Canonical tag

Karel
17/6/2013
Termen
X
min leestijd
Karel
17/6/2013
Termen
X
min leestijd

Wat is de Canonical tag? Canonical tags zijn in het leven geroepen om duplicate content te voorkomen. Duplicate content houdt in dat jij op meerdere van je pagina's dezelfde inhoud hebt staan. Wanneer Google verschillende URL's tegenkomt die dezelfde inhoud lijken te hebben, heeft dit negatieve gevolgen voor je website. Google geeft namelijk minder waarde aan deze pagina's, waardoor jij een lagere PageRank krijgt. Wanneer het voor jou niet te voorkomen is dat dezelfde informatie vaker terugkomt en je toch jouw PageRank wil beschermen, gebruik je de zogenaamde Canonical tag.

Wat doet een Canonical tag?

De code van een Canonical tag is rel="canonical". In welke situaties moet je deze invoeren? Stel, je hebt een webshop en je verkoopt verschillende producten. In veel webshops krijg je de mogelijkheid aangeboden om je producten op prijs te sorteren. Dan staan dezelfde producten op de pagina, maar in een andere volgorde. Omdat je URL verandert, ziet Google ineens twee verschillende pagina's die grotendeels dezelfde inhoud hebben. Google zal dan geneigd zijn je pagina's minder waarde te geven, tenzij je gebruikmaakt van de Canonical tag. Met de tag geef je aan welke pagina belangrijker is. De Canonical tag zet je dus in op de dubbele pagina, zodat je oorspronkelijke pagina de meeste waarde krijgt. Wanneer je de tag gebruikt, heet je URL dus een Canonical URL.

Canonical tag goed voor SEO

De Canonical tag is belangrijk en zorgt ervoor dat jij de maximale waarde uit je pagina kunt halen door duidelijk en ‘eerlijk' te zijn tegenover Google. Om je pagina zoveel mogelijk waarde te geven, plaats je ook zoveel mogelijk originele content en zorg je ervoor dat al je pagina's unieke titels en meta descriptions hebben. Zo is je pagina niet alleen zoekmachinevriendelijk maar ook bezoekersvriendelijk.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier