Komkommertijd in je showroom? Werk nu aan je online marketing!

Karel
28/7/2020
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
28/7/2020
Internet marketing
X
min leestijd

Op het moment dat ik dit schrijf is het maandag 27 juli. Buiten regent het en de binnentemperatuur van ons kantoor is helaas hoger dan de buitentemperatuur. Ondanks dat het er niet op lijkt is het toch zomer en dat betekent: komkommertijd. Is het wat rustiger in de zaak en heb je wat uren over in de week? Dan is dit de ideale periode om eens wat online marketing zaken op orde te krijgen.

In dit artikel neem ik je mee op reis langs belangrijke lokale SEO-factoren en vertel ik hoe jij deze kan verbeteren in de komkommertijd. Zie het als een soort to-do of checklist. Handig toch? Pak je koffers in, fasten your seatbelts, leg je laptop klaar en ga met mij mee op een heerlijke zomerse optimalisatiereis!

1. Optimaliseer je zoektermen

Je ne parle pas français! Oeps, het is soms lastig wanneer je de lokale taal niet spreekt en de ander niet begrijpt. Zo is het ook met je klanten. Begrijp je wat voor “zoektaal” jouw klanten gebruiken? Oftewel, weet je als showroomeigenaar wat een klant zoekt voordat die jouw showroom bezoekt?

  • Brainstorm en maak een lijst met de belangrijkste zoektermen voor jouw bedrijf
  • Vul deze aan met synoniemen over andere gerelateerde zoekopdrachten. Gebruik hiervoor de functie 'gerelateerde zoekopdrachten' in Google Zoeken, de Zoekwoordplanner van Google Ads of Keysearch.co.
  • Vul deze aan met lokale zoektermen. Heb je een showroom in Almelo? Vul de termen aan met “+Almelo”, “+Wierden” of “+Twente”.
  • Gebruik de Zoekwoordplanner van Google Ads om al deze termen te onderzoek op basis van maandelijks zoekvolume.

Wellicht dat je nieuwe termen ontdekt of variaties op bestaande termen. Dit kan je mooi toepassen op de SEO en content. Spreek de taal van de klant en de klant zal jou vinden.

2. Doe een concurrentie-audit

De vakantiebestemming is gekozen, maar waar gaan we overnachten? De keuze is reuze! Dit principe geldt ook voor jouw showroom. Veel keuze is leuk voor de klant, maar voor jou betekent dit keiharde concurrentie. Het is daarom nooit verkeerd om eens een kijkje bij de buren te nemen. Wat doet de concurrent op het gebied van online marketing? Een concurrentie-audit is hiervoor geschikt. Omdat dit artikel over lokale online marketing gaat, kijken we dus ook naar lokale concurrenten.

Zodra je de concurrenten hebt bepaald, kijk je onder andere naar:

  • De Google Mijn Bedrijf van de concurrent
  • Reviews
  • Categorieën
  • Leeftijd
  • Zoektermen
  • Algemene informatie
  • De website van de concurrent
  • Leeftijd van het domein
  • Autoriteit
  • Links
  • Design en content

Dit voer je ook uit op jouw eigen Google Mijn Bedrijf en website. Vervolgens vergelijk je wie waar beter op scoort. Gebruik deze informatie om diverse optimalisaties door te voeren. Laat je inspireren door de concurrent! Kom met originele content waar jouw potentiële klant behoefte aan heeft. Moz heeft hier een handige spreadsheet voor gemaakt waarin je dit allemaal kan bijhouden. Ook hebben ze een complete uitleg met voorbeelden.

3. Verricht een site audit

Is je auto gereed voor vertrek? Ik voer bij mijn garage altijd even een zogeheten vakantiecheck uit zodat ik onbezorgd op reis kan. Zo ook met je website. Deze moet technisch in orde zijn zodat je onbezorgd verkeer kan ontvangen. Waar kan je zoal naar kijken?

Scoort je website niet zo goed? Werk aan de winkel! Mobielvriendelijkheid en snelheid zijn namelijk twee belangrijke factoren voor Google. De tools geven aan welke verbeteringen je moet doorvoeren voor een betere score. Bespreek deze met je webbouwer, zodat jouw website geoptimaliseerd kan worden.

