Carrousels zijn slecht voor je conversie!

door | 30 juni 2015 | Internet Marketing

‘Zoek of Siemens een promotie heeft voor wasmachines’, dat was de taak die een testpersoon kreeg bij een studie van usability specialist Jakob Nielsen.
 
carrousel-siemens-jakob-nielsen
 
Ongelofelijk maar waar: hoewel in een groot font en met de afbeelding van wasmachines erbij vond de testpersoon geen aanbieding!
Hoe kan dat nou? Daar kun je toch niet naast kijken.
Wel dus. Hoe dat kan? 
Omdat het een carrousel is die automatisch voortbeweegt en mensen daardoor denken dat het een advertentie is. En die negeren ze compleet.
Dodelijk, stelt Nielsen. Carrousels zouden alleen een volgend beeld mogen tonen als iemand daarom vraagt.
Ja, de meeste carrousels hebben pijltjes of klikbare bolletjes om de bezoeker het heft in handen te geven. Maar dat is een escape: het vertrekt niet vanuit de bezoeker.
Ik deel de mening van Jakob Nielsen dat het spijtig is dat er meer geld is verspild om het design op te poetsen met schadelijke bewegende features, in plaats van te focussen op simpele content die de value proposition communiceert.

Een voorbeeld: carrousel op kindernachtmode.com

De aanleiding voor dit artikel is een reactie van Inge op mijn artikel ‘Spreek je jouw bezoekers met je of u aan?‘. Haar website had een carrousel. Ik laat je hier alleen het eerste beeld van die carrousel zien “¦
Carrousel-kindernachtmode.nl
De beelden van de carrousel zijn groot en roteerden snel en namen de volledige ruimte van de A-locatie op haar website in.
Jammer, de hoofdtitel en de toptaken van haar website (die eigenlijk op de A-locatie moeten staan) vallen zo buiten het eerste scherm.
Inge heeft de carrousel ondertussen vervangen. Het is nog altijd een snel voortbewegende carrousel, maar de value proposition en de toptaken zijn nu wel in beeld. Ook al is het maar net.
kindernachtmode.nl-carrousel-nieuw
 

Richt de A-locatie van je homepage op je value proposition en de toptaken van je bezoekers

Voor kindernachtmode.com doe je dat bijvoorbeeld door de carrousel te vervangen door een statisch beeld. Dan kunnen de twee bolletjes onder de carrousel weg. Ook de titel onder de carrousel is een beetje dubbelop. Door die weg te laten, komen de toptaken Rompertjes, Pyjama’s en Ondergoed goed in de picture te staan.
“Als je op je website een carrousel of image slider vervangt door statische banners, stijgt het aantal kliks met tientallen procenten. Met andere woorden: carrousels zijn slecht voor je conversie!”
Dat schrijft en bewijst Karl Gillis (de Jakob Nielsen van de lage landen) in ‘Wat krijgt meer kliks: een carrousel of statische banners op je website?‘. Met een A/B-test voor Suzuki legt hij in vergelijking tot het origineel met een carrousel klinkende cijfers neer:

  • Variant A met 4 banners: 28% meer kliks dan de carrousel
  • Variant B met 2 banners: 54% meer kliks dan de carrousel

Variant A

Suzuki carrousel variant A

Variant B

Suzuki carrousel variant B
 

Heldere homepages hebben geen carrousel nodig

Nog niet overtuigd dat een carrousel je conversie schade berokkent, bekijk dan de presentatie ‘Gooi die carrousels van uw website‘ van Toon Lowette:
Ga jij de carrousel van je website vervangen door een statisch beeld?
 

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.