Schrijf omdat, omdat het werkt!

28 oktober, 2014

Woorden zijn zo krachtig. Een beeld zegt meer dan duizend woorden is weliswaar het gezegde, maar het web is een medium van woorden. Zelfs als je een beeld zoekt, tik je woorden in de zoekbalk van Google.
En sommige woorden hebben ongekende krachten. ‘Omdat' is zo'n woord. Zoals Roger Dooley op zijn neuromarketingblog schrijft: ‘omdat' kan nonsense in krachtige overtuiging veranderen.

Effect van 'omdat' met een flutargument

Dooley refereert aan een fascinerend experiment.
In 1978 deed Ellen Langer (Harvard) een experiment om de rol van placebo-informatie te onderzoeken. In haar experiment onderzocht ze het effect van de manier waarop je aan iemand bij het kopieerapparaat vraagt of je even voor mag.
Bij de vraag: “Sorry, ik heb maar 5 blaadjes, mag ik het kopieerapparaat voor u gebruiken?" stemde 60% in. Nu ja, iemand met vijf blaadjes zou jij toch ook even voorlaten?
Moet je opletten wat er gebeurde met de toevoeging van het woord ‘omdat' en placebo-informatie. Oftewel een flutargument, nonsense, klinkklare onzin.
Bij de vraag: ‘Mag ik even het kopieerapparaat gebruiken, omdat ik kopietjes moet maken?", liet 93% de vraagsteller voor.
Iemand met vijf blaadjes voorlaten, lijkt me logischer, dan iemand voorlaten die vraagt om voor te mogen, omdat hij kopietjes moet maken. Hallo, waarom denk je dat ik in de rij sta?
Maar in het experiment van Langer laat 93% de vraagsteller voor. 93%: dat is de helft meer, dan bij de vorige vraag. Het argument is flut, het toverwoord is ‘omdat'.
En bij een onderbouwd argument na het woord ‘omdat' steeg het aantal toezeggingen om voor te mogen aan het kopieerapparaat naar 95%.

Schrijf omdat

Bij gebruik van het woord 'omdat' verwacht ons brein dat er een reden volgt en onderbewust is de kans groot dat deze een stuk overtuigender over komt!
Tot kort geleden gebruikte ik in teksten het woord ‘want' om iets te argumenteren. Nu ben ik er allergisch voor. Er is een probleem met het woord ‘want': het is subjectief en zorgt voor discussie en twijfel. Of je nu wilt of niet het gebeurt, omdat het onderbewust in je brein wordt aangestuurd. Mensen beginnen zich vragen te stellen en komen met tegenargumenten.
Dat is nu net niet wat je wilt, je wilt ze overtuigen.
Als je geen zin hebt in die discussie. En dat heb je niet als je iemand wilt overtuigen jouw product te kopen of je contactformulier in te vullen, schrijf dan ‘omdat', omdat het werkt.
Ik weet het ‘het werkt' is niet echt een wetenschappelijk onderbouwd argument. En toch schat ik dat 93% van de mensen die dit artikel lezen, het met dat argument eens zijn.
Probeer het eens uit op je eigen website met een A/B test.
Ik ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn?
 

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Omdat het me de moeite waard lijkt om te proberen ga ik de teksten op mijn site verrijken met het woord 'omdat'. Zeker ook omdat het me nieuwsgierig maakt en omdat ik graag iets uitprobeer. Waarom? Omdat ik dat mijn hele leven al doe en omdat ik dit soort tips waardeer!

  2. Er is inderdaad onderzoek naar gedaan in Nederland, maar deze geeft geen specifiek verschil aan tussen "want" en "omdat". Kijk maar eens naar het volgende citaat:
    "In case of more ambiguous connectives, such as because in English, processing differences surface later than when the connective gives more specific processing instruction, such as want and omdat in Dutch"
    Jou conclusie klopt dus niet: †˜omdat†™ kan nonsense in krachtige overtuiging veranderen.
    Het moet zijn: Zowel "omdat als want" kunnen nonsense in krachtige overtuiging veranderen.
    Bron: http://w3.workshop-mad2010.univ-tlse2.fr/MAD_files/papers/CanestrelliSandersMak.pdf

  3. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat het woordje "omdat" zo goed kan werken. Als je dit woord leest ben je automatisch benieuwd naar het hetgeen wat er dan verteld wordt. Tja eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar het schijnt dus wel te werken.

  4. @Martijn @Jeroen @Marijn
    Er is voor het Nederlands onderzoek gedaan door taalwetenschapper Anneloes Canestrelli, en dat toont aan dat er een wezenlijk verschil in hoe ons brein omgaat met het woord 'omdat'.
    "De voegwoorden †˜want†™ en †˜omdat†™ lijken dezelfde betekenis te hebben, maar geven elk een andere lading aan de zin [..] De ogenschijnlijk onbelangrijke keuze voor †˜want†™ of †˜omdat†™ gevolgen heeft voor de verwerking van de boodschap."
    Meer hiervoor op de website van de Universiteit van Utrecht: http://goo.gl/Uqnqt1
    Dat artikel eindigt met 'Verder onderzoek is nodig om te bepalen of dit verschil ook invloed heeft op de overtuigingskracht van die boodschap.'
    Ik geloof dat het woord 'omdat' een positief effect heeft op de overtuigingskracht van een boodschap. Om daar mee te experimenteren is het internet de ideale omgeving. En voor een blog met praktische tips over internet marketing lijkt me dat interessanter en relevanter dan een wetenschappelijke discussie.

  5. Ik vind tot nu dat jullie bij Karelgeenen leuke en originele berichten hebben, nu ook weer dit artikel.
    Waarom maak ik tijd vrij om jullie nieuwsbrief in zijn geheel te lezen? Omdat het leuk, interessant en praktisch toepasbaar is!
    Ik zou zeggen ga zo door.
    Groeten
    Boris
    Marketingmedewerker Speedheat Nederland

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *