Een zoekmachine, een bedrijf en weer een nieuwe dienst…

Google is de grootste zoekmachine ter wereld en doet er alles aan om dit te behouden. Alle veranderingen en ontwikkelingen hebben te maken met het verbeteren van de zoekresultaten, dit alles voor de gebruiker. Maar wat als de gebruiker het nieuwe zoekresultaat wordt?

Eigenlijk niet echt een nieuwe dienst, maar een nieuwe interface. Deze nieuwe interface is (vermoed ik) nog steeds niet bekendgemaakt op de officiële blogs maar de toegang is wel mogelijk door een zoekopdracht via Google in te voeren en daar &tbs=prfl:1 aan toe te voegen. Je komt dan bij Google Profile Search uit. De zoekresultaten van de nieuwe interface zien er dan zo uit:

Niet echt een bijzondere dienst?

Leek mij in de eerste plaats ook niet, tot ik een artikel las dat Google een tijdje geleden verschillende patenten heeft ingediend met betrekking tot product en gezichtsherkenning:

Ook de overname van like.com (=visuele zoekmachine) is hier nauw mee verbonden. Ook is Google al langer met dit soort technologie bezig zoals met Google Goggles:

Wat mogen we hiervan gaan verwachten?

Google heeft een specifieke zoekmachine gemaakt voor het zoeken naar profielen van mensen. Ook zijn ze bezig aan de ontwikkeling van de technologie die niet alleen producten kan herkennen maar ook gezichten. Hiervoor hebben ze ook al de nodige patenten ingediend!
Het zou dus binnenkort mogelijk kunnen zijn dat een vreemde een foto op straat van je neemt en dan gelijk een schat van informatie over je kan zien. Als dit het geval is zou ik wel een deel van de reclame inkomsten willen die via mijn gezicht gegenereerd worden! 😉

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Wat grappig dat de eerste reacties aangeven dat dit geweldig is. 'tuurlijk, vanuit commercieel perspectief begrijp ik dit wel, maar ik vraag me af tegen welke bezwaren Google in de praktijk aan gaat lopen bij grootscheepse uitrol van zo'n dienst. En ikzelf zit niet zo te wachten op keuzes die anderen voor mij denken te moeten maken op basis van de aanwezigheid van mijn gezicht in een bepaalde omgeving 😉

  2. Er zijn tegenwoordig zoveel netwerken dat je soms een overzicht verliest van waar er nu precies gegevens van je te vinden zijn. Er zou een gezamenlijk punt moeten komen waar je de persoonlijke informatie kan beheren. Alle netwerken waar je je dan bij aansluit zouden de informatie vanuit dat centrale punt dan kunnen gebruiken.

    1. Dat is nog nieteens een heel slecht idee, sterker nog, het is een super idee! Ik snap niet dat dat er nog niet is zelfs. Er zou een instantie moeten komen welke overzicht houdt over social media en andere netwerken waarbij persoonlijke gegevens beschermd worden

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top