SEO tips: KEI

Naar aanleiding van het artikel "SEO tips: Welke zoekwoorden" hierbij een uitleg over de KEI. Edwin zei namelijk als reactie op dat vorige artikel: Goed artikel over de conversiewaarde van keywords.

In die reactie noemt hij een zeer belangrijk woord, de conversiewaarde. Hoeveel levert een zoekwoord nu daadwerkelijk op? Er is namelijk nog een tegenhanger van de conversiewaarde en dat is de KEI. In dit artikel leg ik uit wat de KEI betekent en wat je er als internet marketeer aan hebt.

Wat is de KEI?

KEI staat voor: Keyword Effectiveness Index. Vrij vertaald de zoekwoord effectiviteits index. De KEI wordt vooral gebruikt door webmasters die met zoekmachine optimalisatie bezig zijn. Je kunt er namelijk mee berekenen of een zoekwoord interessant genoeg is om mee te nemen in je zoekmachine optimalisatie voor wat betreft concurrentie.

Met de KEI kun je dus die zoekwoorden vinden waar weinig concurrentie op is maar waar naar verhouding wel veel zoekopdrachten voor zijn.

Hoe werkt de KEI?

De KEI vergelijkt het aantal zoekopdrachten met het aantal resultaten van een bepaald zoekwoord. De formule is als volgt:

Aantal zoekopdrachten / Aantal resultaten = KEI

Concreet voorbeeld: Stel het zoekwoord "laptop kopen" heeft 1600 maandelijkse zoekopdrachten. Het aantal resultaten voor dezelfde zoekopdracht is 1.140.000. De KEI is dan als volgt:

1600 / 1.140.000 = 0,001

Des te hoger de uitkomst des te interessanter het zoekwoord is. Mijn eigen ervaring is dat een KEI vanaf 0,004 interessant wordt.

Hoe betrouwbaar is de KEI?

De KEI heeft één groot mankement. Het vergeet namelijk de kwaliteit van je "concurrenten" mee te nemen. Want een bepaalde zoekterm kan misschien wel één miljoen resultaten vertonen maar als al deze websites de zoekterm niet eens in de title-tag hebben staan is het een stuk eenvoudiger om ook te scoren met deze zoekterm.

Dus conclusies trekken puur uit de KEI is onverstandig.

De KEI gebruiken maar dan op de slimme manier!

We kunnen de KEI wel een beetje aanpassen zodat het toch een handige tool wordt. We gaan namelijk alleen die concurrenten meenemen die de zoekterm in de titel hebben opgenomen. Het toevoegen van je belangrijkste zoekterm in de title-tag is namelijk zeer belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie.

De concurrenten die dit gedaan hebben kunnen we dus beschouwen als "echte" concurrent. Om alleen die concurrenten te vertonen die het zoekwoord in de title-tag hebben staan gebruiken we het volgende commando in Google:

intitle:zoekwoord

Wanneer we dan weer teruggaan naar het voorbeeld eerder in dit artikel komen we op heel andere cijfers:

Aantal zoekopdrachten(1600) / Zoekresultaten met inititle:laptop kopen(176.000) = 0,009

Conclusie over de KEI

De KEI, mits wat aangepast, kan een handige tool zijn om te bepalen of het de moeite is om je te richten op een bepaald zoekwoord. Echter ook de aangepaste KEI is niet zaligmakend. Zo worden bijvoorbeeld het aantal backlinks naar een concurrent niet meegenomen, iets wat voor een goede positie ook erg belangrijk is.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hey,

    Grappig, had er nog nooit van gehoort. Maar het zijn toch dingen waar je op let.

    Mijn eerste berekening gaf meteen een KEI van 0,29 😀

    De volgende 1,05! (van dat woord heb ik ook een startpagina, toevalling hè 😉 )

    Gr.

  2. @Karel In mijn boek 'Handboek zoekmachine marketing' introduceer ik de IKEI.
    Intential Keyword Effectiveness Index...
    Deze neemt naast intitle:keyword ook inlink:keyword mee om de echte intentionel concurentie eruit te halen.

  3. @Victor
    Zou ik nog eens op mijn gemak uit moeten zoeken.

    @Keesjan
    Super! Dan ben je inderdaad al een stuk dichterbij. Rest alleen nog het aantal inlinks. Dit zouden we misschien link: in Yahoo kunnen doen. Probleem is dan dat je twee verschillende zoekmachines gebruikt...

  4. De behoefte aan een kengetal bestond ook bij mij. Zelf gebruik ik de VA- en AV-ratio. V (vraag) is het aantal zoekresultaten per jaar en A (aanbod) zijn het aantal resultaten.

    Vanuit het Google Adwords hulpprogramma zet ik de resultaten in een spreadsheet en voeg daar de ratio's aan toe en een extra veld voor een kwalitatieve beoordeling.

    Voor de kwalitatieve beoordeling kijk je o.a. ook naar de gevoeligheid voor trends en tijd (periode, seizoen). Bijvoorbeeld de woorden "koninginnedag 2009" zijn slechts in een beperkte periode interessant.

    Als de KEI een algemeen toegepaste index is, zal ik deze vanaf heden hanteren, net als de toevoeging van intitle. Bedankt voor de tip!

    @Karel: Je geeft aan dat een KEI vanaf 0,004 interessant wordt. Bij welke KEI geldt dat als je gebruik maakt van intitle:zoekwoord?

  5. In het geval van meer dan 1 trefwoord is allintitle: een betere optie. En wil je nog een stap verder gaan kun je de trefwoorden tussen quotes zetten. allintitle:"laptop kopen".

    Daarnaast moet je natuurlijk altijd de top 10 / 20 in de serps analyseren om te zien wat je kansen zijn. Keyword repetition (niet density), keyword proximity, keywords in anchertekst van backlinks en interne links. Kortom, in hoeverre zijn de andere sites / pagina's geoptimaliseerd en kan ik het beter 😉

  6. @Karel

    Goed leerzaam stuk.
    Alleen wat moeilijk leesbaar voor mij ivm de kleine tussenruimtes (tekstopmaak).

    Ik vraag mij af wat KEI voor ons betekent, kan betekenen en in hoevere komen de bovenstaande cijfers en feiten overeen. Ga er maar eens mee aan de slag en zal mijn bevindingen delen. Zeer goede tip.

    @Victor
    Bedankt voor de tip!

    Ton van Houten

  7. @Karel : sta ik nu binnenkort in de Dikke van Dale met "conversiewaarde" ? 🙂

    Je moet natuurlijk een ( rendabel ) aantal zoekopdrachten hanteren..10 zoekopdrachten per maand voor 5 resultaten geeft een mooi KEI getal maar dat is dan ook alles...tenzij de zoekopdracht 'online Bentley kopen " of als je het kan meenemen als long tail result

  8. Hoogstwaarschijnlijk haal ik hier een paar mensen tegen me in het harnas maar het KEI gedoe is weer een of andere formule die geen aarde aan de dijk brengt om het beleefd te zeggen...ik had ook een ander woord kunnen gebruiken 😮

    Gelijk voor welk keyword je wilt ranken, enkel de top 10 in Google telt en je zal je eigen formule moeten zien te maken om tot een conclusie te komen.

    Voor je nog maar aan optimalisatie denkt, ga eerst na of de keywordcombinatie enige waarde voor je heeft (iets anders dan enkel bezoekers op je site brengen die je bandbreedte gaan opslurpen ).

    Is of kan het waardevol zijn, doe een eenvoudige concurrentie analyse van die top 10 :
    A. is het een rechtstreekse concurrent. Maw. een wikipedia en konsoorten is dat niet.
    B. leeftijd domein, aantal geïndexeerde pagina's
    C. backlinkprofiel en gebruik van het allinanchor commando om te zien hoe google ze gaat rangschikken en probeer het % aan inkomende links met die keyword combinatie uit te vogelen.

    Veel meer gebruik ik niet om te zien hoe makkelijk/moeilijk het wordt 😮

    Dave

  9. @Dave 2

    Volgens mij jaag je niemand het harnas in en heb je ook gelijk. Waarom zeg ik ook ?

    Veel belangrijker is dat je als ondernemer weet waar je mee bezig bent. (focus, doel, strategie etc.) En dan bedoel ik geen termen als web2.0 web3.0 web4.0 of SES, SEA, SEO en andere mooie termen die ongewtwijfeld nog gaan komen.

    Internet, zoekmachine optimalisatie zijn slechts middelen. Niet meer en ook niet minder. Middelen die de afgelopen 10 jaar nauwelijks zijn veranderd.

    Als je wil veranderen is het nu wel een goed moment.

    Volgens mij boek je de grootste winst door hier dagelijks een uur aan te besteden. Wat je doet maakt dan weinig uit. Het gaat erom dat je doet. Doe dat 2 of 3 maanden en dan en dan wil ik nog wel eens praten.

    Jaag ik nu ook mensen in het harnas ?

    Ton van Houten

  10. Wordtracker..al in geen jaren meer gebruikt 😮

    Het 'probleem' is dat er zoveel tools en formules op de markt worden gegooid dat je de esay way en het boerenverstand aan de kant gaat schuiven.

    Dave

  11. Hallo Karel,

    Ik heb jouw formule van de concurrenten een beetje aanpast:
    intitle:"zoekwoord" inurl:"zoekwoord" intext:"zoekwoord"

    Op deze manier filter je de websites met de zoekwoorden die in de Titel & Description & Url staan. Nu kun je wel redelijk zeggen van een geoptimaliseerde pagina.

    Maar vanaf wel KEI wordt het dan interessant?
    Die van "kinderkleding" is bijvoorbeeld 0,18

  12. Op mijn studie Internet Marketing heb ik ook gewerkt met de parameters KEI-index en iKEI-index, echter heb ik een concrete vraag (in verband met mijn afstudeerscriptie), wanneer is een iKEI-index relevant? (NB: omdat iKEI-index op SEO gebied een betere zicht geeft op je directe concurrenten - immers, de zoekwoorden staan zowel intitle als inanchor)

    Uiteraard is de regel: hoe hoger de iKEI-index, hoe beter, maar vanaf welke waarde is het woord echt relevant?

  13. Het gaat meer om de commerciele waarde van een keyword en het backlink profiel van de concurrentie om te bepalen of een zoekwoord de moeite waard is. Toch is het een handig hulpmiddel net als zoveel andere waarden die in overweging kunnen worden genomen.

  14. En hoe zit het met de .nl extensies die voorrang hebben op .com? bij intitle:social media bijvoorbeeld zitten ook alle andere tld's zoals .com etc. Maar we weten dat .nl voorrang heeft. Een groot deel van de resultaten is dus gemakkelijker in te halen dan andere. Toch wegen deze even zwaar mee waardoor je weleens de verkeerde beslissing kan maken.

  15. Je hebt het over een KEI van 0,004. Vanaf dat punt is het interessant. Ik wil je op je woord geloven, maar andere sites hebben het over 0,04 of zelfs 0,4. Zij geven aan dat het pas vanaf die waarde interessant is. Wie heeft er een 0 te veel of te weinig geplaatst? Ik ga voor nu maar even uit van deze website, daar heb ik vertrouwen in, maar ik wil het toch even checken....

  16. Wij gebruiken ons eigen berekening waar we trefwoorden indelen in doelgroep/kern doelgroep. (1 tot 5). Scoren liever op kern doelgroep (5) dan op een key word dat redelijk in de buurt komt van wat wij doen.

    In dat spreadsheet hebben wij nu ook de KEI opgenomen. Dank voor de informatie.

    Edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top