5 conversie-optimalisatie quick wins

Karel
31/3/2010
Karel
31/3/2010
Conversie optimalisatie
X
min leestijd

Conversie-optimalisatie is hot, verslavend en nog belangrijker, elke online onderneming zal er uiteindelijk meer winst mee behalen! Ik herhaal, elke website zal er meer winst mee behalen. Maar dat wist je natuurlijk al, en je bent al volop aan het testen nietwaar? Nee? Shame on you!Want beginnen met conversie-optimalisatie is helemaal niet zo moeilijk. Sterker nog, technisch gezien is het vaak een fluitje van een cent!Met Yargon zijn we nu al een flinke tijd bezig met conversie-optimalisatie, en de resultaten zijn keer op keer verbluffend. Per test die wij uitvoeren verhogen wij het conversiepercentage met gemiddeld 25%. Dit zijn resultaten die je zelf ook kunt behalen, het is vooral een kwestie van beginnen!In dit artikel leg ik kort uit hoe we gaan optimaliseren en geef ik 5 quick wins voor conversie-optimalisatie, here we go!

Wat is conversie-optimalisatie?

Bij conversie-optimalisatie ga je ervoor zorgen dat een bepaald conversiepercentage, bijvoorbeeld de inschrijving op de nieuwsbrief of het afrekenen van een product, wordt geoptimaliseerd. Met andere woorden, conversie-optimalisatie is het structureel verhogen van het conversiepercentage.Het verhogen van het conversiepercentage wordt gedaan middels het testen van de verschillende onderdelen op een pagina. Denk bijvoorbeeld aan een andere bestelknop, of het gebruik van andere afbeeldingen. Doormiddel van gratis software van Google kun je dergelijke zaken testen, en Google zal precies zeggen welke variant nu beter scoort, en dus een hoger conversiepercentage heeft.Waarom het verhogen van je conversiepercentage belangrijk is wordt in het begin van dit artikel uitgelegd: Conversiepercentage verhogen.

Welke gratis software gaan we gebruiken?

Het is misschien geen verassing, maar ook hier komt Google om de hoek kijken. Zij hebben namelijk een handige software gemaakt genaamd Google Website Optimizer. En met deze gratis software is het zeer eenvoudig om te starten met conversie-optimalisatie. Indien je nog niet bekend met Google Website Optimizer of multivariate testen bekijk dan deze 2 minuten durende video.

5 quick wins voor conversie-optimalisatie

1: Kies de juiste pagina

Wanneer je begint met het optimaliseren van je conversiepercentage is het belangrijk dat je een pagina neemt die ook daadwerkelijk voor een hoger conversiepercentage kan zorgen. Mijn advies hierin is, probeer een balans te vinden tussen enerzijds een pagina die voldoende verkeer heeft (die dus een groot deel van je bezoekers te zien krijgt) en anderzijds een pagina die ook daadwerkelijk in de conversiefunnel ligt, en het liefst zo diep mogelijk.Het grootste effect wordt bereik door die pagina te nemen waar de meeste "weerstand" is. Met andere woorden, die pagina waar de mensen afhaken, of niet de gewenste actie uitvoeren. Maar zoals eerder vermeld, deze pagina dient wel genoeg bezoekers te krijgen om de test vlot te laten verlopen.

2: Test "grote" dingen

Wanneer je begint met het testen van bepaalde onderdelen op een pagina denk dan "groot". Het is niet erg om rigoureuze aanpassingen te doen. Want door het te testen weet je wat werkt, en niet werkt.De grote fout die wij beginners zien maken is dat ze zaken testen als een andere tekstkleur of een ander lettertype. Begrijp me niet verkeerd, dergelijke aanpassingen kunnen het conversiepercentage verhogen! Maar je bent dan bezig met het testen op microniveau, en logischerwijs zul je dan ook "slechts" microresultaten behalen.Begin dus met het testen op macroniveau. Denk bijvoorbeeld aan twee totaal verschillende teksten, andere afbeeldingen, andere posities van de call to action enzovoort. Pas nadat je hier een "winnaar" hebt gevonden kun je beginnen met het testen op microniveau. Het macro/microniveau principe heeft twee voordelen. Ten eerste zul je sneller betere resultaten boeken en ten tweede verspil je geen tijd door het microtesten van een variant waarvan achteraf blijft dat die variant niet de "winaar" is.

3: Test niet teveel variabelen binnen 1 test

Met Google Website Optimizer kun je helemaal los gaan, en veel verschillende zaken op een pagina testen. Pas hiermee op, want het testen van teveel variabelen in één test zorgt ervoor dat er veel combinaties ontstaan. En des te meer combinaties, des te langer een test duurt!

4: Zorg voor een statistisch onderbouwd resultaat alvorens je een test beëindigt

Wanneer je gebruik gaat maken van Google Website Optimizer hoef je je hierin geen zorgen te maken, omdat dit standaard is ingebouwd in dit systeem. Maar toch wil ik even vermelden dat het wel belangrijk is dat er voldoende gegevens zijn om een winnaar aan te wijzen. Dit om ervoor te zorgen dat de "toevalkans" zo klein mogelijk is.Google Website Optimizer heeft een ingebouwd systeem wat automatisch een winnaar zal aanwijzen wanneer er voldoende gegevens zijn, ideaal dus!

5: Conversie-optimalisatie is een continue proces

Zo, we hebben het conversiepercentage met maarliefst 50% verhoogd, we zijn klaar! Helaas, zo eenvoudig is het niet. Want conversie-optimalisatie is een continue proces. De ideale website bestaat niet, maar zou je wel moeten nastreven. Een webwinkel bijvoorbeeld heeft verschillende "belangrijke" pagina's in het bestelproces. Al deze pagina's zijn geschikt om conversie-optimalisatie op los te laten.Mijn advies is dus om je website te zien als een experiment wat continue getest en verbeterd kan worden.

Belangrijke opmerking

In het bovenstaande artikel heb ik het regelmatig over het conversiepercentage. Belangrijk om te weten is dat ik hiermee niet perse het algemene conversiepercentage bedoel. Elke pagina heeft namelijk een eigen conversiepercentage. Bekijk de onderstaande afbeelding om beter te begrijpen wat ik bedoel.

Wanneer je in het bovenstaande geval dus de productpagina gaat testen is de doelpagina het winkelmandje, en ga je dus de conversie testen tussen productpagina "“ winkelmandje (in het bovenstaande voorbeeld is dat conversiepercentage nu 25%).

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier