Jij maakt deze 5 fouten in Google Analytics toch niet?
Het valt mij de laatste tijd enorm op dat, ondanks alles, veel Google Analytics accounts die ik tegenkom nog niet goed/optimaal zijn ingesteld. Zonde, want met de juiste instellingen haal je meer uit Google Analytics. Bovendien weet je zeker dat je naar betrouwbare data kijkt. Dit helpt je bij het maken van goede analyses, en het bepalen van je online marketing strategie. In dit artikel zet ik vijf van de meest voorkomende fouten op een rij zodat jij direct kunt controleren hoe jouw account ervoor staat. Oh, en vergeet niet de bonustips onderaan te lezen.
1. Slechts één weergave
Eén van de eerste dingen waar ik naar kijk bij het doorlopen van Google Analytics (naast een controle van de code op de site), is het aantal aangemaakte weergaven in het account. Standaard maakt Google slechts één weergave aan. Hierin komt alle onbewerkte data binnen, dus zonder filters, doelen etcetera. Je wil echter vaak je eigen verkeer (en ander irrelevant verkeer) uitsluiten van de data die je wilt analyseren. Om dit en andere filters toe te passen, adviseren we je een aparte weergave aan te maken. De reden is heel simpel: eenmaal bewerkte data kan niet meer aangepast worden. Wanneer je een fout maakt met het instellen van een filter, kun je de verloren data niet meer terughalen.
Tip: maak minimaal één extra weergave aan, waar je de door jou gewenste filters toepast. Geef je filter ook een duidelijke naam, bijvoorbeeld Gefilterde weergave example.nl. Overweeg eventueel ook een extra weergave aan te maken waar je filters kunt testen, zodat je kunt zien wat een filter met je data doet.
2. Eigen verkeer niet uitgesloten
Zoals ik hierboven al even kort aanhaalde, wil je eigenlijk zoveel mogelijk irrelevant verkeer uitsluiten. Onder irrelevant zoekverkeer versta ik onder meer bezoeken van:
- eigen medewerkers
- web developers
- online marketing bureaus
Deze groepen mensen vallen wat mij betreft onder irrelevant verkeer, omdat ze niet op je website zijn om jouw doelen te behalen. Daarmee vervuilen ze je data in Google Analytics. Dit moet je willen voorkomen, zodat je conclusies kunt trekken uit zuivere data van echte bezoekers. Je wilt toch niet dat je testconversies gemeten worden in Analytics? Opvallend genoeg kom ik vaak genoeg accounts tegen waar helemaal geen verkeer of slechts het eigen verkeer is uitgesloten.
Tip: sluit altijd irrelevant zoekverkeer uit, te beginnen met je eigen verkeer (en dat van je medewerkers), je web developers en de eventuele online marketing bureaus. Vergeet hierbij niet ook IP-adressen uit te sluiten van andere locaties dan je kantoor, als je ook op andere locaties werkt.
3. Geen doelen ingesteld
Gek genoeg kom ik dit ook nog vaak tegen: er zijn geen doelen ingesteld. Ik vraag mij dan altijd af: hoe weet je dan waar je op moet sturen? Hoe weet je of jouw website succesvol is? Hoe weet je of je marketinginspanningen succesvol zijn? Daarom adviseer ik je ook om goed te kijken naar welke doelen je met jouw website en marketinginspanningen wilt bereiken.
Tip: maak een meetplan zodat je weet welke doelen je in wilt stellen. Stel de doelen in waar je op wilt sturen. Lees meer over het opstellen van een meetplan in mijn eerdere blogartikel.
4. Zoekbots niet uitgesloten
Gek genoeg worden zoekbots vaak ook niet uitgesloten van het verkeer. Ook verkeer van zoekbots is irrelevant en vervuilt je data. Daarom adviseer ik je deze instelling nogmaals te controleren en aan te zetten in je gefilterde weergave, als je dit nog niet hebt gedaan.
Tip: sluit verkeer van bekende bots en spiders uit in je Google Analytics instellingen.
5. SSL niet doorgevoerd
Wanneer je het advies van Rick Reinders hebt opgevolgd, heb je inmiddels een SSL certificaat op je website geplaatst. Veel mensen vergeten dan echter ook de instellingen van hun Google Analytics account daarop aan te passen. Dit is heel eenvoudig te doen, en het zorgt ervoor dat je zeker weet dat de data in je account goed worden gemeten. Ik heb namelijk wel eens meegemaakt dat de metingen in Google Analytics niet meer goed gingen nadat de site over is gegaan op SSL.Tip: zet de URL van je website om van http naar https om er zeker van te zijn dat de metingen goed blijven gaan.Bonus tip Google Search Console: heb je de moeite genomen om je site om te zetten naar SSL? Vergeet dan niet ook je nieuwe URL te claimen en verifiëren in het Search Console voor nóg meer inzichten.
Bonustips
Hierboven heb ik je al enkele tips gegeven om je accountinstellingen te verbeteren. Tot slot wil ik je nog even wijzen op twee extra opties zodat je nog meer uit je Google Analytics instellingen haalt:
- Wist je al dat je remarketinglijsten op kunt bouwen in Google Analytics? Die kun je eenvoudig gebruiken voor je AdWords campagnes.
- Koppel al je Google producten aan je Analytics accounts, om optimaal te profiteren van de mogelijkheden die Google je te bieden heeft. Denk hierbij aan AdWords en Search Console.
Zijn er bij jou toch nog wat instellingen die geoptimaliseerd kunnen worden? Ga er dan direct mee aan de slag! Wil je samen met één van onze consultants naar de instellingen van je Google Analytics account kijken? Vraag dan onze online adviseur naar de mogelijkheden.