4. Optimaliseer je website

Het optimaliseren van een website stopt nooit. Voortbordurend op mijn vorige tip raad ik je aan om eens door jouw website heen te navigeren. Waar kan je verbeteringen doorvoeren? Zorg dat je website in ieder geval de volgende pagina’s heeft met duidelijke unique selling points en CTA's:

  • Homepagina
  • Over ons
  • Winkel/showroom
  • Contact
  • FAQ
  • Garantie- / beleid- / disclaimerpagina's

Voeg volledige contactgegevens toe aan de contactpagina en specifieke landingspagina’s. Verder moet dit er ook zeker op staan:

  • Openingstijden (die up-to-date zijn)
  • Google Maps integratie
  • Geschreven stuk over routebeschrijving en parkeermogelijkheden
  • Extra: coronamaatregelen

Heb je een (landings)pagina over jouw showroom? Let dan ook op het volgende:

  • Maak de unique selling points duidelijk
  • Vertel over de dienstverlening en producten
  • Vertel over de geschiedenis van het bedrijf
  • Voeg positieve reviews van klanten toe
  • Voeg de eerder benoemde elementen toe

5. Optimaliseer Google Maps en Google Mijn Bedrijf

Mooi, die vakantiebestemming. Maar hoe komen we er eigenlijk? Google Mijn Bedrijf en Google Maps zijn twee ontzettend belangrijke onderdelen voor lokale showrooms. Lees dit artikel over hoe je Google Mijn Bedrijf (en daarmee Google Maps) kan optimaliseren.

6. Werk aan je contentmarketing

Wat is een vakantie zonder een goed verhaal? Bij thuiskomst wil je het thuisfront natuurlijk graag vertellen over de geweldige tijd die hebt gehad. Een goed verhaal is daarom heel belangrijk! Voor bedrijven wordt contentmarketing wordt steeds belangrijker. Met contentmarketing distribueer je waardevolle en relevante content om klanten aan te trekken en te behouden met als doel om winstgevende acties van klanten te stimuleren. Start een blog, maak video’s voor op YouTube, schrijf een FAQ of duik in social media. Content is pas goed zodra deze volledig aansluit op de informatiebehoefte van jouw klanten. Lees ons andere artikel over het creëren van goede content.

7. Geniet van je rust

De bestemming is bereikt. De deur van de koele auto gaat open en het snikhete zonlicht valt over je heen als een warm deken. Het is zomer. Het is komkommertijd. Tijd om te rusten.

Conclusie

Het optimaliseren van jouw online marketing is hetzelfde als een vakantiereis voorbereiden. Voor vertrek wil je dat alles is voorbereid voor de reis. Je hebt informatie ingewonnen, je hebt de juiste spullen ingepakt, de auto is klaar voor vertrek en de route is gepland. Nu kun je onbezorgd op reis. Dit is ook hoe je de online marketing van jouw showroom moet zien. Zodra jouw online marketing aansluit op de klant, verloopt zijn klantreis ook ideaal. Als hierin gebreken zijn, kunnen dat potentiële afhaakmomenten zijn. Met als resultaat dat de klant niet naar jouw showroom gaat. Maar als je alles weet te stroomlijnen, dan kan een klant volledig van z’n reis naar jouw showroom genieten.

Ondanks de coronamaatregelen hoop ik dat je een beetje geniet van de zomer. In deze bizarre tijd is dit een mooi moment om te reflecteren op de afgelopen maanden. Maar werp ook je blik naar voren. Wat brengt de toekomst? Pak deze periode om eens goed na te denken over de tijd die komen gaat. Ondanks dat toerisme niet onze core business is, zijn we als online marketing bureau voor showrooms wel gespecialiseerd in klantreizen.

Wij helpen showrooms aan meer klanten met online marketing door de klantreis te optimaliseren. Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem gerust contact met ons op.

Een fijne reis en op naar nog meer tevreden showroomklanten!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier