Welke social media kanalen zijn gunstig voor showrooms?

Karel
10/11/2021
Social media
X
min leestijd
Karel
10/11/2021
Social media
X
min leestijd

Vraag jij je ook wel eens af welke social media kanalen je moet gebruiken voor jouw showroom? In dit artikel proberen wij jou verder te helpen! Social media is een erg belangrijk aspect. Vrijwel iedereen is actief op social media. Er zijn verschillende social media kanalen zoals, LinkedIn, Facebook en Instagram. Om de consument online warm te maken voor een bezoek aan jouw showroom is het belangrijk op te vallen op de juiste social media kanalen. Door het gebruik van social media kan het ROPO (Reach Online Purchase Offline) effect ontstaan. 

  1. Social media kanalen
  2. Redenen om social media in te zetten
  3. Juiste social media kanaal voor jouw showroom
  4. Conclusie

1.Social media kanalen

Het kiezen van de juiste social media kanalen is een cruciaal onderdeel in elke social media strategie. Er zijn verschillende social media kanalen. 

Facebook: Facebook is een heel bekend social media kanaal, meer dan 10 miljoen Nederlanders hebben social media. De mogelijkheden op dit platform zijn eindeloos te noemen. Hoewel de echte stijging inmiddels al een tijd is verschoven naar social media kanalen als Instagram en TikTok, bewijst Facebook vooral dat het gebruikers kan behouden. Voor jouw showroom kan Facebook dus erg belangrijk zijn. Je kunt je potentiële doelgroep op facebook advertenties laten zien. Wij adviseren om Facebook sowieso te gebruiken voor jouw showroom! 

YouTube: Youtube is ook al jaren heel erg bekend. meer dan 9 miljoen mensen in Nederland gebruiken Youtube. De kracht van YouTube zit juist in de interactie met abonnees, zelf kunnen reageren, hele series aan video’s creëren. Ben je van plan dat daadwerkelijk te doen, YouTube te beschouwen als een echt sociaal medium, dan ligt de wereld aan je voeten. Wij adviseren het gebruik van Youtube als je regelmatig interessante video’s kan posten. Zo niet, dan kun je Youtube beter achterwege laten. 

Instagram: Instagram is ook een erg populair platform. Vooral onder jongeren is dit platform populair. Je hebt op Instagram net als op Facebook veel mogelijkheden. Wij adviseren Instagram zeker voor jouw showroom, indien jouw doelgroep actief is op Instagram. Een showroom die producten voor ouderen heeft zoals rollators adviseren wij niet om gebruik te maken van Instagram. 

LinkedIn: LinkedIn heeft ongeveer 5 miljoen gebruikers in Nederland. Het social media kanaal is voor vrijwel iedereen geschikt, daar hoeft je merk geen specifiek karakter voor te hebben. De content die op LinkedIn geplaatst wordt, kent echter wel een duidelijke overeenkomst; alles is gericht op zakelijk gebruik. LinkedIn staat synoniem voor professionaliteit. Mensen en merken die van die norm afwijken, worden meer dan eens door andere gebruikers gecorrigeerd. Dus heb je zakelijke stakeholders (leveranciers, aandeelhouders, medewerkers of kandidaat-medewerkers bijvoorbeeld) met wie je algemeen in contact wil blijven? Er is geen beter platform dan LinkedIn voor dat doel. Of je dit voor je showroom wilt moet je zelf overwegen, maar als je alleen maar klanten wilt binnenhalen adviseren wij je om LinkedIn niet te gebruiken. 

Pinterest: Pinterest heeft ongeveer 4 miljoen gebruikers in Nederland. In essentie is Pinterest een verzamelplek voor alle tekstuele ideeën, foto’s en andere content die je online tegenkomt. Heb je het gevoel dat jouw merk qua esthetiek een echte meerwaarde te bieden heeft? Pinterest is je plek! Heb jij bijvoorbeeld hele mooie overkappingen voor in de tuin? Dan kan je die op pinterest zetten. 

Twitter: Twitter heeft ongeveer 3 miljoen gebruikers in Nederland. Het open karakter van Twitter zorgt voor een potentieel viraal effect dat je nergens anders ziet; tweets zijn gemakkelijk deelbaar en boodschappen worden daardoor razendsnel verspreid.Dat is dan weer de reden dat vooral mensen in politiek, journalistiek en media er aanwezig zijn. Twitter adviseren wij dus niet voor showrooms. 

Snapchat: Snapchat heeft ongeveer 2,5 miljoen gebruikers in Nederland.  Snapchat is vooral bekend geworden door de video- en foto filters die het platform in de begindagen razend populair maakten. Op snapchat kun je filmpjes en foto’s naar elkaar sturen die tijdelijk zichtbaar zijn. Ook kun je stories op je snapchat plaatsen, die zijn dan 24 uur zichtbaar. Wij zien geen toegevoegde waarde voor showrooms om snapchat te gebruiken. 

TikTok: TikTok heeft ongeveer 1,5 miljoen gebruikers.Hier maken tieners  grappige of praktische video’s die ze delen met hun volgers. Het platform is vrij nieuw en vooral op jongeren gericht. Voor showrooms is dit platform niet relevant. 

2. Redenen om social media in te zetten

  • Vergroten naamsbekendheid: Door gebruik te maken van social media vergroot je de naamsbekendheid van jouw showroom. Door het bereik van je merk of product te vergroten zullen consumenten in contact komen met jouw producten.
  • Beïnvloeden van het koopgedrag: Social media kan het koopgedrag van de consumenten beïnvloeden. Consumenten die merken op social media volgen, kopen die producten vaker en bevelen deze ook aan binnen hun eigen netwerk. 
  • Website bezoeken genereren: Via social media kan er gestuurd worden op website bezoeken. 
  • Expert status: Het bedrijfsprofiel is een uitgelezen kans om door de consument als expert te worden bestempeld. Via een profiel kun je consumenten op de hoogte houden van het laatste nieuws over je bedrijf, maar ook branche gerelateerd nieuws. Wanneer er regelmatig relevante nieuwsartikelen worden gedeeld gaat de consument jouw bedrijf als expert zien.
  • Niche- & local marketing: Met de komst van social media is niche marketing nog gemakkelijker geworden. Bedrijven kunnen via social media platformen gericht zoeken op demografische kenmerken en interesses. Ook lenen social media zich uitstekend voor locatiegebonden diensten. Deze diensten zijn voornamelijk geschikt voor bedrijven die hun klanten willen informeren over de specifieke mogelijkheden op de locatie waar de klant zich op dat moment bevindt. 

3. Juiste social media kanaal voor jouw showroom

Om het juiste social media kanaal te kiezen moet je met de volgende aspecten rekening houden:

  • De doelgroep
  • Het soort content dat je wilt plaatsen. Wil je bijvoorbeeld veel video’s plaatsen dan kun je beter Youtube gebruiken. Wil je je voornamelijk richten op jongeren dan kun je beter Instagram gebruiken
  • Welke kanalen er populair zijn en welke niet 

4. Conclusie

Social media kun je inzetten om een aantal redenen.

  • Vergroten naamsbekendheid
  • Beïnvloeden van het koopgedrag
  • Website bezoeken genereren
  • Expert status
  • Niche- & local marketing

Voor showrooms zijn Facebook, Instagram en Pinterest het meest relevant. Welk social media kanaal het beste bij jouw showroom past, hangt natuurlijk af van jouw doelgroep. LinkedIn, Snapchat en TikTok adviseren wij niet om te gebruiken voor showrooms. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier