. Een gemiste kans.

Zorg er dus voor dat je AdWords en Analytics koppelt! Hoe je dit moet doen kun je hier bij Google lezen. Dit levert je uiteindelijk de volgende voordelen op:

  • Google Analytics-doelen en -transacties als conversies importeren in AdWords;
  • Gegevens van de sitebetrokkenheid van Google Analytics bekijken in AdWords;
  • Remarketinglijsten maken in Analytics en deze gebruiken in AdWords om specifieke doelgroepen te targeten;
  • Automatisch de klik- en kostengegevens van AdWords bekijken naast de gegevens van de sitebetrokkenheid van Analytics.

Kortom, je krijgt veel meer inzicht in het gedrag van je AdWords verkeer. Dit kun je gebruiken om je AdWords campagnes te optimaliseren.

4. Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Een zeer handige functie van Google AdWords is de mogelijk tot het opgeven van "negatieve zoekwoorden". Het principe is heel eenvoudig. Je hebt de mogelijkheid om zoekwoorden op te geven die ervoor zorgen dat een advertentie niet wordt vertoond, we noemen dit negatieve zoekwoorden.

We kunnen woorden als "gratis" en "tweedehands" opgeven als uitsluitingszoekwoorden. Dit betekent dat als iemand zoekt op "tweedehands laptop kopen" onze advertentie niet wordt vertoond. Deze functie kan je ontzettend veel geld besparen. Want iemand met de intentie om iets gratis te krijgen of tweedehands te willen kopen, die willen we uiteraard niet in onze webwinkel waar we alleen nieuwe spullen verkopen.

Deze negatieve zoekwoorden hoeven niet alleen betrekking te hebben op woorden als "gratis" en "tweedehands". Stel dat we namelijk in onze webwinkel geen Dell laptops verkopen, dan kunnen we het woord "Dell" toevoegen aan onze lijst met negatieve zoekwoorden. Op die manier krijgen we dus alleen bezoekers die interesse hebben in producten die we ook daadwerkelijk verkopen!

5. Bied niet te laag per klik

Uiteindelijk wil je zo min mogelijk betalen voor je leads en conversies. Daar is ook niks mis mee. Maar wat we vaak zien is dat men dit te vlug wil, waardoor het uiteindelijk niet lukt. Hiermee bedoelen we het volgende:

De kosten die je per klik betaalt, zijn opgebouwd uit een aantal variabelen (waaronder de kosten die je per klik instelt). Er zijn echter ook nog andere variabelen, zoals het doorklikpercentage en de kwaliteit van de AdWords campagne. Uiteindelijk gaat het de advertentieplatformen om het verdienen van zoveel mogelijk geld. Dit hoeft niet degene te zijn die het hoogste biedt!

Voorbeeld: stel dat jij €1,- per klik biedt, en je advertentie heeft een doorklikpercentage van 1 procent. Dat betekent dat men, per honderd keer dat jouw advertentie wordt vertoond, €1,- verdient. Jouw concurrent biedt slechts €0,75 per klik, maar zijn advertentie heeft een doorklikpercentage van 3 procent. Per honderd keer dat zijn advertentie wordt vertoond, verdienen de advertentieplatformen €2,25!

In dit geval zal de advertentie van de concurrent hoger staan, omdat men daar immers meer aan kan verdienen. Kortom, de concurrent betaalt minder per klik én ontvangt ook nog eens meer klikken, omdat 'ie hoger staat.

Alles draait in dit geval dus om het creëren van een advertentie waar men zoveel mogelijk op doorklikt, en waar men ook datgene vindt wat men verwacht. Maar daarvoor moet je AdWords campagne en advertentie wel historie opbouwen.

6. Ga voor een zo hoog mogelijke CTR

Het is belangrijk om een zo hoog mogelijke CTR (doorklikratio) te halen. Waarom? Wanneer je een hoge CTR realiseert kun je de maximum CPC (kosten per klik) naar beneden schroeven en haal je toch net zoveel (of misschien zelfs wel meer) bezoekers. Met andere woorden: door een hogere CTR gaan de kosten per bezoeker en per conversie (een aankoop of een lead) naar beneden.

Een goede manier om de CTR omhoog te brengen is het schrijven van een goede advertentie. En daar wil Google je graag mee helpen!

Google biedt de mogelijkheid om meerdere advertenties te schrijven voor één advertentiegroep. Je kunt deze advertenties dan tegen elkaar testen. De advertentie die het minste presteert (die met de laagste CTR) ga je dan aanpassen om zodoende de best presterende advertentie te verslaan op CTR gebied. Zo kom je uiteindelijk tot een advertentie met de hoogst haalbare CTR in een bepaalde advertentiegroep! Andere tips voor het schrijven van goede advertentieteksten vind je hieronder.

7. Schrijf supergoede advertentieteksten

Het schrijven van goede advertentieteksten op internet is een van de moeilijkste zaken die er is. De advertenties hebben minder ruimte op een webpagina dan de ‘gewone' content. De tijd die een websitebezoeker aan de advertenties besteedt, is erg klein. Daarom is het zaak dat ze opvallen en boven de concurrentie uitsteken. Voor de goede orde: de opgegeven maximum prijs van je advertentie speelt ook een rol hoe hoog je bij de resultaten staat.

