Hoe vind je een goed onderwerp voor je blogartikel?
Het schrijven van een blogartikel kan erg tijdrovend zijn. Je moet bovendien wel inspiratie hebben voor een onderwerp! Het is een vraag die ik vaker terug zie komen: waar moet ik over schrijven? In dit artikel laat ik je zien hoe ik onderwerpen bedenk voor mijn artikelen.
Zoekwoorden gebruiken als onderwerp
Veel mensen schrijven hun blogartikel op basis van zoekwoorden. Dit is op zich geen slecht punt. Je kunt prima een artikel maken met zoekwoorden als inspiratie. Zo maak je tenslotte ook gebruik van het zoekgedrag dat je doelgroep vertoont.
Er zit alleen één ‘maar’ aan vast. Als je vooral schrijft op basis van zoekwoorden, dan wordt meestal vergeten dat je tekst eigenlijk bestemd is voor je doelgroep en níet voor de zoekmachines. Er kan dan overoptimalisatie ontstaan, waarbij het artikel niet meer interessant is voor de doelgroep. Bovendien zal een groot deel van het internet al vol staan met het onderwerp dat je gekozen hebt. Scoren in de zoekmachines wordt dan lastiger, omdat de kans groot is dat je doelgroep al eens eerder een soortgelijk artikel heeft gelezen op een andere website. Maar hoe kom je dan wél tot het juiste onderwerp?
Kijk naar de behoeften van je doelgroep
Onderwerpen voor blogartikelen zijn op verschillende manieren te verkrijgen. Meestal kijk ik naar de vragen die bij KG Online Marketing binnenkomen, en naar behoeftes die er op dat moment (bij onze klanten of cursisten) zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld begin 2016 een artikel geschreven over of je wel of geen SSL moet inzetten voor je website. Dit artikel is geschreven op basis van aanpassingen in het algoritme van Google, waarbij websites met SSL voorrang krijgen boven websites zonder SSL. Omdat de doelgroep van ons blog graag wil weten of zij dit wel of niet moeten inzetten, heb ik er een artikel over geschreven. Ik vertelde over de aanpassingen in het algoritme, maar gaf er ook tips bij die de lezer gelijk kon toepassen. Omdat ik niet een zoekwoord maar de doelgroep centraal stelde in mijn tekst, werd het artikel veel gelezen en gedeeld. Er kwamen zelfs weer nieuwe vragen op binnen!Een tijdje geleden kreeg KG Online Marketing veel vragen binnen over hoe je je website het beste in meerdere talen opzet. Dat gaf mij gelijk weer een idee voor een nieuw blogartikel: hoe ga je om met je eigen website in verschillende talen? Net als bij het artikel van SSL heb ik het niet perse geschreven voor een bepaald zoekwoord, maar heb ik de vragen vanuit de doelgroep centraal gesteld.
Voeg iets extra’s toe aan je artikel
Met een iets andere invalshoek of een vernieuwend element in je artikel, is de kans groot dat je tekst goed opvalt en meer zal circuleren op het internet. Ik werd uiteindelijk benaderd door Emerce met de vraag of mijn artikel op hun website geplaatst mocht worden. Uiteraard liet ik deze kans niet voorbij gaan, want op deze manier wordt het bereik van een artikel groter en dien je een nog groter publiek.
Je hoeft dus lang niet altijd gebruik te maken van zoekwoorden als je gaat schrijven voor je blog. Je kunt beter één goed onderwerp hebben dan tig andere onderwerpen (die wat minder van kwaliteit zijn) die puur de zoekmachines dienen. Uiteindelijk maakt het voor jezelf ook leuker om een artikel te schrijven vanuit je eigen expertise en ervaring. Geforceerd schrijven (of puur schrijven voor de zoekmachines) kan als gevolg hebben dat je straks een artikel hebt waar je niet volledig achter staat. Waar haal jij de onderwerpen en inspiratie voor je blog vandaan?