Slechts 15 minuten LinkedIn per dag

30 april, 2019

Hoewel LinkedIn het beste sociale netwerk is voor B2B-bedrijven om te netwerken en het zeer effectief is voor het genereren van leads, is de kans groot dat je niet altijd even veel tijd hebt om te investeren in LinkedIn marketing. Of je nu een groot netwerk op LinkedIn hebt of een beginneling bent, soms zijn er fases waarin je gewoon niet de tijd, energie of behoefte hebt om actief te zijn op LinkedIn. Voor deze momenten heb ik 5 tips om ervoor te zorgen dat je met slechts 15 minuten per dag niet in de digitale duisternis verdwijnt 😉

Met deze tips ben je snel en gemakkelijk toch aanwezig op LinkedIn om je relaties te onderhouden en zelfs verder op te bouwen. Elke dag 15 minuten aan LinkedIn besteden zorgt voor een structurele zichtbaarheid op LinkedIn.

Tip 1: Reageer op berichten in je inbox

  • Bekijk en reageer op alle nieuwe berichten die je hebt ontvangen in je inbox. Zo bouw je relaties op en leer jij je netwerk kennen. Een ontzettend belangrijk onderdeel van Social Selling is het gesprek met je doelgroep aangaan. Wanneer zij jou een persoonlijk bericht sturen is dit een hele goede voorzet. Reageer!
  • Wees geïnteresseerd. Stel vragen en voeg waarde voor ze toe in de reacties die je geeft.
  • Bedenk altijd goed dat LinkedIn een professioneel en zakelijk ‘social’ medium is (en geen Facebook ;)) Zorg er daarom voor dat je berichten er gewoon netjes en zakelijk uitzien.

Tip 2: Accepteer connectieverzoeken en stuur een welkomstbericht

  • Bekijk, beoordeel en accepteer nieuwe connectieverzoeken. Uiteraard alleen de verzoeken die ‘passen’ binnen je netwerk. Behoren ze tot je doelgroep? Kies kwaliteit boven kwantiteit!
  • Nadat je een verzoek geaccepteerd hebt, stuur je een kort welkomstbericht om diegene te bedanken voor het connectieverzoek en hiermee het gesprek te starten.
  • Neem kort de moeite om je bericht persoonlijk te maken. Zeker wanneer degene van wie je de uitnodiging hebt ontvangen dat zelf ook heeft gedaan in zijn connectieverzoek!

Tip 3: Reageer op ‘engagement’

  • Bekijk je ‘notifications’ of ‘meldingen’ en activiteitenpagina’s en reageer op alle mensen die gereageerd hebben op je content, die begonnen zijn je te volgen, en die je updates ‘interessant’ vinden.
  • Reageer vervolgens op alle ontvangen reacties of engagements op je status-updates, content posts of comments op LinkedIn. Het is immers essentieel binnen Social Selling om ‘social’ te zijn! Bedank ze voor hun reacties en geef zelf ook een inhoudelijke reactie.
  • Stuur een connectieverzoek naar de personen met wie je nog geen connectie hebt (en je dat wel zou willen hebben) wanneer ze positief hebben gereageerd met een ‘like’ of ‘comment’ op je content.

Tip 4: ‘Engage’ met je netwerk

  • Reageer op de geplaatste content of status-updates van jouw connecties. Netwerken vereist immers een gesprek dat van twee kanten komt! Laat ze weten wat je van hun content vindt en verras met een nieuw inzicht.
  • Scroll dagelijks door je newsfeed heen om posts te vinden die je wilt liken, voorzien van een comment, of delen.

Tip 5: Plaats een status-update

  • Plaats één á twee keer per week een status-update zodat je ‘top of mind’ blijft bij je doelgroep en je zo je autoriteit en geloofwaardigheid opbouwt in jouw vakgebied. Laat aan je netwerk zien dat jij dagelijks bezig bent met jouw expertise en dat je het serieus neemt! Zeker in drukke tijden waar het posten, of eigenlijk vooral het maken, van goede inhoudelijke content er makkelijk bij inschiet, is het plaatsen van een korte status-update zeker effectief. Wees er wel alert op dat je de post altijd van waarde voorziet en niet ‘slechts’ jezelf promoot.
  • Als je een blog hebt, deel elke keer dat je iets publiceert de link als status-update voorzien van relevant commentaar.
  • Deel content of statusupdates van anderen die je tegenkomt in je tijdlijn. Zorg ervoor dat dit onderwerpen zijn die de interesse van je doelgroep wekken en die bijdragen aan de opbouw van jouw autoriteit. De kans is groot dat de eigenaar van de content je ‘deel-actie’ zeker kan waarderen en dat is weer goed voor jullie relatie!

Behaal je successen op basis van een goed plan!

Wil jij echt succes halen uit LinkedIn? Dan is een goed fundament, of een goed doordacht plan essentieel. In een eerder artikel benoemde ik ook de 4 belangrijkste stappen voor succes met Social Selling op LinkedIn.

Een intentie zonder plan blijft een wens!

Met een fundament bedoel ik een goed doordachte strategie die begint met je doelgroep goed te leren kennen. Echt snappen waar hun pijntjes zitten, je persoonlijke LinkedIn profiel volledig op de klant afstemmen, een contentplan maken en uitvoeren om jouw expertstatus te weerspiegelen, met je doelgroep connecten en ‘last but zeker not least’, met ze in gesprek gaan. Kortom: neem de moeite om op een persoonlijke manier interesse in je doelgroep te tonen.

D 5 tips uit dit artikel zijn met name bedoeld voor tijden van drukte. Lees mijn startgids LinkedIn Marketing & Social Selling als je echt goed van start wilt gaan!

Wil jij van start met LinkedIn Marketing? Zit jij in de B2B markt en wil je in contact komen met jouw doelgroep? Ik ben te vinden op LinkedIn. Waar anders 😉

Stuur gerust een connectieverzoek (als we nog geen connectie zijn) en ik ontvang graag je persoonlijke bericht.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Met zijn onderneming Een Succesvol Bedrijf helpt Massimo B2B-bedrijven om via Social Selling een fundament neer te zetten en om in contact komen met hun doelgroep. Zonder plan wordt de strijd op LinkedIn niet gewonnen. Alleen trainen is niet genoeg. Hij implementeert, begeleidt en staat veel ICT bedrijven zoals Arval, Ilionx en Ortec bij om via een duidelijke aanpak, snel een groot netwerk op te bouwen. Gastblogger Massimo leert je een strategisch contentplan te gebruiken zodat jij continu ‘top of mind’ bent bij de doelgroep, daar gekwalificeerde leads uitkomen en zij voor jou zullen kiezen. Meer weten van Massimo? LinkedIn - Website

  1. Hoi Massimo, bedankt voor dit handige artikel. Vaak is het lastig om de tijd te vinden om alle social media kanalen up-to-date te houden en de interactie op alle kanalen in leven te houden. Met jouw tips gaat dit op LinkedIn in ieder geval goedkomen!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *