Snelle Google Analytics tip: Direct verkeer en de opkomst van https!

Sinds we begin dit jaar over zijn gestapt op de groepsstrategie maken we gebruik van verschillende domeinnamen binnen onze groep. Echter zagen we dat het "interne" verkeer in Google Analytics niet goed werd doorgegeven. De andere websites binnen de groep kwamen niet altijd terug als referrals (verwijzingen). Maar we zagen wel dat het direct verkeer erg hoog was...
Omdat we zelf een custom Google Analyticscode hadden gemaakt (om ook groepswijd te kunnen meten) dachten we dat het probleem daar aan te wijten was. Maar niets was minder waar...

D'OH!! ... HTTPS!

Na even zoeken schoot het mij ineens te binnen. Niet alle websites binnen onze groep draaien al op HTTPS. En daar zit het probleem. Want:

Wanneer een https (beveiligde) website naar een http (niet-beveiligde) website linkt wordt de referral data niet meegegeven!

En wat betekent dat precies voor ons?

Om te kunnen bepalen hoe marketingkanalen en verkeersbronnen bijdragen aan de totale omzet is het belangrijk dat de data zo zuiver mogelijk is. Je wil dus in principe ook zo min mogelijk "direct verkeer" in Google Analytics terug zien. Of beter gezegd, proberen dit direct verkeer toe te wijzen aan de werkelijke bron.
Met de opkomst van https krijgen we dus te maken met het feit dat referral data niet wordt doorgegeven naar http-websites. Je website over https laten draaien is ook in dit opzicht dus interessant (lees ook onze handleiding "Website via https".
Steeds meer websites gaan namelijk over op https. En wanneer dit bij jouw website nog niet het geval is zul je steeds minder referral data terugvinden in Google Analytics.

Zelf hebben we het probleem nu opgelost door de links van websites binnen de groep die al wel via https draaien te taggen en daar dan als bron de domeinnaam en als medium referral mee te geven!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Beste Karel,
    Interessant artikel. Wij linken met onze https website door naar derden urls. Blijkbaar zien sommige het inkomende verkeer van onze website niet in analytics (na onze overgang op https), kan dit te maken hebben met de inhoud van dit artikel? En zo ja hebben jullie reeds een oplossing hiervoor...
    Vriendelijke groet, Dirk

  2. Karel je schrijft interessante dingen maar als leek is het nog te moeilijk voor me. Bv taggen (HOE DOE JE DAT) en daar dan als bron de domeinnaam en als medium referral mee te geven! (BRON ?? EN MEDIUM?? ) eigenlijk kan ik dus weinig met je artikel. Het moeilijke probleem om als deskundige nog te kunnen denken als leek 😉 ervaar ik zelf ook in mijn job.

    1. Dag Isabelle,
      Ik begrijp dat dit soms wat moeilijk kan zijn. Maar sommige zaken zijn nu eenmaal niet zo eenvoudig uit te leggen omdat ze nu eenmaal erg technisch zijn. Dit onderwerp is er zo eentje.
      Ik zal er in het vervolg rekening mee houden en proberen nog praktischer te schrijven. Bedankt voor je feedback!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top