6 zoekmachine optimalisatie vragen beantwoord van 1ste AnswersOnAir

Op vrijdag 19 juli hebben we onze eerst AnswersOnAir gehouden op Karelgeenen.nl. Dit is een concept waarbij we live, via Google Hangouts en te volgen op Youtube, vragen beantwoorden over een bepaald onderwerp. Wil je een volgende keer live aanwezig zijn? Bekijk dan onze AnswersOnAir pagina!
In de eerst aflevering hebben we vragen rond zoekmachine optimalisatie beantwoord. De aflevering herbekijken kan hier.
Tijdens deze eerst aflevering zijn er ook nog een aantal vragen gesteld waarvoor we helaas geen tijd meer hadden om die te beantwoorden. Deze vragen hebben we hieronder voor je beantwoord!

1 ) Hoe kun je tegenwoordig het beste starten met linkbuilden voor een relatief nieuwe site? Er wordt heel makkelijk gezegd door goede content en door bv te bloggen, krijg je vanzelf links van mensen die het interessant vinden en dus delen, maar dit lukt maar zelden voor nieuwe sites, omdat ze weinig bezoekers hebben en ze hun plek in de markt nog moeten krijgen.
Een deel van het antwoord schuilt al in de vraag. Het is inderdaad belangrijk dat je goede content maakt en dit deelt op bijvoorbeeld een blog. Maar het stukje vanzelf links krijgen is inderdaad wat rooskleurig omschreven. Want in de praktijk werkt het toch iets anders.
Wat ontzettend belangrijk is om links te ontvangen? Netwerken. Je kunt nog zo'n goede content hebben, als niemand het ziet zal er ook weinig gedeeld worden. Vandaar dat het stukje netwerken ontzettend belangrijk is. Uiteindelijk is het namelijk altijd een persoon die de link plaatst, niet een website.
Mijn advies is dus om aan de slag te gaan met netwerken binnen jouw branche / doelgroep. Reageer eens op andermans artikelen, ga naar netwerkevents en beurzen, gastbloggen enz. Wanneer je een relatie opbouwt met de mensen binnen je branche én je hebt iets goeds te vertellen cq. goede content, dan komen de links (vanzelf)...
2 ) Hoe zou een ideaal linkprofiel er dan uitzien volgens jou Karel?
Een goed linkprofiel is natuurlijk tot stand gekomen, of toch op zijn minst getracht. Hierover heb ik eerder al eens een artikel geschreven: Linkbuilding, natuurlijkheid troef.
3 ) We maken Google streetview gebaseerde virtuele rondleidingen welke op Google+ pagina's worden geplaatst. Bij sommige zoekopdrachten in Google wordt een rich snippet weergegeven rechtsbovenin de google zoekresultaten. Wat is naar jou mening de beste strategie om met zelfgekozen zoekwoorden deze rich snippets weergave te triggeren? Bijv de grote kerk in Breda wil dat zijn google+ snippet weergegeven wordt na een lokale google zoekopdracht met woord 'kerk' of 'zondagsmis' ofzo.
Deze "rich snippets" is iets wat Google zelf beslist en alleen worden vertoond wanneer Google denkt dat die extra informatie goed bij de zoekopdracht past. En dat kunnen ze alleen zeker weten wanneer het een specifieke zoekopdracht is. Wanneer iemand op "zondagsmis" zoekt in Breda is het helemaal niet zeker dat deze persoon op zoek is naar de grote kerk. Dus dan wordt deze niet vertoond aan de rechterkant.
4 ) "1 domeinnaam ipv meerdere is beter voor SEO". Mee eens. Nu de vraag: wanneer je in meerdere landen actief zal zijn, doe je er dan toch goed aan om een .be, .fr etc aan te maken? Er is immers een tendens om toch in eigen land te kopen. Jullie mening?
Dit werkt inderdaad over het algemeen het beste. Persoonlijk zou ik hier inderdaad ook voor kiezen. Ook qua scoren in Google heeft een specifieke landextensie vaak voorrang op een buitenlandse / algemene extensie.
5 ) Hoe kun je als zakelijke dienstverlener lokaal beter vindbaar worden in Google. Nu lijkt het dat Google alleen naar je vestigingslocatie kijkt, en je in die plaats beter doet ranken. Maar wat als je verzorgingsgebied veel groter is dan alleen je vestigingslocatie?
Een interessante vraag die grotendeels beantwoord is in dit Engelstalige artikel op SEL.
6 ) Hoe moet ik goed met responsive content omgaan zonder dat dat als cloaking wordt aangemerkt? Nogmaals bedankt en veel succes!
Wanneer je niet bewust zaken gaat verbergen met het oog op "hoger scoren in Google" hoef je je hier volgens mij niet zoveel zorgen te maken. Google adviseert namelijk zelf om responsive websites te bouwen. Zij begrijpen dan natuurlijk ook dat op mobiel sommige zaken niet worden vertoond.
Ik ga ervan uit dat Google hier al kan zien bij welke breakpoints wat getoond wordt en daar zelf conclusies aan verbindt. Ik zou me dus vooral bezig houden met het maken van een gebruiksvriendelijke website voor bezoekers.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Bedankt Karel dat je deze vragen nog even hebt willen toelichten. Daarnaast nogmaals complimenten voor AnswersOnAir, goed initiatief en ik hoop dat jullie er ook content mee zijn :)?

  2. Karel bedankt voor de heldere uitleg. Ik ben net een nieuwe site begonnen en ga een oude afbouwen. Nu proberen het gelijk goed te doen met de dingen die ik in de loop der jaren heb geleerd en mede dankzij jouw tips.

  3. Om puntje 4 aan te vullen voor KrisvanHuyse: Je kunt met behulp van een meta tag ook aangeven welk domein-extensie (.nl/.fr/.com etc) voor een bepaalde regio/taal wordt aanbevolen.
    deze methode werkt ook als je 1 domein gebruikt met subdirectory's voor verschillende talen, bijvoorbeeld example.com/en/welcome.html of example.com/nl/welkom.html. Op deze manier werkt het ook voor subdomeinen.
    Zoek maar eens in Google op https://support.google.com/webmasters/ans
    Daarnaast kun je in Google webmaster Tools ook elke domeinextensie valideren en hier een geografische regio aan koppelen per extensie. (bij site-instellingen)
    Succes!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top