Meer klanten naar je showroom? 5 stappen om te adverteren in Google Maps!

30 april, 2020

Google Maps is een krachtige online kaartendienst van Google. Naast specifieke geografische locaties kan de tool ook diensten en bedrijven vinden. Dit maakt dat Google Maps meer is dan enkel een wegwijzer. Het is een volwaardige zoekmachine.

Maar nog veel belangrijker: de resultaten van Google Maps vind je ook terug in Google, in de zogenaamde local pack, zoals in het voorbeeld hieronder:

Google lokale resultaten

Doordat locatie een belangrijke rol speelt bij Google Maps biedt de dienst goede oplossingen voor lokale ondernemers.

Sterker nog: als showroom- of winkeleigenaar moet je ervoor zorgen dat jouw website bovenaan staat bij dergelijke lokale zoekopdrachten!

In het onderstaande artikel leren we je precies hoe jij voordelig kunt adverteren in de lokale zoekresultaten en ervoor kunt zorgen dat jouw website bovenaan staat bij de zoekopdrachten die er werkelijk toe doen.

De belangrijke eigenschappen van Google Maps zijn onder andere:

  • De zoekopdrachten zijn altijd lokaal. De gebruiker is altijd op zoek naar iets op basis van locatie. Ongeacht of de gebruiker zich bevindt in de regio van de zoekresultaten.
  • Google Maps biedt directe CTA’s. Zodra de gebruiker een zoekresultaat ziet in Google Maps kan die verschillende acties ondernemen. Naast een bezoek aan de website kan de gebruiker met één druk op de knop navigeren naar het zoekresultaat.
  • Google Maps resultaten worden automatisch vertoond in de normale zoekresultaten van Google, zoals in het voorbeeld bovenaan dit artikel te zien is. Dit kun je zelf ook eens testen door bijvoorbeeld te Googlen op: “keukens [jouw woonplaats]” waarbij je [jouw woonplaats] vervangt door jouw locatie/woonplaats.

Google Maps is een zeer belangrijk kanaal om verkeer te ontvangen voor je showroom. Zowel online als offline verkeer!

Met het inzetten van lokale zoekadvertenties kan je dit verkeer een extra boost geven en ervoor zorgen dat je ook daadwerkelijk bovenaan staat in deze belangrijke resultaten.

De voordelen van lokale zoekadvertenties

  1. Voorzie klanten van informatie over jouw bedrijf. Zodra een gebruiker op jouw zoekresultaat klikt verschijnt er tal van informatie over jouw bedrijf. Denk aan openingstijden, adresgegevens, reviews en foto’s.
  2. Krijg meer telefoontjes. Zet lokale zoekadvertenties in zodat lokale zoekers makkelijk jouw telefoonnummer kunnen vinden. Hiermee maak je het nog makkelijker voor gebruikers om contact met jou op te nemen.
  3. Verhoog het aantal winkelbezoekers. Zorg dat lokale gebruikers jouw winkel kunnen vinden. Ze kunnen dit ook meteen gebruiken om de routeplanner in te stellen (automatisch).
  4. Lokale zoekadvertenties zijn geoptimaliseerd voor mobiel. De advertentie kan bovenin de lokale zoekresultaten in een mobiele browser verschijnen. Maar, de advertentie kan ook worden getoond in de Google Maps-app.

Opstellen van lokale zoekadvertenties

Een opmerking vooraf: in dit voorbeeld gaan we ervan uit dat de adverteerder één winkel heeft. 

Stap 1: Richt Google Mijn Bedrijf in

Google Mijn Bedrijf is de belangrijkste factor bij lokale SEO. Heb je een showroom of winkel, maar nog geen Google Mijn Bedrijf? Je maakt hem hier gemakkelijk gratis aan! 

Wil je meer weten over Google Mijn Bedrijf? In dit artikel over Google Mijn Bedrijf duiken we dieper in de materie.

Bij het opzetten van lokale zoekadvertenties is het van belang dat jouw bedrijfsvermelding is ingesteld, up-to-date is en compleet is. Voeg openingstijden toe, zorg dat de adresgegevens kloppen, vraag klanten om reviews te schrijven en voeg foto’s toe.

Het bewerken van de bedrijfsinformatie in de bedrijfsvermelding doe je ook via Google Mijn Bedrijf.

Stap 2: Locatie-extensies activeren

Om lokale zoekadvertenties in te zetten is het van belang om de zogeheten locatie-extensie te activeren. Dit kan je zien als een verrijking van de advertentie. Met locatie-extensies bemoedig je gebruikers om jouw bedrijf te bezoeken door extra informatie te tonen als:

  • De afstand tot de locatie en stad
  • Het adres van jouw winkel
  • Een belknop
  • Een met één tik of klik te openen pagina met informatie over de locatie, zoals openingstijden, telefoonnummer, foto’s en een routebeschrijving.

Deze locatie-extensies kan je op meerdere manieren aanmaken. Wij houden het makkelijk en doen het aan de hand van Google Mijn Bedrijf (zie stap 1).

Het activeren van de locatie-extensie

Om de locatie-extensie te activeren bekijk je deze instructies van Google. Lees zeker even die pagina door, onderaan wordt uitgelegd hoe je de extensies activeert via Google Mijn Bedrijf.

Stap 3: Optimaliseer de targeting en biedstrategie

Targeting

Het voordeel van de locatie-extensie is dat je een straal rondom jouw showroom kan opgeven waarbinnen de advertentie wordt getoond. Je kunt ook verschillende biedingen instellen voor deze potentiële klanten.

Door het gebruik van locatie-extensie kun je makkelijker en preciezer de locatie van jouw showroom selecteren. Hierbij hoef je niet complete postcodes, regio’s of steden te targeten.

Bieden op basis van afstand

Een belangrijke punt van een biedstrategie bij lokale zoekadvertenties is het feit dat je op basis van afstand een bod kan uitbrengen. Je kan potentiële klanten targeten op basis van verschillende stralen rond jouw locatie-extensie (lees: showroom). 

Een voorbeeld hiervan is: hoe dichterbij een zoekopdracht wordt verricht bij jouw winkel hoe hoger je biedt op een advertentieplek. Zeker als iemand in de buurt is wil als eerste getoond worden. Als je dit strategisch weet in te zetten kan je hiermee hogere of lagere biedingen toewijzen voor klanten die zich op verschillende afstanden van jouw showroom bevinden.

Zo stel je een straal in

  • Ga naar de instellingen van de campagne in jouw Google Ads
  • Klik bij locaties op bewerken
  • Ga via Geavanceerd zoeken naar locatiegroepen
  • Klik op Mijn locaties en selecteer ‘Kies een type locatiegroep’. 
  • Stel de straal in van de campagne

Stap 4: Optimaliseer zoekwoorden

Onderzoek en gebruik zoekwoorden die relevant zijn aan de locatie en daadwerkelijk worden gebruikt in zoekopdrachten. 

Vind relevante termen met tools als keysearch.co. Answerthepublic is hiervoor ook een veelgebruikte tool.

Maak hiervoor onder andere gebruik van de zoekwoordplanner van Google Ads. Stel de regio in op jouw verzorgingsgebied. Hiermee voorkom je een vertekend beeld. Als je dit niet instelt krijg je namelijk landelijke data te zien.

Stap 5: Meten is weten

Binnen de lokale zoekadvertenties kan er sprake zijn van drie soorten kliks:

  • Locatiegegevens ophalen
  • Routebeschrijving
  • Bellen

Om de prestaties hiervan te zien open je in Google Ads het tabblad Campagnes, Advertentiegroepen, Advertenties of Zoekwoorden. Klik dan op het Segment-icoon en vervolgens op Kliktype.

Conclusie

Tot zover dit artikel, nu is het tijd om aan de slag te gaan. Als het goed is heb je nu genoeg inspiratie. Het allerbelangrijkste is namelijk dat men jouw showroom kan vinden en dat de weg hiernaar toe (zowel online als offline) zo min mogelijk weerstand biedt.

Wil je sparren over dit onderwerp? Of heb je wellicht een vraag? Stel deze hieronder in de comments of neem hier contact met ons op!

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *