Automatische biedstrategieën in Google Ads

Karel
31/10/2018
Google Ads
X
min leestijd
Karel
31/10/2018
Google Ads
X
min leestijd

In de afgelopen jaren heeft Google hard gewerkt om een algoritme te ontwikkelen dat bepaalde taken uit handen kan nemen. Zo ook met Google Ads. Google heeft namelijk diverse biedstrategieën ontwikkeld, zodat je hier zelf niet meer handmatig veel werk hoeft te doen om de juiste bieding op het juiste moment mee te geven. Dit wordt volledig automatisch gedaan door Google. Maar durf jij dit zo maar uit handen te geven? We merken regelmatig dat mensen nog sceptisch zijn over het uit handen geven van biedingen aan een systeem. Ik wil je graag overtuigen om hier toch eens goed over na te denken.In een blog dat ik eerder heb geschreven heb ik aangetoond wat het voordeel is van een bepaald type biedstrategie.

Wat een biedstrategie doet

Voordat ik je ga vertellen welke biedstrategieën er zijn, vertel ik eerst wat het doet en hoe het werkt. Zoals gezegd zijn er verschillende biedstrategieën. Een aantal jaar geleden moest je als Google Ads beheerder handmatig de biedingen instellen die voor iedere zoeker hetzelfde was. Vervolgens kon je hier en daar wat tweaken op basis van apparaat, locatie, tijd van de dag en dag van de week. Je ging analyseren welke combinatie het beste werkt, op dat moment. Door dit in te stellen ging je ervan uit dat dit de best converterende bezoeker opleverde. Hierbij werd nauwelijks rekening gehouden met de customer journey en het zoekgedrag van mensen. Dit is een momentopname, en daarnaast werden de ingestelde biedingen bepaald op wat dan beschikbaar is aan informatie. Daardoor was de kans groot dat er veel relevant zoekverkeer werd misgelopen. Een week later was er genoeg informatie om te kijken of de strategie juist is geweest en kon er weer geoptimaliseerd worden. Nu geeft dit al aan dat dit erg tijdrovend is. Bovendien is het nog maar de vraag of hetgeen wat je hebt gedaan het juiste is.Door een automatische biedstrategie in te stellen zorg je ervoor dat het systeem de meest relevante bezoeker op het juiste moment benaderd met de beste bieding voor jouw ingestelde doel. Door automatisering toe te passen zorgt het systeem er op basis van het algoritme voor dat er per gebruiker een bieding wordt meegegeven. Hierdoor worden de biedingen op gebruiker bepaald, en dus niet op basis van een algemeen geconstateerde trend. Hierbij houdt Google rekening met indicatoren zoals apparaat, zoekgeschiedenis, locatie, tijd van de dag, dag van de week, type gebruiker en vele andere die niet bekend zijn.Het voordeel hiervan is dat het je enorm veel tijd bespaart om te optimaliseren op basis van biedingen. Je kunt je daarom focussen op andere zaken, zoals nieuwe campagnes of een andere strategie. Daarnaast zul je relevantere bezoekers trekken die waarschijnlijk sneller converteren en daardoor een betere ROI behalen.

De verschillende biedstrategieën

  • Doel-CPA (niet voor shopping)Hiermee worden biedingen ingesteld om zo veel mogelijk conversies te genereren en tegelijkertijd de gemiddelde CPA-doelen (kosten per acquisitie) te behalen. Deze is goed te gebruiken bij websites die leads genereren en weten wat een lead mag kosten. Bijvoorbeeld een offerteformulier, een contactformulier of een download van een e-book of whitepaper.
  • Doel-ROASHiermee worden biedingen ingesteld om een zo hoog mogelijke conversiewaarde te genereren en de ingestelde doel-ROAS (return on adspend) te handhaven. Denk hierbij aan webshops.Bij doel-CPA en doel-ROAS is de voorwaarde dat die 30 conversie behaalt in de afgelopen 30 dagen. Om dit te behalen zou je ook eerst voor onderstaande strategieën kunnen kiezen om vervolgens over te gaan naar doel-CPA of doel-ROAS.
  • Klikken maximaliserenDeze manier zal ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk klikken worden gegenereerd voor het budget dat beschikbaar is. Deze strategie is goed om meer bezoekers naar de website te genereren. Let hierbij wel op dat hier ook irrelevant zoekverkeer tussen kan zitten. Dit zul je bij het opzetten van de campagne goed moeten afkaderen, door bijvoorbeeld vooraf al zoekverkeer uit te sluiten.
  • Conversie maximaliseren (niet voor shopping)Op het moment dat er conversies worden gemeten en je campagne wordt beperkt door budget, is het aan te raden om deze biedstrategie in te zetten. Het systeem zal proberen zo veel mogelijk conversies te genereren binnen het ingestelde dagbudget. Wordt een campagne niet beperkt, maar wil je deze strategie toch inzetten? Let dan wel op de kosten, want de kans is groot dat deze het volledig ingestelde dagbudget gaat gebruiken.
  • Locatie van doelzoekpagina (niet voor shopping)Deze strategie zorgt ervoor dat de advertenties zoveel mogelijk op de eerste pagina óf eerste positie zal worden weergegeven, ongeacht de CPC.
  • Overtreffingspercentage (niet voor shopping)Deze strategie lijkt op bovenstaande strategie, alleen is hier het geval dat je kunt aangeven dat de advertentie boven een door jou opgegeven domein moet worden vertoond.
  • Verbeterde CPCDoor verbeterde CPC in te stellen houdt het systeem rekening met de handmatig ingestelde maximale CPC, om biedingen naar boven of naar beneden af te stellen om de best mogelijke conversies binnen te halen.
  • Handmatige CPCDit is geen automatische biedstrategie, maar de basisinstelling. Het is niet aan te raden deze te gebruiken, omdat een automatische biedstrategie bijna altijd beter presteert.

Voor display advertenties is er nog een biedstrategie en dat is:

  • Zichtbare CPMDeze is gericht op zoveel mogelijk vertoningen van je banner-advertentie.

De verschillende automatische biedstrategieën hebben altijd een leerperiode nodig van zo’n twee tot drie weken. Geef het systeem daarom ook even de tijd om te leren. De strategie kun je instellen op campagneniveau bij “Instellingen”.Wil je meer weten over hoe dit in zijn werk gaat? Neem gerust contact op, dan leg ik het je graag uit. Ik ben benieuwd of je hier al gebruik van maakt en wat jouw ervaringen zijn. Laat het hieronder in de comments weten!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier