Lokaal bedrijf is lokale internet marketing

door | 30 mei 2008 | Video, Zoekmachine Optimalisatie

Lokale zoekmachine optimalisatieWanneer je een lokale markt bedient, zoals een rijschool, bloemenwinkel of een kledingwinkel kun je tegenwoordig bijna niet meer zonder een website. Maar hoe zorg je er nu voor dat je ook lokaal gevonden wordt?

Iemand die bijvoorbeeld een rijschool in Eindhoven heeft hoeft nu eenmaal niet gevonden te worden door iemand uit Maastricht, simpel. Dit betekent dat er dus ook geen inspanningen (geld) aan nationale internet marketing hoeft worden uitgegeven.

In dit artikel geef ik een viertal tips om ervoor te zorgen dat je gevonden wordt door je doelgroep, de lokale markt dus”¦

Tip #1: Maak gebruik van lokale zoekwoorden
Allereerst is het belangrijk om te weten welke locatie(s) je wil bedienen. Hoe specifieker je bent des te meer gerichte bezoekers je op je website zult krijgen.

Een rijschool gevestigd in Eindhoven zou dus bijvoorbeeld de volgende zoekwoorden kunnen gebruiken:

  • Rijschool Eindhoven;
  • Rijschool Tongelre (deelgemeente Eindhoven);
  • Rijschool Eindhovenseweg (straat in Eindhoven).

Zoals je ziet in het bovenstaande voorbeeld moet je wat breder denken. Of beter gezegd, moet je denken zoals je klant. Iemand die in Tongelre woont zoekt misschien eerst op “rijschool Tongelre” en daarna pas op “rijschool Eindhoven”.

Het is belangrijk dat je deze lokale zoekwoorden zoveel mogelijk in je website terug laat komen. Dat wil zeggen in de tekst, header, footer, meta enz.

Tip #2: Inkomende links met lokale zoekwoorden
Zoekmachine optimalisatie bestaat voor een groot deel uit het verkrijgen van kwalitatieve inkomende links. Dit heeft twee voordelen: ten eerste scoor je hoger in Google en ten tweede ontvang je ook nog eens bezoek wanneer men op die link klikt.

Wanneer we dit vertalen naar lokale zoekmachine optimalisatie zijn er dus twee dingen waar we rekening mee moeten houden:

  • Zorg dat de inkomende links als linktekst en ankertekst je lokale zoekwoorden bevatten;
  • Probeer links te verzamelen van lokale websites. Het voordeel is dat je op deze manier dus ook gerichte bezoekers naar je website krijgt. Iemand die immers op een lokale Eindhovense website surft en jouw link te zien krijgt is veel meer waard dan iemand die bijvoorbeeld op Nu.nl rondsurft.

Tip #3: Adresgegevens en telefoonnummer
Vermeld duidelijk op je website je adres (waar je dus ook weer de straat en plaats in terug laat komen) en je telefoonnummer (met kengetal). Liefst laat je dit bijvoorbeeld in de footer op elke pagina zien.

Dit heeft ook weer twee voordelen. Ten eerste zien de zoekmachines dat het een lokale business betreft (aan het adres en telefoonnummer). Ten tweede is het voor je klanten fijn dat ze direct een adres en telefoonnummer bij de hand hebben!

Tip #4: Google Maps
Tenslotte kun je ook profiteren van Google Maps. Hierover heb ik al eens een video gemaakt die je hieronder kunt bekijken:

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=4erVSSdQXpc 550 450]

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company