Zo scoor je hoger in Google binnen je regio.

Karel
13/10/2021
Linkbuilding
X
min leestijd
Karel
13/10/2021
Linkbuilding
X
min leestijd

Wanneer we het over zoekmachine optimalisatie hebben bedoelen we hiermee het hoger scoren in Google in de zogenaamde “gratis” zoekresultaten. Eerlijkheidshalve moeten we hier wel bij vermelden dat de gratis zoekresultaten tegenwoordig steeds minder prominent aanwezig zijn. Zo zijn alle resultaten die je “boven de vouw” ziet (datgene wat je op je scherm ziet zonder te scrollen) meestal advertenties. Toch loont het om te optimaliseren voor de standaard zoekresultaten. Gemiddeld komt namelijk zo’n 40% van je verkeer naar je website via deze gratis zoekresultaten.

  1. Lokale zoekresultaten
  2. Lokale zoektermen op je website gebruiken
  3. Lokale linkbuilding
  4. Conclusie

1. Lokale zoekresultaten

Als showroomeigenaar heb je in de meeste gevallen een lokaal verzorgingsgebied. Dat betekent dat het weinig zin heeft om te optimaliseren voor heel Nederland. Dat kost onnodige energie en is ook veel lastiger. Je moet dan namelijk opboksen tegen landelijke spelers met andere budgetten. Het is dus belangrijk om je te focussen op de zogenaamde lokale zoekresultaten. Kortom: wanneer men in jouw verzorgingsgebied op de voor jou interessante termen zoekt moet jouw website bovenaan staan. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er een aantal belangrijke zaken waar je op moet letten bij het optimaliseren voor Google. In dit artikel bespreken we twee van deze belangrijke onderdelen.

2. Lokale zoektermen op je website gebruiken

Het klinkt misschien voor de hand liggend. Maar om überhaupt te kunnen scoren op lokale zoektermen moeten ze ook op je website terug te vinden zijn. Stel dat je bijvoorbeeld bedden verkoopt in Haarlem. Een lokale zoekopdracht zou dan dus kunnen zijn: bed kopen Haarlem of beddenzaak Haarlem. Om te kunnen scoren op deze termen is het belangrijk dat je dergelijke zoektermen dan ook expliciet opneemt op je website. Dit kan bijvoorbeeld in de tekst zelf, maar denk hierbij ook aan de titel van de pagina of de zogenaamde header-tags. Je kunt deze zoektermen ook slim verwerken in de tekst, door bijvoorbeeld de volgende zin op te nemen: Kom snel langs in de grootste beddenzaak van Haarlem.

3. Lokale linkbuilding

Een ander belangrijk signaal voor Google zijn de zogenaamde inkomende links. Oftewel, andere websites die naar jouw website linken. Binnen online marketing noemen we dit linkbuilding: het proactief op zoek naar links om zo hoger te scoren in Google. Een belangrijke factor hierbij is de kwaliteit en de relevantie. Om regionaal te scoren betekent dit dat je ook op zoek moet naar regionale links afkomstig van websites binnen dezelfde regio als jouw verzorgingsgebied. Een goede tip hierbij is om de lokale websites, die er vaak legio zijn, aan te schrijven. Denk hierbij aan lokale nieuwssites en dergelijke. Dit zijn vaak hobbyisten / vrijwilligers die vaak op zoek zijn naar content. Als jij dan een mooi artikel kunt aanleveren over jouw bedrijf, en dan het liefst iets nieuwswaardigs, zijn zij vaak bereid om dit te plaatsen. Vergeet dan uiteraard geen link op te laten nemen naar jouw website! Een andere goede tip is om bevriende ondernemers binnen jouw regio te vragen of zij bereid zijn een link op te nemen naar jouw website, je zult versteld staan hoeveel ondernemers hiervoor open staan!

4. Conclusie

Met de bovenstaande tips kun je ervoor zorgen dat jouw website bovenaan komt te staan in Google wanneer potentiële klanten binnen jouw regio op zoek zijn naar jouw producten. Houd er wel rekening mee dat bedrijven die betalen voor advertenties altijd boven deze gratis zoekresultaten komen te staan. Een goede advertentiestrategie blijft dus ook noodzakelijk om alle potentiële klanten te bereiken!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier