Verbeter je showroom experience met sensorische marketing

door | 29 september 2021 | Showroom marketing

De showroom is het visitekaartje van je bedrijf. Het dient daarom een verlengstuk te zijn van de waarden en imago van je merk om zo het productaanbod op de best mogelijke manier te presenteren. Dat is het moment waarop in-store media oplossingen in beeld komen. Op deze manier kun je je klanten een multi-sensorische beleving bieden door ze op emotioneel niveau te betrekken en in te spelen op hun voorkeuren. Dit kan op verschillende manieren: muziek afspelen dat past bij je doelgroep, de aandacht trekken met digital signage (narrowcasting) en de kracht van geurmarketing inzetten om positieve herinneringen te triggeren en een nieuwe ervaring te creëren die vervolgens worden geassocieerd met jouw merk. Wanneer deze elementen in harmonie worden ingezet, zorg je niet alleen voor een uitnodigende omgeving, maar ook voor een buitengewone beleving.

  1. De juiste muziek
  2. Trek de aandacht met Digital Signage
  3. Zorg voor de juiste boodschap
  4. Maak gebruik van geurmarketing
  5. Bespaar niet op AV-systemen
  6. Conclusie

1. De juiste muziek

Muziek is al heel lang een essentieel element van de shopervaring. Jarenlang was het gangbaar om in de retail neutrale muziek te draaien, zoals pop of orkestrale muziek. Tegenwoordig betekent muziek echter veel meer voor de klant. Een generieke programmering zal klanten dan ook niet aanspreken en je bedrijf niet onderscheidend maken.

Door een op maat gemaakte afspeellijst te gebruiken die jouw klantenkring nergens anders hoort, kom je in contact met deze klanten op een dieper emotioneel niveau. Wanneer je werkt met een ervaren music designer, zal deze tijd nemen om je merk en kernwaarden te leren kennen om je zo te helpen bij het soort ervaring dat je wilt creëren. De music designer zal ook onderzoek doen naar de levensstijl en demografie van je doelgroep. Dit zijn gegevens die de designer gebruikt om een afspeellijst samen te stellen die echt bij je merk past en je klanten aanspreekt.

Platforms als Spotify en Apple Music die voorzien in algoritmes om je programmering te genereren lijken misschien wel slim, maar ze kunnen niet voorzien in het maatwerk en de nuances die je klanten een echt gevoel gevoel van verbondenheid geven. Daarbij komt ook nog eens het feit dat de muziek waar veel van deze platforms in voorzien, niet gelicentieerd is voor zakelijk gebruik.

2. Trek de aandacht met Digital Signage

De huidige consument verwacht meer, met name op het gebied van digitale innovatie en in-store veiligheid. In 2021 bestaat er geen krachtiger communicatiemiddel dan visuele content. Digital signage stelt je in staat om te voorzien in boeiende digitale ervaringen die helpen merkloyaliteit op te bouwen, terwijl er ondertussen op wordt toegezien dat de klanten zich bewust zijn van de veiligheidsmaatregelen in de winkel. Het feit dat mensen visueel zijn ingesteld, vraagt om een showroom waarin digital signage oplossingen niet mogen ontbreken. Of je nu veel indruk wilt maken, je nieuwste product wilt lanceren, of wilt voorzien in een gepersonaliseerde klantbeleving, visuele oplossingen als video walls, LED- en touchscreens zullen de manier waarop klanten je winkel ervaren in grote mate transformeren.

3. Zorg voor de juiste boodschap

Zelfs met toename van digital signage en de alsmaar veranderde aard van de in-store experience, blijven overhead- en on-hold messaging zeer effectieve tools voor het verbeteren van de shopervaring en het stimuleren van de verkoop. Bellers in stilte in de wacht laten staan is zeer klantonvriendelijk en de medewerkers vragen zelf wachttijd-berichten in te spreken en live mededelingen om te roepen, is geen effectieve benadering van de klanten. Zulk soort berichten moeten zijn ingesproken door een professionele stem die je merk vertegenwoordigt, klanten verwelkomt, soepel overloopt in de muziek, en voorziet in actuele, nuttig en relevante informatie voor bellers. Wanneer je werkt met een professionele berichtendienst voldoe je aan de eisen die klanten tegenwoordig verwachten van een merk.

4. Maak gebruik van geurmarketing

Aangezien reuk ons meest krachtige zintuig is en bijdraagt aan het vormen van herinneringen, is het gebruik van geur in een showroom een zeer overtuigende marketingtool. Over het algemeen zijn de geuren die we opmerken tijdens het shoppen de geuren die van nature voorkomen. Denk aan de geur van versgebakken brood of vergebrande koffie. Je kunt deze organische benadering van geurmarketing verder versterken met een Scent Diffusion-systeem om de klantbeleving te verbeteren, producten te promoten en meer verkeer naar specifieke plaatsen in je showroom te genereren. Afhankelijk van je specifieke merkbeleving, zou je kunnen kiezen voor een verkwikkende citrusgeur of een meer verfijnde geur gebaseerd op vanille, lavendel of leer. Een gekwalificeerde Scent Marketing provider kan de mogelijkheden met je doornemen en je desgewenst ook helpen bij het bepalen van je eigen karakteristieke geur die uniek is voor jouw merk.

5. Bespaar niet op AV-systemen

Audiovisuele systemen lijken op het eerste gezicht gewone gebruiksvoorwerpen, toch is het niet verstandig om erop te besparen. Commerciële luidsprekers en schermen zijn niet essentieel wat betreft de effectiviteit van je muziek-, messaging- en videocontent. Een consumentenscherm die je thuis hebt staan is bijvoorbeeld niet geschikt voor gebruik in een zakelijke omgeving, aangezien zo’n scherm niet 12 tot 15 uur achter elkaar kan aanstaan. Deze schermen hebben ook geen structurele behuizing die ze bestand maakt tegen de dagelijkse omgeving van een showroom. Commerciële schermen, daarentegen zijn ontworpen om de hele dag aan te staan en zijn voorzien van een beschermende behuizing die vet en stof blokkeert. Ze hebben ook een hoge fabrieksgarantie, die je vaak niet hebt hij consumentenschermen. We adviseren je om samen te werken met een professionele AV-specialist die ook voorziet in plaatselijke service en installaties. Mocht er dan een luidspreker of scherm kapotgaan, dan weet je dat dit snel kan worden opgelost.

6. Conclusie

Tot slot, zie bovenstaande media-oplossingen niet al afzonderlijke tools. Zorg ervoor dat ze geïntegreerd zijn, elkaar versterken en samenwerken met het oog op dezelfde doelen: het stimuleren van verkoop, het vergroten van efficiëntieverbeteringen en het voorzien in een on-brand en een verhoogde klantbeleving die uiteindelijk zal leiden tot grotere loyaliteit.

Dit artikel is geschreven door een partner van ons gespecialiseerd in showroombeleving. Op de website van Mood Media vind je meer informatie over hun expertise.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company