Converterende zoekwoorden achterhalen

Wat als je van een periode waar er analytics data beschikbaar is je converterende woorden wil achterhalen? Juist, je segmenteert de bezoekers met conversies en bekijkt welke woorden verantwoordelijk waren.

Maar... Er zijn geen doelen ingesteld? Dan is er nog een kans dat je een met een bijna zekerheid een correct beeld krijgt. Als de bezoeker na het invullen van een formulier naar een bedankt-pagina wordt geloodsd! Dan kun je segmenteren op de bezoekers die de 'bedankt' of 'ok' pagina hebben bezochten en vervolgens naar de zoekwoorden gaan.

En wat als er helemaal geen doelen ingesteld zijn én ook geen bedankt pagina is waarop bezoekers terecht komen?

Deze middag kwam ik in deze situatie terecht bij het analyseren van een oude site van een nieuwe klant. Ik wil graag de resultaten delen voor mensen die in een gelijkaardige situatie terecht komen.

OPGELET: Ik wil wel duidelijk vermelden dat het een omwegje is om een INDICATIE te krijgen en geen wondertrucje om volledig correcte informatie te bekomen. Neem de resultaten met een voldoende zout, maar beter iets dan niets, niet?

Hoe ben ik te werk gegaan om tot een aantal aanvragen en de bijhorende zoekwoorden te komen die in ruwe lijnen klopte met de realiteit?

1. Ga naar geavanceerde segmenten
2. Kies volgende segmenten:
- pagina komt precies overeen met 'jouw contactpagina.html'
EN
- tijd op de pagina is groter dan 15 (seconden) - te bekijken in functie van site
EN
- tijd op site is groter dan 300 (seconden) - is ruim of beperkt, afhankelijk van site
3. Geef het segment een naam
4. Vink enkel het nieuwe segment aan bij de segmenten
5. Klik op verkeersbronnen > Zoekwoorden

Nu zie je een lijst met de woorden die met een grote waarschijnlijkheid voor conversies hebben gezorgd op je site.

Ik heb het even afgetoetst in 2 andere accounts en kwam in beide gevallen op een afwijkingspercentage van 10 a 20% van de aantallen (te hoog ten opzichte van realiteit) maar was wel verrast door de matching met de effectieve resultaten.

Als iemand andere manieren weet om zonder een bevestigingspagina toch je conversies te weten, shoot!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Tegenwoordig hoef je geen segment meer aan te maken voor converterende bezoekers aangezien deze er standaard in zitten. Best wel handig.

    Goede tip trouwens!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top