Belangrijke Google update! Check of je traffic bent verloren sinds 24 september 2019.

30 september, 2019
Leestijd: 3 minuten

Eens in de zoveel tijd brengt Google een grote update uit voor wat betreft hun algoritme. Dit is altijd een spannende tijd, zeker als je veel aandacht besteedt aan je SEO.

Afgelopen week heeft Google weer een dergelijke update uitgebracht, de zogenaamde Google September 2019 update. In deze blogpost lees je wat dit teweeg heeft gebracht!

Google September 2019 Core Update

Vorige week liet Google zelf weten dat ze met een grote update kwamen:

Hoewel Google afgelopen jaar bijvoorbeeld zo’n 3200 wijzigingen heeft doorgevoerd in hun algoritme is het altijd opletten wanneer Google een update aankondigt, omdat het in dat geval meestal een belangrijke update betreft, met vaak ook een grotere impact.

Wat is een Google core update?

Zoals eerder aangegeven voert Google op zeer regelmatige basis updates uit die verschillen in rankings kunnen opleveren. Maar een brede core update vindt slechts een paar keer per jaar plaats. De websites die getroffen worden door een dergelijke update zien vaak ook grote verschillen in rankings (en bezoekersaantallen).

De laatste grote update was overigens afgelopen juni.

Hoe kan ik controleren of ik getroffen ben door deze update?

Door de omvang van deze update is het vrij eenvoudig om te controleren of je getroffen bent door deze update.

Hiervoor hoef je alleen maar naar Google Analytics te gaan, en hier bij verkeersbronnen >> organisch te kijken of je vanaf 25 september een dip ziet.

Hieronder vind je een voorbeeld van een duidelijke dip:

Voorbeeld dip in traffic door Google core update.
Voorbeeld van verlies van verkeer door Google September core update

Welke soort websites zijn geraakt?

Telkens wanneer er een dergelijke update heeft plaatsgevonden dan zijn er verschillende bedrijven die onderzoeken wat voor soort websites hier de meeste hinder van hebben ondervonden.

Sistrix is één van deze bedrijven, en heeft ook voor deze update weer resultaten. Zoals het met de eerdere updates ook vaak het geval was zijn de zogenaamde Health sites weer het meeste getroffen door deze update.

Is jouw website getroffen?

Allereerst ben ik uiteraard erg benieuwd of jouw website getroffen is door deze update, ik zie graag je reactie terug hieronder, zodat we samen kunnen onderzoeken of er een verband is.

De grote hamvraag blijft natuurlijk: wat kan ik doen als mijn website getroffen is door een Google update?

Helaas is het antwoord niet zo simpel. Er kunnen namelijk tal van redenen zijn. Over het algemeen zul je zien dat bedrijven die écht aan hun bezoekers denken en de website continu optimaliseren voor gebruiksvriendelijkheid op lange termijn het meest succesvol zijn.

Maar nogmaals, als jouw website getroffen is door de update zie ik graag een reactie hieronder, we kunnen dan samen kijken wat de eventuele oorzaak kan zijn!

Wil jij een gratis tip ontvangen voor jouw website?

Graag wil ik jou voorzien van een gratis gepersonaliseerde tip voor jouw website. Interesse? Klik dan op de onderstaande link.

Ja, ik wil graag een gratis tip.

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail

  1. Geloof dat de update bij ons weinig tot geen effect heeft gehad. Een verkeerde weergave van onze klantscore in Google (een 4.5 i.p.v. een 9.1, dus 1,5 ster ipv 4,1 sterren) door een templatewissel (domme fout van mijzelf) lijkt meer ‘effect’ te hebben gehad. Hopelijk dat die weergave met deze update weer gefikst is. 😅

  2. Onze website is van een pijnkliniek voor neuropathische zenuwpijn. De site is het afgelopen flink gedaald, maar is de laatste weken gelukkig weer iets aan het stijgen in bezoekersaantallen. Ik denk dat dit vooral komt omdat ik deze flink aan het optimaliseren ben. Ik hoop niet dat we nu weer geraakt worden, anders zou ik niet weten wat ik nog meer kan doen dan wat ik al doe. Dank voor jullie nieuwsbericht!

    1. Wat is een health site? Een site die over gezondheid gaat in de breedste zin des woords?
      Waarom doet Google dit?
      Als reactie op de viagra spam zoals automatische comment bots in WordPress?
      Ik mis dit in het artikel.

  3. He Karel, hier wel flink getroffen (-40%) op ons forum gericht op zwangere vrouwen helaas (forum [ punt ] ikenmama [ punt ] nl..
    Er heeft in het verleden wat ‘foute’ linkbuilding plaatsgevonden zo te zien, en het forum is jaren geleden overgekocht en begin dit jaar gemigreerd naar een nieuw platform en redesign.
    Benieuwd naar jouw mening hierop. Daarnaast zijn de rankings voor het hoofddomein ook gedaald.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *