De basis van zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatieWanneer je een website hebt wil je natuurlijk bezoekers. En wanneer je bezoekers wil zullen ze je moeten kunnen vinden. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je website vermeld staat in de grootste zoekmachines (Google). Er zijn al vele boeken over geschreven en er wordt op veel website al uitgelegd hoe je daar voor kunt zorgen.

Het probleem is echter dat wanneer je 20 verschillende experts vraagt hoe je hoger in de zoekmachines kunt komen je 20 verschillende antwoorden krijgt. Het maakt vaak niet uit naar wie je luistert, er zijn meerdere wegen die naar het digitale Rome leiden. Er zijn echter een paar basisregels waar elke seo specialist het mee eens zal zijn.

Schrijf voor je bezoekers en niet voor de zoekmachines

De experts laten je vaak veel verschillende manieren zien hoe je een website technisch gezien kunt optimaliseren. Gebruik maken van dikgedrukte woorden, de belangrijkste zoekwoorden genoeg terug laten komen in de tekst enz. enz.. Wanneer je al deze technieken toepast zul je al snel het belangrijkste uit het oog verliezen. De bezoekers!
Je maakt de website immers voor de bezoekers en niet voor de zoekmachines. Wanneer je dus allemaal rare teksten gaat krijgen met overdreven veel zoekwoorden en overmatige tekstopmaak zal dit ten koste gaan van de leesbaarheid en dus (onbewuste) irritatie bij de bezoekers opwekken.
Wanneer je succesvol wil zijn op het internet en bezoekers op je website wil krijgen én houden (heel belangrijk), zul je interessante en goed leesbare teksten moeten voorschotelen.

 

Zorg voor kwalitatieve inkomende links

Ik heb er op deze website al vaker over geschreven. Kwalitatief goede inkomende links zijn cruciaal voor een goede ranking binnen de zoekmachines. Hier vind je nog een artikel wat ik geschreven heb over het verkrijgen van inkomende link: Goede links verkrijgen.

 

Stel een goede zoekwoordlijst samen

Wanneer je de zoekwoorden gaat uitkiezen, zorg dan dat je huiswerk goed gedaan is. Wanneer je een zoekwoordenlijst samenstelt waar niemand ooit op zoekt zul je weinig bezoekers krijgen. Ook over dit onderdeel heb ik een artikel geschreven: Hoe bouw je een effectieve keywordlijst?

 

Regelmatig updaten

Zelfs wanneer je website eenmaal in de zoekmachines staat en je een goede ranking hebt behaald is het belangrijk dat je de website regelmatig blijft updaten. Zorg ervoor dat je maandelijks minimaal 5-8 nieuwe pagina's aan je website toevoegt. Wanneer je dit niet doet zal het snel afgelopen zijn met de hoge ranking omdat er concurrenten zijn die wel regelmatig updaten. En jammer maar helaas, de voorkeur van Google gaat uit naar websites die regelmatig geüpdate worden..

Een goede manier om nieuwe pagina's aan je website toe te voegen is middels een weblog of via user generated content. Via een blog (lees hier meer over dit onderwerp) kun je wekelijks (of het liefst dagelijks) het laatste nieuws over je bedrijf/vakgebied geven. User generated content verkrijg je door bijvoorbeeld een forum aan je website toe te voegen.

 

Dit zijn enkele basisregels die cruciaal zijn voor een goede ranking bij de zoekmachines.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Beste Karel,

    Een interessant stukje. Vooral dat stukje over een blog. Bedoel je hiermee, dat je een weblog op je site toevoegd en deze regelmatig voorziet van nieuwe content?

  2. Ja ik krijg iedere keer informatie van jullie, dat mij website langzaam is. Maar het blijkt iedere jaar maar weer dat we vele 15 % meer reactie krijgen op jaarbasis in vinden wij dat we goed doen de afgelopen 20 jaar bijna. In dit is geen reactie van allelrei non verbale contructies, maar uit de Mondiale Wereld waar we mede aan werken. In Nederland krijgen we zo'n 10 % meer aanvraag op jaarbasis onze productie lijn van Mango-people.com en 15 % op EPN dus vinden wij dat we goed marketing werk doen. In jaar 2015 weten we dat we anders moeten inzake Europese Hervorming van Wet en Regelgeving waarbij wij op aansluiten via Technologische herijkingproces die dan gaande is. Ik wilde je dit even zo schrijven aangezien dat wij wel jullie schrijven mede bijhouden via de achterban.

    J.Burema.

  3. Beste Karel,

    Ik heb me ingeschreven voor je nieuwsbrief. Ik ben nog maar net gestart met affiliatie marketing en kan best nog wat tips gebruiken. Zoekmachinemarketing was voor mij nog heel moeilijk, maar door die 4 video's in jouw nieuwsbrief is het voor mij een heel stuk duidelijker.

    Als je nog wat tips en trucs hebt voor een startende affiliatiemarketeer, ik hoor ze graag.

  4. hallo, ik ben net deze site gestart en vroeg me af of het een beetje goed in elkaar zit.

    ik kom nog niet hoog in de googlelijst, kan denk ik nog verbetering zoeken in mijn zoekwoorden, hoofdletters maar voor de rest weet ik het niet.

    graag uw reactie wat u ervan vind.

    Gr,
    Jos

  5. Erg interessant en informatief artikel! Zelf wijs ik ondernemers er inderdaad ook altijd op dat het van belang is dat je voor de klant blijft schrijven, en niet op basis van de zoekwoorden. Het gaat, zoals je al zegt, niet alleen om het aantrekken van bezoekers maar vooral ook om het behouden.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top