Marketing Automation

Als ondernemer heb je waarschijnlijk al vaak de term marketing automation voorbij horen komen. Lees ook: Wat is marketing automation? En waarschijnlijk dacht je toen één van de volgende twee dingen: “daar moet ik iets mee" of “dat is alleen interessant voor grote partijen“. Hier zijn we kort en krachtig over: ja hier moet je iets mee doen en nee, dit is niet alleen interessant voor de Bol.com’s op deze wereld. Maar ook: hier moet je alleen iets mee doen als je het baseert op een gedegen strategie. En daar helpt KGOM jou graag mee. Alleen dan kun je alles uit Marketing Automation halen en het in het voordeel laten werken ten behoeve van je e-mailmarketing, sales & CRM.

“Haal alles uit marketing automation op basis van een gedegen strategie."

Marketing automation inzetten met strategische aanpak

Marketing automation wordt uitgevoerd met een doel. Wat dat doel is, moet je heel nauwkeurig kunnen formuleren. Kortom: je moet strategisch werken. Bij KGOM werken we dan ook vanuit een online marketing strategie die we in samenwerking met jou ontwikkelen middels het KGOM Succesmodel. Zo weten we precies wie je doelgroep is, hoe deze zich online gedraagt en welke boodschap deze personen moeten ontvangen. We formuleren en analyseren bedrijfsdoelstellingen, en bepalen welke kanalen en middelen ingezet moeten worden om het juiste resultaat te behalen.

Hoe belangrijk het is om Marketing Automation te zien als onderdeel van je totale online marketing inzet leggen we je graag uit in onze whitepaper: Het belang van een online marketing strategie. Deze whitepaper kun je downloaden door op onderstaande button te klikken.

Werkwijze KGOM

Bij KGOM starten we met het plukken van laaghangend fruit, zoals je misschien net al in de whitepaper hierboven hebt gelezen. Logisch, want daarmee maak je de eerste verbeterslagen. We stellen een 6-maandenplan op, waarbij van begin tot eind duidelijk is welke werkzaamheden er moeten worden uitgevoerd. Alle ingezette kanalen vormen een waterdicht geheel en zijn helemaal op elkaar afgestemd.

Snel starten

In de beginfase gaan we kijken naar de mogelijkheden: welke automations zijn direct in te zetten, waar hebben we nog meer data voor nodig en wat zijn de quickwins? We gaan onder andere de volgende werkzaamheden voor je uitvoeren:

  • Een marketing automation platform account aanmaken en installeren Mailtemplates aanmaken
  • Lijsten + formulier maken
  • Gebruikers aanmaken (tot maar liefst 25 gebruikers kunnen er aangemaakt worden, eventueel met verschillende rechten)
  • Tracking website installeren
  • Bestaande marketinglijst importeren
  • Samen met jou bespreken hoe we de automation gaan bouwen
  • In samenwerking met jou de automation bouwen

Extra opties vanuit de analyse (in overleg, niet verplicht):

  • Koppelen met eigen CRM (om data over en weer te sturen en deze input te kunnen gebruiken om automations in te stellen)
  • Automations bouwen
  • Leadfunnels bouwen
  • Leadscoring instellen (en op basis daarvan automations laten lopen)
  • Training (op locatie of op afstand)
  • Maandelijkse consultancy

Uitgebreide mogelijkheden

Marketing automation biedt onder andere de volgende mogelijkheden:

  • Leadnurturing: niet elke lead is klaar om geconverteerd te worden. Met lead nurturing ‘begeleid’ je de lead in het aankoopproces en stuur je op het juiste moment de doorslaggevende communicatie (die uiteindelijk voor de sale zal zorgen).
  • Leadscoring: met leadscoring haal je de krenten uit de pap door op basis van bepaalde handelingen (bijvoorbeeld iemand bezoekt een bepaalde productpagina) een bepaalde score toe te kennen. Haalt een lead de van tevoren bepaalde score, dan kan er automatisch actie worden ondernomen.
  • Landingspagina’s en formulieren: zonder contactgegevens geen marketing automation. Met landingspagina’s en formulieren kun je die leads binnenhalen, bijvoorbeeld door het laten downloaden van een bepaalde gids. Hierna kun je deze leads bewerken via het marketing automation systeem!
  • Automations: hier wordt het echt heel interessant. Op basis van bepaalde acties (iemand laat bijvoorbeeld zijn winkelwagentje leeg achter of bezoekt een bepaalde productpagina) kunnen er weer andere acties plaatsvinden. Dit kan het automatisch verzenden van een mail zijn naar de lead (met kortingscode bijvoorbeeld) óf bijvoorbeeld het op de hoogte brengen van je salesafdeling. Het voordeel hiervan? Alles gebeurt automatisch! Ik hoop dat je beseft welke impact dit zou hebben op jouw sales!

E-mailmarketing als onderdeel van marketing automation

Marketing automation bestaat voor 80% uit e-mailmarketing. Met marketing automation ben je dus ook meteen voorzien van een zeer degelijk en uitgebreid e-mailmarketingsysteem waarmee je lucratieve nieuwsbrieven en campagnes kunt versturen. Je bestaande e-mailmarketingsysteem kan dus ook meteen de deur uit (moet niet) waardoor je die kosten bespaart.

E-mailmarketing kun je gebruiken om verschillende doelen te bereiken. Je kunt er bestaande klanten mee belonen, nieuwe klanten mee werven of je kunt de e-mails gebruiken om je netwerk op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen jouw bedrijf of assortiment. KGOM helpt jou bepalen hoe e-mailmarketing het beste kan worden ingezet. Samen zorgen we voor creatieve inhoud van de nieuwsbrieven/e-mailcampagnes en de juiste ‘tone of voice’ om te garanderen dat de boodschap aankomt bij de juiste doelgroep. We analyseren en testen de resultaten van de mailings, en zetten bijvoorbeeld A/B-tests op om te bepalen wat wel en niet werkt.

Interesse?
Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.