Bloggen: wie doet het niet tegenwoordig? Bij KG vertellen we vaak genoeg over het belang van bloggen. Door te bloggen laat je zien dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied. Wanneer je over relevante thema’s schrijft die goed aansluiten bij je onderneming, verbetert bovendien jouw online vindbaarheid. Kortom: bloggen is noodzakelijker dan ooit! We hebben al eens eerder geschreven over hoe je een goed onderwerp voor je blogartikel vindt. Maar wist je dat er ook veel variatie mogelijk is in het soort blogpost dat je schrijft? Wanneer je diverse blogvormen gebruikt, spreek je een gevarieerd publiek aan. Elke lezer is namelijk anders, en je wilt natuurlijk zo veel mogelijk lezers aanspreken. Zorg daarom voor de perfecte contentmix, door gebruik te maken van deze verschillende soorten blogposts.
1. Behind the scenes
Mensen zijn nieuwsgierig van aard, en nemen dan ook graag een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf. Hier kun je perfect op inspelen door een blog over te schrijven. Door een kijkje te geven in jouw zakelijke leven bouw je een relatie op met je bezoekers. Hoe gaat het eraan toe en wie zijn de mensen achter jouw onderneming? Laat het zien!
2. Video’s
Een ‘behind the scenes’ blogpost is ideaal om in een video te verwerken. YouTube blijft maar groeien en ook jij kunt daar gebruik van maken. Video’s zijn daarnaast erg geschikt voor how-to’s en interviews. Door je video’s op YouTube te plaatsen, kan dat nieuw zoekverkeer naar je website leiden. Zo kun je nieuwe bezoekers genereren die jouw onderneming via YouTube hebben gevonden.
3. Tutorials
Met een tutorial leg je jouw bezoekers uit hoe ze een bepaald probleem kunnen oplossen. Dit wordt ook wel een ‘how-to’ genoemd, en kun je zowel in een geschreven blogpost als video verwerken. Mensen voeren in Google steeds vaker een vragen zoekopdracht in, zoals ‘hoe werkt de belastingaangifte’ of ‘wat is zoekmachine optimalisatie’. Bedenk welke vragen jouw bezoekers hebben en maak daar een tutorial over. Wanneer een potentiële klant deze vraag in Google invoert, komt hij of zij misschien wel op jouw website terecht omdat je daar een blogpost over hebt geschreven. Op deze manier maak je slim gebruik van featured snippets.
4. Interviews
Interviews kun je op meerdere manieren in je blog implementeren. Je kunt klanten interviewen, maar bijvoorbeeld ook experts in jouw vakgebied aan het woord laten. Een interview met een specialist kan tot nieuwe kennis en inzichten leiden, waardoor het zowel je eigen expertise als de inhoud van je blog verrijkt. Het biedt bovendien kansen, omdat je je netwerk hiermee kunt uitbreiden. Het is een win-winsituatie: de persoon die je interviewt krijgt bekendheid, en als deze persoon het interview met zijn eigen netwerk deelt, kun jij jouw bereik ook weer uitbreiden.
5. Webinars
Een webinar is een presentatie die live door middel van een video wordt gegeven. Het is een workshop, lezing of presentatie waarmee je veel interactie met je kijkers hebt. Het is een geschikte manier om iets visueel uit te leggen, en daar direct vragen over te beantwoorden. Naast dat de webinar live kan worden gekeken, kun je deze later ook nog beschikbaar stellen op je blog.
6. Cases
Cases zijn altijd erg herkenbaar voor je bezoekers. Met een waargebeurd voorbeeld vertel je hoe een bepaalde vraag van een klant hebt beantwoord, of hoe je een bepaald probleem hebt opgelost. Door middel van cases kun je jezelf profileren en aangeven wat de toegevoegde waarde van jouw onderneming is. Door je te richten op de vraag van je klant, zorg je voor herkenning bij je potentiële klanten.
7. Lijstjes
Lijstjes zijn altijd goed: ze zijn lekker kort en overzichtelijk. Mensen houden er steeds minder van om lange stukken tekst te lezen, en scannen liever. Lijstjes met getallen zijn daar uitermate geschikt voor. Bijvoorbeeld: 5 redenen waarom je zou moeten bloggen.
8. Reviews
Heb je een webshop? Schrijf dan reviews en vergelijkingen in de vorm van een blogpost! Veel bezoekers hebben geen tijd en zin om zelf allerlei producten te vergelijken. Er wordt dan ook veel gezocht naar vergelijkingen op internet van verschillende soorten, merken en modellen. Hiermee kun je jouw bezoeker echt goed helpen.
9. Trends en nieuws
Is jouw vakgebied trendgevoelig, en verandert de markt snel? Schrijf over de laatste trends, of voorspel trends waarvan jij denkt dat die eraan komen. Ditzelfde geldt voor nieuwtjes. Wanneer er iets interessants in jouw branche gebeurt, houd je bezoekers dan op de hoogte en vertel wat jij ervan vindt. Op deze manier geef je aan dat jij weet wat er speelt, en hiermee kun je ook de link naar je eigen producten of diensten maken.
10. Infographics
Met een infographic presenteer je informatie op zowel een overzichtelijke als grafische manier. Een infographic is handig om resultaten of tips in te verzamelen. De meeste blogposts bestaan voornamelijk uit tekst, een mooi vormgegeven infographic zal er dan echt uitspringen. Je merkt ook dat infographics vaker worden gedeeld op social media dan ‘normale’ blogposts.
11. Definities
Wanneer je publiek vooral bestaat uit beginners, dan zijn definities erg interessant. Hiermee kun je jouw bezoekers in eenvoudige taal uitleggen wat een bepaalde techniek, een product of dienst precies inhoudt. Mocht je een meer gevarieerd publiek hebben, dan kun je dit ook afwisselen met blogposts die diepgaander zijn.
12. Podcasts
Een podcast is een radio-uitzending via internet, die je met je volgers kunt delen. Als bedrijf neem je zo’n uitzending op, zodat je volgers deze kunnen afspelen. Je bouwt hiermee een groter publiek op, en je werkt tevens aan de engagement van je bezoekers.
13. Enquêtes
Een enquête is dé manier om erachter te komen wat je bezoekers willen. Je kunt een enquête via de mail versturen, maar je kunt dit ook gerust op je blog posten. De antwoorden die uit de enquête komen, geven jou inzicht in hoe je je producten verder kunt ontwikkelen en optimaliseren. Dit is waardevolle informatie!Er zijn dus verschillende vormen waarin je jouw blogartikelen kunt gieten. Van welke blogvormen maak jij al gebruik?