Google Analytics Funnel analyse

Karel
11/1/2010
Google Analytics
X
min leestijd
Karel
11/1/2010
Google Analytics
X
min leestijd

In Google Analytics kunnen we zoals je waarschijnlijk wel weet doelen instellen. Deze doelen zijn meestal gericht op de verkoop van een dienst of product. Ook algemene formulieren kunnen als doel ingesteld worden. Om conversies te optimaliseren is het van belang deze doelen te optimaliseren. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de “trechterweergave" gebruiken.

Trechterweergave

In de trechterweergave stellen we de verschillen stappen in die de bezoeker zou moeten volgen. Dit is meteen het eerste punt om te bekijken in de analyse. Aangezien we zelf een route uitstippelen voor de bezoeker om te volgen naar een bepaald doel is het goed om te kijken of dit ook werkelijk het juiste pad is.

Zij-instroom en doorklikpercentage

In de trechterweergave is er ook een zij-instroom. Deze instroom bevat de bezoekers die niet via het gedefinieerde pad binnenkomen. Mocht dit een hoog aantal zijn dan kan het zijn dat de funnel niet logisch is. Daarnaast zien we het doorklik percentage per stap. Als dit percentage erg laag ligt zullen de bezoekers niet doorklikken naar de volgende stap.

Optimalisatie en conversie

Bekijk per stap wat je uitval is en analyseer wat de mogelijke oorzaken zijn van de uitval om deze vervolgens te optimaliseren. Het optimalisatie proces kan dan ook tot een hogere conversie leiden.

“Schone" funnel

Soms worden de pagina's in de funnel niet volledig goed weergegeven en zijn de gegevens niet volledig betrouwbaar. In dit geval kan het handig zijn om de eerste stap verplicht te maken zodat de onjuiste zij-instroom eruit gehaald wordt. Op die manier krijg je een helder beeld van je funnel en een goed beeld van alle uitstap percentages.

Optimaliseren

Zorg dus dat je in de funnel analyse kijkt naar de zij-instromen en de uitstap percentages om te zien of je funnel goed is gedefinieerd en of er pagina's zijn die geoptimaliseerd moet worden.Een aantal voorbeelden van mogelijke problemen in de funnel zijn:

  • De funnel is te lang (verwijder onnodige pagina's)
  • De funnel bevat onlogische zij-instromingen (maak de eerste stap verplicht)
  • De funnel bevat te veel zij-instromingen (Herdefinieer je doel funnel op de website)

Een pagina in de funnel heeft een te hoog uitstap percentage:

  • Formulier is te lang (vraag alleen de hoog nodige informatie)
  • De doorklik actie is niet duidelijk genoeg (maak deze opvallend en boven de vouw)
  • Te veel tekst (maak je tekst kort en krachtig)
  • Indeling van de pagina onduidelijk (zoek naar de juiste sturing)

Natuurlijk zijn er nog meer mogelijke problemen te noemen die niet opgenomen zijn in dit overzicht. Aanvullingen zijn welkom.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier