Relevante content creëren voor een product dat weinig uitleg behoeft, blijkt voor veel ondernemers een lastige opgave te zijn. Is het voor jou ook een uitdaging om unieke teksten te schrijven voor je eigen producten? En hoe doe je dat bij producten die nagenoeg hetzelfde zijn? Ik vertel je graag hoe ik hier tegenaan kijk.Als copywriter creëer ik content voor de meest uiteenlopende producten. Van auto’s en intercoms, tot steigers en biologische zaden. Erg divers, wat het voor mij alleen maar leuk maakt! Wij raden aan om een tekst van minimaal 300 woorden te schrijven voor elke categorietekst in je webshop of op je website. Toen ik hierover sprak tijdens één van onze copywriting workshops, schrok een aantal deelnemers daarvan. “Moet ik dan echt bij elke categorie zo’n lange tekst schrijven?"
Geloof in je eigen product
Een tekst van 300 woorden is goed, maar onthoud: liever relevante content die interessant is voor je bezoekers, dan grote lappen tekst waar je bezoekers eigenlijk niets aan hebben.Schrijven is een vak waar je natuurlijk creativiteit voor nodig hebt, maar ook kennis van de producten is erg belangrijk. Sta jij 100 procent achter je eigen product, en ben je ervan overtuigd dat je potentiële klant echt wat aan jouw product heeft? Als ambassadeur van het product ben jij in staat om je bezoekers op de juiste manier aan te spreken. Hierdoor geef je hen de informatie waar zij naar op zoek zijn. Content die wellicht saai of ingewikkeld is voor de doelgroep, is eigenlijk geen excuus ;-) Als je namelijk in je eigen product gelooft, weet je dat het relevant is voor iemand. De content die je voor jouw doelgroep schrijft, is dus nooit saai voor iemand die geïnteresseerd is in jouw product! Wat je ook verkoopt, er is altijd wel iemand voor wie het relevant is.Denk je dat je bezoekers niet zitten te wachten op teksten van 300 woorden? Dan kun je ervoor kiezen om deze deels te ‘verbergen’. Maak bijvoorbeeld gebruik van een ‘lees meer’ knop, of plaats één alinea boven het assortiment en de rest van de tekst onder het assortiment.[caption id="attachment_35390" align="aligncenter" width="480"]
Bol.com maakt gebruik van een knop met ‘toon meer’. Wanneer je daarop klikt verschijnt de rest van de tekst.[/caption]
Unieke content voor producten die veel op elkaar lijken
Ondanks dat de basis van je producten hetzelfde is, dien je ervoor te zorgen dat de teksten uniek zijn. Maar hoe? Vraag jezelf af voor wie de informatie belangrijk is, en ook niet geheel onbelangrijk: waarom leest mijn bezoeker deze tekst? Bedenk goed wat je product voor je bezoekers betekent, ontdek de onderscheidende waarden en benoem deze in je tekst. Waarom zou je bezoeker voor dit specifieke product kiezen, en wat heeft het je bezoeker te bieden? Kijk hierbij dus echt naar de voordelen en USP’s! Voorbeelden: een bijzondere kleur, een vernieuwde functie, een scherpe prijs. Op basis hiervan kun je de interesse van je bezoeker trekken, en hem of haar overtuigen voor jouw product te kiezen.
Houd rekening met de SEO regels
Uiteraard gaat goede content creëren niet alleen over de lengte en de relevantie van de tekst. Voor een tekst die aan alle SEO-eisen voldoet, dien je met meerdere aspecten rekening te houden. Denk hierbij aan het gebruik van koppen, interne links en zoekwoorden. Uiteraard komen al deze onderdelen uitgebreid in onze cursussen terug.Heb jij er ook moeite mee om relevante en unieke content voor je website of webshop te creëren? Schrijf je dan in voor onze copywriting workshop, waar je leert om content te schrijven die zowel voor je bezoekers als de zoekmachines goed leesbaar is!