De perfecte Pinterest strategie in 5 stappen

29 mei, 2018

pinterest strategie blog header
Pinterest is in veel gevallen niet het eerste kanaal waar je aan denkt tijdens het opzetten van een contentstrategie. Toch moet je dit platform niet onderschatten. Wanneer je Pinterest onderdeel maakt van je contentstrategie, kun je alle kanalen die je inzet goed op elkaar afstemmen. Iedereen kanaal heeft zijn eigen doelgroep, dus heeft ook Pinterest een unieke strategie nodig. Hoe je dit precies kunt aanpakken lees je in dit artikel!
Ten eerste is het belangrijk om te bepalen of Pinterest wel interessant is voor jouw business. Enkele redenen om Pinterest in te zetten zijn:

  • Het is de ideale etalage wanneer je aanbod bestaat uit producten.
  • Pinterest is zeer geschikt als je je aanbod goed kunt weergeven in foto’s/afbeeldingen .
  • Bestaat je doelgroep voornamelijk uit vrouwen? Pinterest is het medium bij uitstek voor vrouwen, dus de kans is groot dat jouw doelgroep zich hier bevindt.

En dan nu aan de slag met jouw Pinterest strategie!

Stap 1. Begin met onderzoek

Ik adviseer om eerst vanuit jezelf als persoon aan de slag te gaan met Pinterest. Dit is ideaal om het kanaal goed te leren kennen, en te zien hoe mensen zich op Pinterest gedragen. Dan is het tijd voor wat vooronderzoek. Het is altijd leuk om bij andere mensen te zien hoe zij zich gedragen op Pinterest, en wat voor content zij posten. Maar het is natuurlijk nog interessanter hoe je concurrenten zich op Pinterest gedragen. Dit is ideaal om inspiratie op te doen en te leren van het succes of van de fouten van je concurrenten. Bepaal wie je concurrenten zijn, en doe een korte analyse:

  • Ga naar het Pinterest account van je concurrenten, en scroll door hun feed heen
  • Wat valt je op: is er een bepaalde stijl te herkennen?
  • Wat voor type content plaatsen ze vooral?

Een volgende stap is om eens te kijken naar de interactie tussen het merk/bedrijf en hun volgers. Is er een bepaalde foto die vaak geliked wordt? Worden er reacties gegeven op de content die geplaatst wordt, en zo ja: wat voor soort reacties zijn dat? En hoe wordt hier vervolgens mee omgegaan door het merk of bedrijf?

Stap 2. Wat zijn je doelen en doelstellingen?

Het bepalen van doelen en doelstellingen is een belangrijke stap voordat je met Pinterest aan de slag gaat. Dit is tevens onderdeel van je contentstrategie, die moet samenhangen met je bedrijfsdoelen. Hieronder volgen enkele voorbeelden van doelen.

Nieuwe klanten bereiken

Nieuwe klanten kun je bereiken door in te spelen op hun interesses. Je wil natuurlijk over onderwerpen pinnen die goed aansluiten bij de interesses van je doelgroep. Gebruik in de beschrijving van je Pins zoekwoorden die hierbij passen, zodat je Pins hier ook op worden gevonden. Zo kun je ook een nieuwe doelgroep bereiken die je anders niet snel zou hebben bereikt. Pinners kunnen namelijk jouw Pin vinden zonder dat ze je merk of bedrijf van naam kennen.
Google Analytics is een geschikte tool om te achterhalen wanneer een nieuwe klant via Pinterest is binnengekomen.

Merkbeleving creëren

Pinterest is een zeer geschikt kanaal als je aan het imago van je merk wilt werken. Wanneer je volgers en pinners zich herkennen in je verhaal, voelen ze zich verbonden met je merk of bedrijf. Dit resulteert in een hoge engagement. Ga op zoek naar beelden en de sfeer die de beleving oproepen die je wil uitstralen als merk of bedrijf. Wil je bijvoorbeeld dat pinners je merk of bedrijf associëren met humor, sportiviteit of knusheid? Kies voor een term die bij je bedrijf past, en voeg deze toe aan je doel.
Het nadeel is dat je deze gegevens niet in je statistieken van Pinterest kunt zien. Mocht je zo’n soort doelstelling hebben, dan zou je bijvoorbeeld een enquête kunnen houden onder je klanten. Zorg ervoor dat je aan het begin een onderzoek met een nulmeting hebt, en dat je dit na 6 maanden weer gaat onderzoeken.

Meer traffic naar je website

Via Pinterest kun je mensen precies naar de plek leiden waar ze je producten kunnen kopen. Iedere Pin linkt namelijk direct naar de bron van je website waar de afbeelding origineel vandaan komt. Pinterest is niet het perfecte kanaal als dit je grootste doel is, maar toch kan iedere Pin mensen naar je website brengen. Wanneer er vaak van je website wordt gepind en wanneer deze regelmatig gerepind wordt, betekent dit dat er meer links naar je website te vinden zijn. Hoeveel traffic je hiermee precies genereert, kun je met Google Analytics meten.

Stap 3. Welke doelgroep wil je aanspreken?

Waarschijnlijk heb je eerder al je doelgroep duidelijk in kaart gebracht voor je contentstrategie. De algemene kenmerken sla ik dan ook over. De focus van deze stap is: hoe ziet jouw doelgroep eruit op Pinterest? Door ‘Pinterest persona’s’ samen te stellen kun je hier inzicht in krijgen.

  1. Kies een aantal profielen op Pinterest uit die binnen jouw doelgroep vallen.
  2. Bekijk hoe zij zich gedragen op Pinterest en hoe ze het kanaal gebruiken.

Neem gerust de tijd om dit uit te zoeken, en stel jezelf de volgende vragen:

  • Heb je bestaande klanten die actief zijn op Pinterest?
  • Heb je volgers op andere social media kanalen (zoals Facebook en Instagram) die ook Pinterest hebben?
  • Wat pinnen bovenstaande klanten en volgers?
  • Op welke borden en over welke onderwerpen pinnen zij?
  • Welke Pins delen zij en op welke Pins reageren ze?
  • Welke woorden worden in beschrijvingen van de Pins en de titels van hun borden gebruikt?

Wanneer je dit helder hebt, is het tijd om een aantal Pinterest persona’s samen te stellen.
In onze Pinterest cursus, die binnenkort online komt, gaan we dieper in op het samenstellen van Pinterest persona’s.

Stap 4. Hoe ga je jouw visuele verhaal vertellen?

De meeste Pinterest accounts hebben een duidelijke stijl, die goed aansluit bij het bedrijf of merk en waarmee ze hun verhaal kunnen vertellen. Op je website en andere kanalen vertel je natuurlijk ook een verhaal. Het is belangrijk dat Pinterest hier het verlengde van is. Kortom: zorg ervoor dat je stijl herkenbaar is. Tips om je visuele stijl op Pinterest te behouden:

  • Maak gebruik van hetzelfde lettertype wanneer je werkt met typografie.
  • Gebruik de kleuren uit je huisstijl als achtergrondkleur.
  • Behoud dezelfde manier van fotografie.

Stap 5. Zoekwoorden ontdekken

Pins worden getoond op basis van relevantie voor de gebruiker, en niet op basis van hoe recent de pins zijn geplaatst. Door gebruik te maken van goede zoekwoorden in de bijpassende beschrijving van een geplaatste afbeelding, kan de afbeelding beter gevonden worden op Pinterest. Relevante zoekwoorden kun je op een aantal manieren achterhalen.

Pinterest categorieën en populaire onderwerpen

Pinterest heeft alle onderwerpen waar veel over gepind wordt op een rijtje gezet. Deze populaire onderwerpen kun je als pinner volgen, erg handig! Ga naar het drop down menu dat hieronder blauw omcirkeld is. Dit vind je naast je zoekvenster rechtsboven.
Pinterest Zoekwoorden populaire onderwerpen
Stel dat je als bedrijf producten verkoopt die te maken hebben met damesmode. Je wil ontdekken welke zoekwoorden worden gebruikt door pinners, wanneer ze over dingen pinnen die met damesmode te maken hebben. Klik dan op de categorie ‘Damesmode’ in het overzicht.
Pinterest geeft nu een rijtje met allerlei populaire onderwerpen die met deze categorie te maken hebben. Zie de screenshot hieronder.
Pinterest Damesmode
Al deze woorden zouden interessante zoekwoorden voor jouw business kunnen zijn.
Klik vervolgens op een onderwerp dat mogelijk interessant is voor jouw merk of bedrijf. Als voorbeeld heb ik voor ‘stijltips’ gekozen.
Pinterest Stijltips
Je ziet nu hoeveel volgers dit onderwerp heeft, en wanneer er gepind is betreffende dit onderwerp. Dit is handig om inzicht te krijgen in de actualiteit van dit onderwerp (het zoekwoord). Op deze manier kun je allerlei onderwerpen bekijken en bepalen welke onderwerpen actueel zijn voor jouw business.

Suggesties van de Pinterest zoekmachine bij het verfijnen van zoekopdrachten

Nu je een lijst hebt met interessante zoekwoorden, kun je deze invoeren in de Pinterest zoekmachine.
Suggestie Pinterest zoekmachine
Net als Google geeft deze direct suggesties voor gerelateerde zoekwoorden of zinnen waarmee de zoekopdracht kan worden verfijnd. Deze zoektermen worden bovendien veel gebruikt op Pinterest. Hiermee kun je je zoekwoordenlijst aanvullen.

Nadat je op enter klikt, komt de Pinterest’s Guided Search naar voren. Onder de zoekbalk komt er een rij met suggesties naar voren voor aanvullende zoekwoorden. Hiermee kun je je zoekopdracht dus ook verfijnen.
Pinterest Guided Search
Wil jij meer weten over het inzetten van Pinterest? Houd dan onze academy in de gaten, want binnenkort is onze Pinterest cursus beschikbaar!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *