Dit is zo ongeveer de meest vergeten SEO tip voor ondernemers:
Interne links.
Waarschijnlijk heb je al wel gehoord van linkbuilding, waarbij je probeert om zoveel mogelijk kwalitatieve links naar je website te verzamelen.
Maar wist je dat interne linkbuilding minstens even belangrijk is?
Wat is interne linkbuilding?
Stel dat je een dienstpagina op je website hebt over (om even in online marketing termen te blijven) zoekmachine optimalisatie.
Wanneer je dan bijvoorbeeld een andere dienstpagina hebt over Google Ads, maar je benoemt op die pagina ook zoekmachine optimalisatie, dan kun je dus vanuit daar linken naar je dienstpagina over zoekmachine optimalisatie.
Dit is zeer krachtig en ik adviseer om op praktisch elke pagina minstens 1 interne link op te nemen naar een andere pagina. En een link in het menu of de footer telt niet mee 😉.
Tips voor interne linkbuilding
Even nog wat tips voor interne linkbuilding:
- Relevantie is essentieel - Link naar pagina's die gerelateerd zijn aan de huidige content. Bijvoorbeeld: als je een blogpost hebt over "zoekmachine optimalisatie", link dan naar een gerelateerd artikel over bijvoorbeeld "5 zoekmachine optimalisatie tips".
- Gebruik beschrijvende ankerteksten - In plaats van te linken met "klik hier", gebruik een zinvolle tekst zoals "zoekmachine optimalisatie tips".
- Overdrijf niet - Te veel interne links zijn verwarrend voor je bezoekers. Maar 1-3 per pagina is zeker aan te raden!
Nogmaals, interne linkbuilding is erg krachtig en vaak ook noodzakelijk om hoog te scoren met bepaalde zoekwoorden en pagina's.