Feedoptimalisatie voor betere verkoopresultaten!

28 januari, 2016

optimaliseer shopping feed
Heb je een product feed waar je meer uit wilt halen? In dit artikel worden tips aangedragen om je product feed te optimaliseren. Hierdoor worden je producten beter vertoond in Google Shopping.

Waarom Shopping?

Google Shopping heeft de insteek om je campagnes te beheren alsof je een eigen winkel hebt. Met Shopping zorg je ervoor dat je gehele assortiment vindbaar wordt in Google. Op basis van je producten word je dus zichtbaar in de zoekmachine van Google. Wil je meer weten over Google Shopping? Lees dan ook even het artikel van Rianne.
shopping feed
 

Waarom je de feed moet optimaliseren

Als de resultaten van je Google Shopping campagne tegenvallen, bijvoorbeeld vanwege hoge kosten tegen lage opbrengst of irrelevante bezoekers, is het aan te raden om eens te kijken of je de product feed kunt optimaliseren. Maar hoe doe je dat?

Waar je op moet letten bij het optimaliseren van de product feed

De Shopping Feed moet worden verrijkt met zoveel mogelijk relevante informatie over het product. Hoe meer informatie een productfeed heeft, hoe beter Google de relevantie ervan kan bepalen. Daarom geldt ook dat deze informatie altijd correct en actueel moet zijn.
Zorg er altijd voor dat in de titel de belangrijkste woorden staan waarop het product gevonden moet worden. Het woord dat als eerste in de titel staat, wordt door Google aangemerkt als het belangrijkste woord. Houd hier dus rekening mee.
Daarnaast is het belangrijk dat de juiste informatie bij de juiste categorie komt te staan.
shopping feed 2
Door de feed te optimaliseren, zorg je ervoor dat je producten beter worden gevonden door Google en daardoor aan een relevanter publiek wordt vertoond. Een goede advertentie komt er dan als volgt uit te zien:
fiets

Fouten oplossen

Het Merchant Center geeft waarschuwingen en fouten aan die voortkomen uit de feed. De waarschuwingen worden ter verbetering van de feed weergegeven, maar de producten worden dan nog wel getoond. Fouten moeten altijd worden opgelost, omdat dit wel ten koste gaat van de vertoningen van de producten. De top drie van fouten die het meeste voorkomen:

  • De prijs van een product in de feed komt niet overeen met de prijs op de website.
  • De feed is niet volgens het beleid van Google opgesteld.
  • De URL van het product kan niet worden gevonden.

Door fouten op te lossen zorg je voor meer weergaven, meer klikken, minder irrelevante klikken, hogere CTR (doorklik ratio) en een hoger conversiepercentage.

Verzendkosten

Let op! Vanaf 2 februari 2016 is het verplicht om verzendkosten te communiceren. Als dit niet wordt gecommuniceerd, zal het product niet vertoond worden. Worden bepaalde producten gratis verzonden, dan moet dat ook worden aangegeven in het Merchant Center.
Dit doe je door op accountniveau aan te geven welke producten gratis worden verzonden en welke niet. Je kunt het hier ook aangeven als producten vanaf een bepaald bestedingsbedrag gratis worden verzonden.
Bijvoorbeeld op deze manier:
productprijzen

Sluit irrelevante zoektermen uit

Op het moment dat de shopping campagne live staat in Adwords, worden de producten voor verschillende zoektermen getoond. Hier zitten vaak heel irrelevante zoektermen tussen. Door deze irrelevante zoektermen uit te sluiten zorg je er voor dat de shopping advertentie aan een relevanter publiek wordt vertoond.
Stel je verkoopt winterjassen. Er komen verschillende zoektermen binnen in combinatie met “airforce jas" maar die verkoop je niet, dan wil je deze mensen geen advertentie laten zien. Door deze zoekterm uit te sluiten zorg je ervoor dat mensen die zoeken met “airforce" geen advertenties van jou krijgen te zien.
Uitsluiten van deze zoekterm doe je door in de campagne of advertentiegroep te gaan naar het tabblad Zoekwoorden en dan te klikken op zoektermen. Vervolgens kijk je welke irrelevante zoektermen bezoekers hebben gebruikt en die vink je aan. Door het woord tussen haakjes te zetten bij het uitsluiten zorg je ervoor dat alle bezoekers met alle zoektermen in combinatie met “airforce" geen advertentie krijgen te zien. Je kunt er dan nog voor kiezen om dit woord uit te sluiten op advertentiegroep of campagne niveau.
airforce uitsluiten
De woorden die juist goed converteren kun je gebruiken bij het optimaliseren van de feed. Je kunt bijvoorbeeld deze goed scorende zoektermen in de titels van de producten gebruiken, waardoor de producten beter gevonden worden.
Doe jij al aan feed optimalisatie? En wat merk jij van de optimalisatie?

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Rick, ik ben even lui daarom even deze vraag aan jou: is GShopping alleen geschikt voor 'catalogus producten'? Wat specifieker: wij bieden vakantieaccommodaties aan, zouden wij deze volgens hetzelfde principe kunnen aanbieden? Al vast bedankt!

  2. Dank je wel voor het uitzoeken Jeroen! Maar het gaat inderdaad om verhuur. Fijn dat je me de tijd bespaard hebt om hier helemaal in te duiken. Ik denk dat ik me dan voorlopig nog maar aan de meer traditionele Google Ads moet houden, hahaha!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *