Verbeter de klantervaring van jouw showroomwebsite met deze checklist

30 juni, 2020

Jouw showroomwebsite is een belangrijk uithangbord van de winkel. Op de website informeer, inspireer en converteer je klanten. Aan de hand van deze checklist van Google kun je jouw showroomwebsite optimaliseren voor de beste klantervaring.

Google noemt een showroomwebsite (of retailwebsite) ook wel een digitale etalage. Als winkeleigenaar weet je als geen ander hoe belangrijk het is om jouw etalage te verzorgen.

Om retailondernemers een handje te helpen bij het optimaliseren van hun website heeft Google een checklist ontwikkeld. De checklist bestaat uit fundamentele en essentiële onderdelen.

Na het lezen van dit artikel weet je welke onderdelen van een showroomwebsite Google belangrijk vindt, zodat je deze kan optimaliseren.

Ik doe dit aan de hand van Google Grow My Store.

Wat is Grow My Store?

Grow My Store is een tool van Google waarmee je gemakkelijk de website van jouw showroom kan laten beoordelen. Google belooft met de tool dat je jouw showroomwebsite kan optimaliseren. Hiermee kun je de klantervaring verbeteren en uiteindelijk het bedrijf kunnen laten groeien. De evaluatie is gericht op de klantervaring op de website. Het is dus geen technische SEO of CRO evaluatie.

Hoe verbeter je een showroomwebsite?

Productinformatie

Het informeren van klanten is één van de functies van een website. De klant moet namelijk de ideale oplossing kunnen vinden voor zijn probleem of behoefte. Jouw website kan hierop inspelen door de volgende punten:

#1 Productdetails

Producten moeten duidelijk worden vermeld en beschreven op de website. Heb je een breed assortiment? Verdeel de producten dan in verschillende productcategorieën.


Controleer op jouw website of alle producten worden vermeld en beschreven.

#2 Productbeoordelingen en -reviews

De functie van reviews is om het vertrouwen in jouw producten te vergroten. Bijna een derde van de Nederlandse internetgebruikers geeft aan dat het lezen van reviews een onderdeel is van hun aankoopproces. 

Heb je nog geen klantenreviews? Een oplossing hiervoor is de tool productbeoordelingen van Google Klantenreviews. Deze beoordelingen hebben alleen betrekking op specifieke producten. De algehele winkelervaring van klanten wordt hierbij dus buiten beschouwing gelaten.

 Kunnen klanten momenteel reviews plaatsen en lezen? Als dit nog niet is geïmplementeerd zou je Google Klantenreviews kunnen gebruiken.

#3 Zoeken naar producten

Mede door Google kunnen we tegenwoordig zeer eenvoudig aan informatie komen. Het effect wat dit heeft op ons internetgedrag is het feit dat we gewend zijn aan ‘eenvoudig browsen’. Het hebben van een geoptimaliseerde zoekfunctie op jouw website draagt hieraan bij.

Zorg dat de zoekfunctie op een zichtbare plek staat. Maak daarnaast gebruik van een auto-complete functie, automatische correcties en productsuggesties. Een filteroptie kan het zoeken ook gemakkelijker maken. Uiteraard moet de zoekfunctie ook goed kunnen functioneren op mobiel.

Heeft jouw website een zoekfunctie? Zo ja, optimaliseer deze dan op de bovenstaande punten. Zo nee, dan zou je kunnen beginnen met Google’s Programmeerbare Zoekmachine.

#4 Productprijzen

De klant wil duidelijkheid. Niet alleen over het product zelf, maar ook over de prijs. Duidelijk weergegeven prijsinformatie is essentieel voor internetgebruikers.

Zodra je een product in de aanbieding doet, is het belangrijk dat je de voordeel voor de klant laat zien. Een simpele van/voor prijs is hiervoor geschikt.

Kloppen de prijzen van alle producten? 

Winkelgegevens

Uiteindelijk wil je dat klanten jouw showroom bezoeken. Zorg er daarom voor dat je de klant informeert over jouw winkel.

#5 Openingstijden

Een klant wil in één oogopslag kunnen zien of ze jouw showroom kunnen bezoeken. Zorg dat deze gegevens makkelijk te vinden zijn op jouw website. Bijvoorbeeld in de header of  footer en op een informatiepagina over jouw winkel. 

Een veelgemaakte fout die ik zie langskomen is dat winkeleigenaren niet overal hun openingstijden updaten en hierover communiceren. Men zet de openingstijden op de website, Facebook, Instagram of Google Mijn Bedrijf, maar houdt dit niet overal bij.

Is de winkel een keer incidenteel gesloten of zijn de openingstijden aangepast? Pas dit dan overal aan en communiceer hierover. Dit geldt ook voor de feestdagen.

Kloppen de openingstijden op jouw eigen website en op andere kanalen?

#6 Route naar de winkel

De klantervaring moet helemaal geoptimaliseerd zijn. Eén van de laatste dingen die een klant over jouw showroom zoekt (voordat die vertrekt) zijn de adresgegevens.

Implementeer Google Maps zodat klanten gemakkelijk een routebeschrijving kunnen opvragen. 


Is Google Maps geïmplementeerd op jouw website? Zo niet, embed Google Maps dan op jouw website.

Personalisatie

#7 Persoonlijke accounts

Geef jouw website een persoonlijke touch door mensen te laten inloggen. Hierdoor kan je verschillende marketingactiviteiten beter afstemmen op de klant. Dit zal de klantervaring verbeteren.

Kunnen mensen een account aanmaken op jouw website? Zo niet, ga na of dit relevant is en neem contact op met je webbouwer voor de mogelijkheden.

#8 Verlanglijstje/favorieten

Het gros van de Nederlandse internetgebruikers browst niet op één apparaat. Op kantoor gebruiken ze de pc, in de trein een telefoon om vervolgens thuis op de tablet verder te gaan. 

Door middel van een verlanglijst-functie kan een inlogde klant makkelijk switchen tussen apparaten en verder aan met het koopproces. 

Ook is dit een mooie functie voor de klant zodra die naar de showroom komt. De klant weet gelijk waarvoor die komt, waardoor jij jouw service beter kan afstemmen.

Heeft jouw website een verlanglijst-functie? Zo niet, overweeg er één te implementeren.

Klantenservice

Goede service is belangrijk. Zowel in de winkel als online. Jouw website verleent als het ware ook service aan de klant. Het is daarom belangrijk dat je de website daarop weet te optimaliseren.

#9 Telefoonnummer voor contact

Een klant met een vraag begint vaak met zoeken onderaan de website. Het komt voor dat klanten stoppen met winkelen zodra ze geen manier kunnen vinden om in contact te komen met de klantenservice. Dit wil je absoluut voorkomen. 

Zorg ten eerste ervoor dat je content duidelijk is. Daarnaast moet jouw telefoonnummer goed vindbaar zijn op jouw website. Een click-to-call functie is een makkelijke manier om hierop in te spelen

Kan een klant vanaf elke pagina makkelijk telefonisch contact opnemen?

#10 Livechat

In dezelfde lijn als #9 is een livechat een mooie functie om de klantervaring van jouw website te verbeteren. Een livechat zorgt ervoor dat klanten op een laagdrempelige manier met jouw in contact kunnen komen.

Heeft jouw website een livechat?

#11 Retourbeleid

Meer dan een derde van de internetgebruikers in Nederland zijn eerder geneigd een product te kopen zodra de winkel een soepel retourbeleid hanteert.

Men wil dus flexibiliteit, maar ook duidelijkheid. Dit artikel gaat niet over logistieke verbeteringen, maar wel over de communicatie van jouw beleid. Zorg dat de klant weet wat die kan verwachten zodra hij of zij toch niet zo tevreden is over het product.

Heb je een klantvriendelijk retourbeleid en is dit duidelijk voor de klant?

#12 Social media

Global Web Index geeft aan dat 33% van de Nederlandse internetgebruikers een socialmediashopper is. Hierbij wordt social media gebruikt om informatie op te zoeken over de verkoper of het product.

Zorg ervoor dat jouw showroom aanwezig is op social media. Bind klanten, deel content en verleen klantenservice via kanalen als Facebook, Instagram en Pinterest.


Is jouw showroom aanwezig op social media? Wordt er regelmatig iets geplaatst?

Beveiliging

#13 HTTPS

Met een SSL-certificaat zorg je ervoor dat de communicatie tussen en bezoeker en de server beveiligd is. Deze beveiliging beschermt de site tegen digitale aanvallen en zorgt dat gegevens versleuteld zijn. Naast dat je de veiligheid verbetert, bouw je hiermee ook aan het vertrouwen van de klant. Is goed voor de SEO en dus ook voor de rankings van jouw pagina’s.

Is jouw website beveiligd met een SSL-certificaat?

Mobiel

#14 Snelheid op mobiele apparaten

Snelheid hoort bij een optimale klantervaring. Een klant wil dat een website snel laadt. Als een gebruiker op een te langzame website terecht komt, daalt de kans op een aankoop met 62%.

Google heeft een aantal tools om de snelheid van jouw website te meten. Zo bestaat de Test My Site-toolen PageSpeed Insights.

Scoort je website laag in beide testen? Neem contact op met je webbouwer en toon hierbij de resultaten van beide testen. 

#15 Geschikt voor mobiele apparaten

Mobile First is een bekende kreet van Google. Ironisch genoeg is het ook de laatste tip van dit artikel. Men gebruikt doorgaans vaker de telefoon dan de computer voor het opzoeken van informatie. Wellicht dat jouw website er goed uitziet en goed functioneert op een desktop, maar dit is geen garantie dat die het ook goed doet op een telefoon.


Controleer via de Google Mobielvriendelijkheid test of jouw website geschikt is voor mobiele apparaten.

Test het zelf

Heb je alle optimalisaties verricht en ben je benieuwd hoe jouw website scoort op al deze punten? Voer de Google Grow My Store-tool dan uit en ontdek waar jouw verbeterpunten liggen.

Conclusie

Het blijven optimaliseren van een website is een essentieel onderdeel van online marketing. Dit geldt ook voor showroomwebsites.
Nu weet je welke onderdelen Google belangrijk vindt aan een website en hoe je hierop kan sturen. Uiteraard blijft het hier niet bij. Zaken als SEO en conversie optimalisatie zijn buiten beschouwing gelaten, maar zijn net zo belangrijk.
De tool geeft alleen inzicht over de huidige status van jouw website, maar vertelt niet wat je verder moet doen. Hier kunnen wij je bij helpen! Heb je vragen over dit onderwerp, neem dan contact met ons op.

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *