Zo voorkom je deze 5 veelgemaakte SEO-fouten

31 januari, 2019

Lukt het maar niet om in de top van de organische zoekresultaten te komen? Dan kan het zomaar zijn dat je, net als vele anderen, een of meerdere van deze veelvoorkomende SEO-fouten maakt. De afgelopen jaren heb ik allerlei verschillende websites voorbij zien komen, waarbij vaak dezelfde knelpunten te zien zijn. In dit artikel wijs ik je hier graag op, en leg ik natuurlijk uit hoe je deze issues kunt voorkomen of oplossen.

1. Focussen op de verkeerde zoektermen

Een zoekwoordonderzoek is van essentieel belang wanneer je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie. Zo kom je erachter op welke zoektermen jouw business zich moet focussen. Toch kan het dan alsnog voorkomen dat je je op de verkeerde zoektermen focust. Bijvoorbeeld wanneer je te generieke zoektermen gebruikt, of geen rekening houdt met de zoekintentie van een potentiële bezoeker.

Zoekintentie

Wanneer je rekening houdt met de zoekintentie, dan wordt de zoekterm specifieker. Dit soort zoektermen worden ook wel ‘long tail’ zoektermen genoemd. In veel gevallen wordt je zoekterm dan ook wat langer. Dit soort zoektermen hebben vaak een minder hoog zoekvolume, wat veel mensen afschrikt. Dat is absoluut niet nodig, want de kans is dan wel groter dat het verkeer dat op jouw website binnenkomt ook daadwerkelijk converteert. Daar draait het tenslotte om. Hieronder neem ik je even mee in een voorbeeld.

Stel: je verkoopt laptops. ‘Laptop’ is uiteraard een zoekterm met een hoog zoekvolume, maar het is ook een erg algemene zoekterm met veel concurrentie. Dit betekent dat er waarschijnlijk erg weinig kopers zijn van alle bezoekers. Iemand die zoekt op ‘laptop’, kan namelijk een heel andere intentie hebben dan het kopen van een laptop. Misschien is het wel een scholier die op zoek is naar een afbeelding van een laptop voor zijn werkstuk, of iemand die op zoek is naar algemene informatie over een laptop. In plaats van ‘laptop’ kun je dus beter long tail keywords gebruiken, waarvan de waarde veel groter is. Denk aan ‘Asus Vivobook f705na bx105t.

Kortom: hoe specifieker je zoekterm is, hoe groter de kans wordt dat je een hoge ranking voor deze zoekterm behaalt. Meerdere pagina’s op je website kun je koppelen aan diverse long tail zoektermen, waardoor je alsnog genoeg mensen aanspreekt. Je kunt dan dus meer verkeer genereren voor al deze zoektermen samen, dan dat je je op een algemene zoekterm richt, waarvan de kans klein is dat je een hoge ranking behaalt.

Nu voice search steeds populairder wordt, worden long tail zoektermen dat automatisch ook. Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn vaak langer en bevatten meer context. Des te meer redenen om je te focussen op termen met de juiste zoekintentie!

2. De Mobile First Index niet serieus nemen

In maart 2018 kondigde Google officieel aan te beginnen met de ‘mobile-first’ indexering. In de praktijk betekent dit dat Google nu eerst naar de mobiele versie van jouw website kijkt. Is dit niet in orde? Dan heeft dat een negatief effect op je organische ranking in de zoekresultaten. Dus de desktopversie van je website kan nog wel zo geweldig zijn, als je mobiele versie dat niet is, is er nog heel wat werk aan de winkel.

Ondertussen is dit al bijna een jaar geleden, maar is het nog steeds een erg belangrijk punt voor Google. We adviseren dan ook om dit direct aan te pakken wanneer dat bij jouw website nog niet optimaal is. Gebruik deze mobielvriendelijke test van Google om te controleren of je website geschikt is voor mobiele apparaten. Lees daarnaast dit artikel voor de andere stappen die je kunt uitvoeren om te checken of je website 100% geschikt is voor mobiel.

3. Geen tijd nemen voor het schrijven van kwalitatieve content

De kwaliteit van content op je website is belangrijker dan ooit. Het zou dan ook zonde zijn om dit te zien als het ondergeschoven kind van je website. Google wil zien dat je een autoriteit bent in jouw branche, en dat kan alleen als je dat zelf ook laat zien aan jouw bezoekers. Houd echter wel in gedachten dat je die uitgebreide whitepaper of dat informatie blogartikel ook echt voor je bezoekers schrijft. Oftewel: schrijf kwalitatieve content, waar je bezoekers echt wat aan hebben. Dat is tenslotte ook het doel van de grootste zoekmachine: alle informatie verzamelen en de juiste antwoorden geven.

Zorg ervoor dat elke pagina van je website in ieder geval 300 woorden bevat. Heb je bijna geen tekst staan op de pagina waar je jouw producten of diensten wil verkopen? Dan ziet Google jou ook niet als een autoriteit op dat gebied. Dit resulteert erin dat Google vindt dat de content van je website niet aansluit op de gerelateerde zoekopdracht. Zo loop je dus een hoge positie in Google mis, wat erg zonde is.

4. Het belang van de snelheid van je website onderschatten

De afgelopen jaren hamerden we al op het hebben van een snelle website. Het is niet alleen iets wat Google waardeert, ook is een website die snel laadt veel prettiger voor je bezoekers. Is jouw website niet snel genoeg? Dan kan je dat veel bezoekers kosten.

Heb je het gevoel dat je wordt ingehaald door de concurrentie? Laat je webbouwer dan eens goed kijken naar de laadsnelheid. Test de laadtijd van je website met behulp van deze tool van Google, en kijk of er verbetering mogelijk is. Wanneer de websites van je concurrenten steeds sneller worden, kun jij niet achterblijven. In vergelijking met andere websites zal die van jou een stuk langzamer zijn, wat zeker een negatieve invloed heeft op je ranking.

Lees hier hoe je de snelheid van je website kunt optimaliseren.

5. Geen metagegevens invullen

De title tag is een belangrijke rankingfactor voor Google, en dus essentieel om goed in te vullen. Zorg ervoor dat de belangrijkste zoekterm van je pagina vooraan in de title tag staat, en houd een maximale lengte aan van ongeveer 60 karakters. Dan wordt je title tag sowieso niet afgekapt in Google. Bovendien moet hij uniek zijn, en dus niet op andere pagina’s hetzelfde zijn.

Title tag online marketing blog-kgom

In tegenstelling tot de title tag is de meta description geen rankingfactor. Dat is echter geen reden om deze geen aandacht te geven. De meta description is namelijk ideaal voor het genereren van een hoog doorklikratio. Optimaliseer deze daarom met USP’s van jouw website, waardoor de bezoeker geneigd is om op je link te klikken. Geef duidelijk aan wat een bezoeker op die pagina kan vinden, zodat dit matcht met zijn of haar verwachtingen.

Maak jij je ook schuldig aan een van deze fouten? Dan kun je het nu goedmaken. Ga ervoor en begin vandaag nog met het optimaliseren van je website. Succes!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *