Online marketing termen: hier vind je uitleg!

door | 29 augustus 2012 | Internet Marketing

In de wereld van online marketing wordt veel gesproken in termen en afkortingen. De betekenis daarvan kan je wel eens ontglippen. Hieronder vind je een lijst van veel gebruikte afkortingen en de daarbij horende uitleg. Altijd handig om alles op een rijtje te hebben ;-).

Afkortingen

SEO

Search Engine Optimization – Zoekmachine Optimalisatie– staat voor het optimaliseren van je website, zodat deze beter vindbaar wordt in zoekmachines zoals Google. Dit bestaat bijvoorbeeld uit het optimaliseren van de content, links die naar je pagina’s verwijzen en het regelmatig updaten van de website.

SEA

Search Engine Advertising is het plaatsen van betaalde advertenties naast en boven de natuurlijke zoekresultaten in een zoekmachine. Dit kan bijvoorbeeld via Google Adwords. Dit gebeurt op basis van (relevante) zoekwoorden die worden gelinkt aan jouw advertentie. Deze zoekwoorden bepaal je zelf. Je betaald pas voor de advertentie wanneer erop wordt geklikt, dit wordt PPC – Pay Per Click – genoemd.

SEM

Search Engine Marketing omvat alle activiteiten die worden uitgevoerd om je website te optimaliseren en beter vindbaar te maken. Hieronder vallen alle SEO & SEA activiteiten.

SERPs

Search Engine Results Pages, oftewel de pagina met resulaten van een zoekopdracht in een zoekmachine. Met SEO probeer je bijvoorbeeld zo hoog mogelijk te komen binnen de resultaten op deze pagina.

CPM

Cost per Mille, de kosten per 1000 vertoningen die in rekening worden gebracht voor een advertentie, ongeacht of erop wordt geklikt.

CPC

Cost per Click, de kosten per klik die in rekening wordt gebracht wanneer mensen op je advertentie (link) klikken. Ook wel PPC – Pay per Click – genoemd.

CPS

Cost per Sale zijn de kosten per verkoop, er wordt dan alleen betaald voor de daadwerkelijk verkochte producten (behaalde sale). Dit wordt veelal toegepast bij affiliate marketing, daarbij worden advertenties geplaatst via affiliates (partners) die daarvoor per gegenereerde verkoop worden betaald.

CPL

Cost per Lead – Dit kun je vergelijken met Cost per Sale, maar het draait hierbij niet om een definitieve aankoop, alleen om een gegenereerde lead. Bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief of het achterlaten van contactgegevens met daarbij informatie over een aantal interesses (producten of diensten).

CTR

De Click Trough Rate – doorklik ratio – is de verhouding tussen het aantal keren dat een advertentie is bekeken en het aantal mensen dat daadwerkelijk erop heeft geklikt.

Mis ik nog afkortingen of termen? Vul het artikel dan aan via de reacties!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

10 + 15 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company