In Google Adwords staan er bijna altijd andere advertenties vlakbij die van jezelf. Hoe spring je er nu uit, zodat de mensen wel op jouw advertentie klikken? Tips die voor zich spreken zijn: zorg dat de advertentie aansluit bij de gekozen keywords, maak meerdere advertenties en schrijf een call-to-action. Het is dus zaak om puur en alleen met de tekst van de advertentie de bezoeker te verleiden erop te klikken.

Wat zijn AdWords teksten waarop bezoekers klikken?

  • Zet de bezoeker centraal door u/jij of uw/jouw te gebruiken
  • Beschrijf het unieke voordeel van je product
  • Prikkel de nieuwsgierigheid door iets gratis weg te geven (zet dit overigens niet in de titel)
  • Zet het zoekwoord waar je advertentie bij staat in de tekst, als het kan zelfs 2 of 3 keer. Dat verhoogt de doorklikratio
  • Zorg als het kan, dat de advertentie relevant is voor het zoekwoord
  • Gebruik geen vaktaal
  • Woorden als ‘nieuw', ‘snel', ‘voordeel', ‘gegarandeerd', ‘exclusief' en ‘betrouwbaar' doen het altijd goed in advertenties

Daarna is het natuurlijk: testen, testen en nog eens testen.

Lees hier de tekstuele richtlijnen voor Google Ads.

8. Maak inactieve zoekwoorden weer actief

Google kent een kwaliteitsscore toe aan je AdWords campagne, advertentiegroepen en zoekwoorden. Wanneer de kwaliteit onvoldoende is moet je meer per klik gaan betalen of de kwaliteit verbeteren.

Een manier om een zoekwoord dat op inactief staat weer actief te krijgen is het schrijven van een relevante advertentie over dat zoekwoord. Het beste wat je kunt doen is de inactieve zoekwoorden die gerelateerd zijn aan elkaar in een aparte advertentiegroep plaatsen. Dan schrijf je een advertentie waar die zoekwoorden in voorkomen, grote kans dat de zoekwoorden plotseling weer actief worden (tegen dezelfde kost per klik)!

Een tweede voordeel is dat de advertentie meer gerelateerd is aan de zoekwoorden (vandaar dat Google een hogere kwaliteitsscore toekent) en dus ook je CTR omhoog gaat!

9. Zet het attributiemodel om

Standaard wordt het attributiemodel ‘last-click’ ingesteld bij het instellen van een conversie om waardes toe te kennen. Erg handig is dit niet, omdat je op basis van de gegevens die je hebt opgebouwd hele andere conclusies zal trekken dan bij een ander attributiemodel.

In de meeste gevallen heeft een doelgroep meerdere klikken nodig over diverse kanalen, voordat hij of zij een conversie doet. Bij het aanschaffen van een televisie zal men meer afwegingen maken dan bij het kopen van een paar sokken. De interactie is in beide gevallen veel waard, aangezien ze dan voor het eerst in contact komen met jouw bedrijf. Het ‘probleem’ is dat de zoekterm of de banner in dat geval niet die waarde wanneer het attributiemodel op ‘last-click’ staat.

De conclusie hiervan is dat je ook waarde toe moet kennen aan de stappen voorafgaand aan de laatste klik. Dit doe je door onderstaande verschillende attributiemodellen te vergelijken.

Bron

Hoe je een attributiemodel precies instelt lees je in dit artikel.

10. Zet advertentieplanning in

Wil je meer controle over waar en wanneer je advertenties zichtbaar zijn? Zet dan advertentieplanning in. Hierdoor stem je je AdWords campagne af op het gedrag van je doelgroep. Kies er bijvoorbeeld voor om je advertenties in een specifieke regio beter of vaker te vertonen door het bod aan te passen. Voeg hiervoor een plaats toe, selecteer ‘m onder ‘Instellingen’ en stel een bodaanpassing in. Daarnaast kun je ook een bodaanpassing instellen op bepaalde uren van de dag of dagen van de week.

11. Blijf je AdWords campagne optimaliseren

We horen het regelmatig: “Onze campagne draait goed en er hoeft niets gewijzigd te worden.” Helaas, zo simpel is het niet. De zoekmachine advertentiemarkt is een markt met zeer veel concurrentie. En om maximaal rendement uit ons advertentiebudget te halen is het noodzakelijk dat je AdWords campagne constant wordt geoptimaliseerd.

Enkele zaken die voor optimalisatie in aanmerking komen zijn:

  • Verwijderen van niet presterende zoekwoorden (of in een aparte groep plaatsen);
  • Testen van verschillende advertenties + optimaliseren bestaande advertenties;
  • Testen van verschillende landingspagina's;
  • Toevoegen van nieuwe zoekwoorden;
  • Toevoegen van nieuwe advertentiegroepen;
  • Op zoek gaan naar nieuwe deelmarkten / gerelateerde zoekwoorden

Kortom, het optimaliseren is een dynamisch proces waarmee uiteindelijk ook de meeste winst te behalen valt!

Aan de slag met je AdWords campagne

Hopelijk hebben we je nu goed op weg geholpen met deze praktische tips. Tijd om zelf lekker aan de slag te gaan met je AdWords campagne! Heb je het gevoel dat je nog meer hulp nodig hebt? Dan is onze cursus Google AdWords misschien interessant voor jou.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top