Bedrijf online: dit MOET je hebben…

30 oktober, 2009

Dit artikel is speciaal bedoeld voor ondernemers die voornamelijk “offline" werken maar wel online aanwezig willen zijn. Want een website alleen is dan natuurlijk niet genoeg. Er zijn verschillende zaken die je op orde moet hebben voordat je echt kunt zeggen, mijn bedrijf is online. En nog belangrijker, voordat je er ook echt profijt van zult hebben"¦

1.  Eigen domeinnaam en e-mailadres

Deze eerste tip klinkt logisch. Toch komen we nog vaak bedrijven tegen die dit niet goed hebben begrepen. Met een eigen domeinnaam bedoelen we een professionele domeinnaam, die je zelf beheert. Dus geen .tk domein of een subdomein of vermelding op één of andere online gids.

Wanneer je dan toch een eigen domein hebt, zorg er dan ook voor dat je een e-mailadres instelt met die domeinnaam. Dus: info@karelgeenen.nl is goed, karelsbedrijf@hotmail.com niet.

2. Professioneel design

Het design van je website is het eerste wat de bezoekers te zien krijgt. Zorg er dus voor dat de eerste indruk goed is. Een goed design hoeft geen duizenden euro's te kosten, maar kant en klare sjablonen van twee tientjes zijn ook niet aan te raden.

Verder is het ook belangrijk dat je logo professioneel is opgemaakt én geïntegreerd is binnen je website. Zorg ervoor dat je design overeenkomt met je huisstijl!

3. De “verplichte" pagina's

Er zijn een aantal pagina's die onontbeerlijk zijn voor een website:

Duidelijke homepage

De homepage moet duidelijk en overzichtelijk zijn. Zorg ervoor dat deze pagina duidelijk laat zien waar de bezoeker terecht is gekomen en wat ze met je website kunnen.

Wat doet jouw bedrijf

Een pagina die uitlegt wat je bedrijf precies doet is ontzettend belangrijk. Tenzij mensen ervaring met je hebben weten ze niet wat jouw bedrijf voor hen kan betekenen. Deze pagina legt precies uit voor welke problemen jouw bedrijf een oplossing heeft.

Wie is je bedrijf

De bezoeker wil graag weten met wie hij of zij te maken heeft. Deze pagina is dus ideaal om jezelf of je bedrijf voor te stellen. Een stukje historie over het bedrijf doet het ook altijd goed. Tevens kun je op deze pagina ook laten zien voor wie je al hebt gewerkt (referenties). Je kunt er ook voor kiezen om een aparte referentie of portfoliopagina te maken.

Een foto van het jezelf en/of de medewerkers en een korte bio is ook aan te raden. Dit maakt het één en ander wat persoonlijker. Iets wat ervoor kan zorgen dat de bezoeker je meer gaat vertrouwen (en uiteindelijk tot de gewenste actie overgaat.

Contactpagina

Dit is misschien wel de meest belangrijke pagina van de gehele website. Want als offline bedrijf wil je in principe maar één ding: bezoekers moeten contact met je opnemen. Dit is het hoofddoel van je website.

Zorg ervoor dat je voldoende contactmogelijkheden biedt. Denk aan adres- en contactgegevens (mail, telefoon, contactformulier, fax, postadres), een routebeschrijving en de eventuele openingstijden van je bedrijf.

4. Analytics installeren

Het voordeel van een online visitekaartje is dat je exact kunt bijhouden hoe vaak deze is bekeken en wat de bezoekers hebben gedaan. Hiervoor is het wel van belang dat je een goed statistiekenprogramma hebt geïnstalleerd. Ik adviseer Google Analytics (gratis).

Wanneer je dit hebt geïnstalleerd kun je gaan meten hoeveel bezoekers je hebt en wat deze op je website doen. Belangrijk is dat je ook doelen instelt. Google Analytics zal dan aangeven wanneer een doel is bereikt.

Noodzakelijke doelen voor een dergelijke website zijn de succespagina wanneer iemand je contactformulier heeft ingevuld en wanneer iemand bijvoorbeeld 20 seconden je contactpagina heeft bekeken (er vanuit gaande dat iemand dan aan het bellen is naar jou).

Bekijk voor meer informatie ook onze Google Analytics categorie!

Tot slot

Bewust hebben we het hier niet over verkeer (hoe krijg je meer bezoekers) gehad. Daarvoor is dit artikel ook niet bedoeld. Wil je meer informatie over het aantrekken van verkeer bekijk dan onze zoekmachine optimalisatie, website promotie of Google AdWords categorie eens.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik verbaas me er elke keer weer over hoevaak je websites ziet die een yahoo, gmail of een hotmail mailadres gebruiken.
    Zelfs als je in het verkeer zit zie je het op bedrijfswagens staan. Dit komt in ieder geval op mij als uiterst onprofessioneel over.

    Daarnaast is het voor bedrijven vaak handig om gebruik te maken van een eenvoudig Content Management System, waardoor het vele malen makkelijk wordt om aanpassingen op de website te maken als dat nodig is.

  2. Mooi artikel, mis alleen iets als:

    Je moet, als je daarover beschikt, je KVK nummer op je zakelijke website vermelden. Laat je dat achterwege, dan kun je daarvoor een boete krijgen.

    Bron: http://www.trefnet.nl/actueel/index.php?id=38 .

    Lijkt me toch wel een belangrijk punt.

    @Bajaca:

    "Ik verbaas me er elke keer weer over hoevaak je websites ziet die een yahoo, gmail of een hotmail mailadres gebruiken."
    Inderdaad, ik ook. Als ik een zakelijke email krijg met als afzender een van bovengenoemde services denk ik al gauw aan oplichting. (Denk bijvoorbeeld aan paypal@hotmail.com oid.)

  3. Een goede bedrijfs website moet wat mij betreft ook veel goede informatie verstrekken over het product dat het offline bedrijf voert.

    Dat is niet alleen goed voor de bezoekers van de site maar ook voor de bezoekersaantallen.

  4. Wat te denken van de vele websites waarbij geen formulier voor mailen is ingebouwd, maar enkel een "mailto-link" zodat je verplicht je outlook geinstalleerd moet hebben of een ander vast pakket ipv bv gmail of hotmail.

  5. De nagel op de kop. en het zal nog aan belang blijven winnen. Mensen horen van je bedrijf en zijn nieuwsgierig. Ze gaan steeds zoeken naar referenties. Via website geef je meteen je eerste indruk mee... Het moet maw juist zijn.

  6. Of bestaan er andere manieren om je contact gegevens te beschermen van spam mailing? Uiteraard is het leuker dat je meteen kan mailen vanuit je outlook ipv een web app mailing waarvan je niet weet of ie werkt.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top