Meer klachten over webwinkels dan gewone winkels

Vrijdag hoorde ik op de radio dat er in het eerste half jaar van 2012 voor het eerst meer over webwinkels werd geklaagd dan over gewone winkels. Dit bleek uit onderzoek uitgevoerd door consuWijzer.
53 % van de meldingen had betrekking op webwinkels, de overige 47 % ging over gewone winkels. Niet gek wanneer je bedenkt dat online shoppen steeds populairder wordt. Daarbij zijn er alleen al in 2011, 7500 webwinkels bij gekomen (thuiswinkel.org).

Top 3 klachten

Van de 6000 meldingen werd er over de volgende onderwerpen het meest geklaagd:
1. Producten die niet of te laat werden bezorgd - 1300 meldingen
2. Garantie en ondeugdelijke producten en diensten - 1200 meldingen
3. Rekeningen en betalen - 500 meldingen
Toch opvallend dat de meeste klachten gaan over het bezorgen van producten, roept direct de vraag bij me op waarom we vaak nog niet zelf kunnen kiezen wanneer iets bezorgd moet worden.. Kwam hierover een grappige column tegen.

Advies: Google!

Weet je wat voor advies daarop volgde? “Google bij twijfel het bedrijf achter de webshop en zoek naar reviews."  Een mooie aanleiding om zelf even na te gaan wat er over je geschreven wordt en of je überhaupt wel te vinden bent met aanbevelingen of klantenreviews...

Aan de slag

We hebben hier al een boel interessante artikelen over geschreven, die zeker de moeite waard zijn om mee aan de slag te gaan. In het artikel Conversietip: zorg voor reviews vind je tips over reviews en waarom dit zo belangrijk is voor je klanten. Daarnaast lees je hier waarom user generated content zo belangrijk is voor je webwinkel, een onmisbaar onderdeel van je webwinkelstrategie.
Vergeet ook niet om je online klantenservice optimaal te houden en er zo zelf voor te zorgen dat er geen meldingen over jouw webwinkel worden gedaan 😉

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Het feit dat er meer klachten over webwinkels komen dan gewone winkels vind ik niet heel erg vreemd.
    Een webwinkel is zo laagdrempelig en brengt een dusdanig laag risico met zich mee dat praktisch iedereen er één kan beginnen. Een fysieke winkel is vaak meer overwogen, het vraagt om een fysieke locatie, huur/hypotheek, inrichting, verkooppersoneel, etc. Je hoeft dus geen 'ondernemer' te zijn om een webwinkel te beginnen.
    Daarnaast zijn er ook behoorlijk webwinkeliers die een webwinkel houden naast hun fulltime baan, wat doorlooptijden vaak ook niet ten goede komt.
    En dan heb je inderdaad nog bezorgdiensten die geregeld pakketjes kwijt maken.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top