Advertising en kunstmatige intelligentie: een goede match?

30 januari, 2018

advertising en AI header
De laatste tijd heb je de term ‘artificial intelligence’, oftewel kunstmatige intelligentie, vast wel eens voorbij horen komen. Maar wat is dit nu eigenlijk, en vormt dit een kans of juist een bedreiging voor jouw organisatie? Op veel verschillende vakgebieden worden grote veranderingen verwacht door het gebruik van kunstmatige intelligentie. Maar welke impact heeft dit op de advertentieplatformen, en is er in de toekomst nog wel een specialist nodig om advertising te beheren? Interessante onderwerpen waar ik in dit blogartikel graag meer over vertel!
Artificial intelligence (AI) was voorheen wellicht een vaag begrip, en voor vele organisaties nog onbereikbaar. Toch komt deze technologische ontwikkeling steeds dichterbij in ons eigen leven. Hoe dichtbij, merk je eigenlijk pas als je je gaat verdiepen in deze materie. Bij mij werd het pas echt duidelijk toen ik het programma ‘Robosapiens’ bekeek. Tijdens één van de afleveringen leerden robotjes zichzelf voortbewegen. Wat de meest efficiënte beweging was, wisten de kleine robots in het begin nog niet. Maar door te oefenen en te oefenen werden de bewegingen steeds beter. Op dat moment dacht ik bij mezelf: dat is knap! Maar als een robot zichzelf kan leren hoe hij iets moet doen, hoe lang duurt het dan voordat ‘ie mijn taken over kan nemen?
artificial intelligence

Kans of bedreiging?

Als we kijken naar advertising platformen als AdWords en Bing Ads, dan zie je dat alles in de afgelopen jaren steeds verder is geautomatiseerd. Of dit nu met een script, regel of  biedstrategie is: het werk is niet meer te vergelijken met drie jaar geleden. Deels geven we het werk dan ook uit handen, maar we willen wel zelf de controle houden. De vraag of AI een kans of een bedreiging is, hangt dan ook volledig af van jouw online marketing strategie. Ook hangt het af van hoeveel vertrouwen je hebt in de technologie, die steeds slimmer wordt en misschien jouw werk wel gaat overnemen.

Voordeel en tijdsbesparing

Tegenwoordig zijn er grote hoeveelheden data beschikbaar. Het interpreteren van deze data kost ontzettend veel tijd. Het aanpassen van je werkzaamheden op basis van jouw bevindingen kost nóg meer tijd. In dit opzicht zou kunstmatige intelligentie een oplossing kunnen vormen. Stel, je hebt een webshop en je focust je op conversies. AI zou dan kunnen gaan testen op welke tijden/locaties/advertentiepositie jouw advertenties het beste scoren.
Een stap verder zou het bepalen van instellingen op campagne/advertentiegroep/zoekwoordniveau zijn. Kortom, een groot deel van werkzaamheden op gebied van AdWords zouden overgenomen kunnen worden door systemen die werken op artificial intelligence. De tijd die je bespaart met zo’n dergelijk systeem kun je dan uiteraard weer gebruiken voor andere doeleinden.
Veel specialisten zijn bang om werk uit handen te geven. En terecht. Soms heb je uren, dagen of misschien wel maanden besteed aan het goed instellen van een account. Zou je dan een systeem vertrouwen dat zijn keuzes maakt op basis van zelflerende algoritmes? Zelf worstel ik al een tijdje met die vraag, maar ik denk eigenlijk van niet. Aan de andere kant: heb je een keuze? Dat denk ik namelijk óók niet. Ik denk niet dat het een vraag is óf je kunstmatige intelligentie gaat inzetten, maar wanneer.
Vanuit Google/Facebook weet je dat er steeds meer ingespeeld wordt op marketingstrategieën op basis van AI. Google heeft binnen AdWords bijvoorbeeld al Smart Display Campaigns. Een type campagne dat door middel van machine learning de meest relevante doelgroep zoekt bij jouw product of dienst. Naar mijn idee is dit een eerste stap waarmee Google laat zien dat advertising uiteindelijk volledig overgaat op zelfsturende campagnes.
artificial intelligence

Bestaat er nog wel een SEA-specialist in de toekomst?

Deze ontwikkelingen maken wel duidelijk dat het advertising landschap sterk is veranderd. De rol van een advertentiespecialist zal waarschijnlijk dan ook vervagen. Ik denk echter niet dat de rol geheel zal verdwijnen. Het instellen van AI-systemen en het sturen op KPI’s kan naar mijn idee onderscheidend werken. Ook zal de kennis die je als specialist hebt opgedaan niet weggegooid zijn. Het AI-systeem zal de gedachte waarmee je eerder ging optimaliseren, moeten overnemen. Als het systeem bepaalde zoekwoorden, advertentiegroepen of campagnes uitschakelt, zal je zelf willen nagaan of dit ook echt klopt. Verder verwacht ik dat er naast de advertentieplatformen, zoals Google en Facebook, ook partijen opkomen die onafhankelijke artificial intelligence gaan aanbieden. De keuze voor een bepaald AI-systeem zal dan ook bepalend zijn voor je succes.
Wil je meer weten over de impact van kunstmatige intelligentie op de economie, dan kan ik je helaas niet heel veel verder helpen. Wel raad ik je aan je te gaan verdiepen in de mogelijkheden van deze technologie. Je kunt online natuurlijk al veel info vinden, maar je kunt ook cursussen volgen of zelfs een voltijd opleiding kunstmatige intelligentie. Ben je nog niet overtuigd van de kracht van AI? In deze game ga je een gesprek aan, waarbij je achteraf moet aangeven of je met een mens of met een bot hebt gechat. Enthousiast, of nog niet overtuigd? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
Er loopt overigens nu een poll via Facebook. laat gerust van je horen!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *