Domeinnaam registreren voor Google? Niet doen!

28 oktober, 2019
Leestijd: 5 minuten

Op regelmatige basis spreek ik ondernemers die trots aangeven dat ze een mooie domeinnaam hebben geregistreerd en waarmee ze verwachten dat ze daar hoog mee gaan scoren in Google.

Het idee erachter is dan vaak als volgt:


Mijn huidige website is schoenen.nl. Echter verkoop ik ook kinderschoenen. Is het nu verstandig om de domeinnaam kinderschoenen.nl te kopen en deze door te verwijzen naar schoenen.nl? Ik heb namelijk ergens gelezen dat het zoekwoord in de domeinnaam er voor zorgt dat ik bovenaan sta bij Google…

Mijn korte reactie hierop: onzin, heeft geen nut. Mijn uitgebreide antwoord? Lees verder!

“Leeg domein” scoort nooit bij Google!

Wanneer je alleen een domeinnaam zou registreren en er één pagina op zou plaatsen die doorverwijst naar je hoofdwebsite zal deze NOOIT scoren bij Google!

Google wil namelijk relevante content laten zien. Websites die dus content hebben waar de bezoeker iets aan heeft. Je zult dus nooit of te nimmer scoren met een lege website. Er staat simpelweg niets op om op te kunnen scoren.

Bekijk het eens vanuit het perspectief van Google. Google wil relevante resultaten tonen, dat mag duidelijk zijn. Nu moet je eens voorstellen dat er zo’n lege website op de eerste plaats zou staan. Wat gebeurt er nu als mensen daar op klikken? Ze worden weer doorverwezen naar een andere website (met vaak andere inhoud). Een dergelijk resultaat is volgens Google dus niet relevant.

Conclusie: het heeft geen zin om een domeinnaam te registreren zonder inhoud om te scoren bij Google. Dat gaat technisch gezien simpelweg niet.

Zoekwoord in domeinnaam is sowieso achterhaald. Focus op het uitbouwen van een merk.

Om hoog te scoren in Google werd er vroeger nog wel eens geadviseerd om een zogenaamde “Exact Match Domain” te nemen. Oftewel, wanneer je graag wilde ranken op het zoekwoord online marketing dan zou www.onlinemarketing.nl geadviseerd worden.

Deze domeinnamen krijgen, gelukkig, steeds minder waarde in Google. De reden is dat Google wil dat je vooral een merk opbouwt, en niet zozeer je richt op één specifiek zoekwoord.

Toch is het zo dat op dit moment nog steeds veel websites hoog scoren met een dergelijk domein. We adviseren het dus niet perse, maar het kan zeker nog wel effect hebben. Wel is de verwachting dat dit op termijn steeds minder belangrijk wordt.

Uit een studie van Sparktoro (augustus 2019) zien we ook dat een exact match domain ook steeds minder waarde krijgt (al staat deze nog wel op een 6de plaats.

Maar is het dan nooit interessant om een dergelijke domeinnaam te registreren?

Toch zijn er zeker nog wel een aantal legitieme redenen om een zogenaamde exact match domain te registreren. Hieronder noemen we er een aantal:

Type-in verkeer

Het kan wel verstandig zijn om een dergelijke domeinnaam te registreren voor de type-ins. Er zijn ook nog wel een aantal bezoekers die het zoekwoord direct als domeinnaam in de adresbalk van hun browser typen.

En dan heeft het wel zin om deze direct door te laten verwijzen naar je hoofdwebsite. Maar let op! Verwacht geen honderden bezoekers per maand. Denk eerder aan tientallen. Uiteraard is dit natuurlijk ook erg afhankelijk van het soort zoekwoord en het zoekvolume.

Tip: wil je meten hoeveel verkeer hier vandaan komt, zorg dan dat je utm-tags gebruikt zodat je in Google Analytics kunt meten hoeveel verkeer er van die verwijzing komen.

Mismatch verkeer

Stel dat je een domeinnaam hebt die lastig te spellen is, of vatbaar is voor een verkeerde spelwijze. Het kan dan verstandig zijn om de verschillende varianten te registreren en door te verwijzen naar de juiste URL.

Wanneer je bedrijfsnaam, en dus domeinnaam marketing4all.nl is zou je voor de zekerheid ook marketingforall.nl registreren.

Een mooi voorbeeld van een bekend bedrijf wat dit doet is Coolblue. Typ maar eens coolbleu.nl in de adresbalk en kijk wat er gebeurt.

Radiocommercial / offline reclame

Wanneer je een lastige domeinnaam hebt en je maakt bijvoorbeeld reclame op de radio kan het verstandig zijn om een andere URL te registreren die goed aansluit bij het spotje (en jouw bedrijf).

Stel dat je bijvoorbeeld online ondergoed verkoopt en je merknaam is online-undies.nl. In dit geval zou je speciaal voor deze radiospot de domeinnaam ondergoedradio.nl kunnen registreren. Grote kans dat men het veel beter onthoudt, en wanneer je dan ook nog gebruikt maakt van UTM-tags weet je ook meteen wat de impact van de commercial is geweest.

Opmerking: uiteraard is het in de meeste gevallen verstandiger om de merknaam te gebruiken, omdat je dan ook meteen aan je branding werkt. Echter in sommige gevallen, bij een onduidelijke domeinnaam, kan dit dus wel handig zijn.

Domeinnaam uit handen houden van concurrent

Uiteindelijk kost een domeinnaam slechts rond de €7 euro per jaar. Niets houd je dus tegen om domeinnamen te registreren zodat concurrenten er niet mee aan de haal kunnen gaan :-). Zelfs al doe je er niets mee, de concurrent kan er ook niets mee.

Daadwerkelijk content op de domeinnaam plaatsen

Als je toch wil profiteren van de domeinnaam, en het zoekwoord wat erin staat, zul je er ook daadwerkelijk goede content achter moeten plaatsen.

Oftewel, je zult er dan ook daadwerkelijk een unieke website achter moeten plaatsen.

Het grote nadeel is dat de populariteit van een domeinnaam (wat wordt bepaald door de kwaliteit en kwantiteit van de inkomende links) een belangrijke rankingfactor is.

Dat betekent dat je voor deze website dus ook echt aan de slag moet om te promoten, links te verzamelen, regelmatig te updaten etc.

In de praktijk zien we dan ook vaak dat dit niet loont. Het is dan veel verstandiger om op je bestaande website deze content te plaatsen en gaat promoten. Zo profiteert niet alleen die specifieke website van de inkomende links, maar alle content en je totale merk op je bestaande website.

Kortom, het is veel verstandiger om een sterke merknaam op te bouwen met één sterke domeinnaam, dan heel gefragmenteerd te werk te gaan met allerlei satelliet-websites.

Coolblue is bijvoorbeeld al een hele tijd afgestapt van de honderden specifieke domeinnamen en heeft gekozen voor één sterke domeinnaam.

Let op duplicate content!

Tenslotte wil ik je nog even waarschuwen voor duplicate content. Wanneer je verschillende domeinnamen registreert en je laat hier dezelfde content op zien kan dit zeer nadelige gevolgen hebben voor Google.

In de praktijk komt dit nog erg vaak voor, en hier moet je dus zeker mee oppassen. Je kunt Google hier namelijk flink mee verwarren, wat vaak nadelige effecten heeft voor je rankings.

Tenslotte: een video uit de oude doos (maar nog steeds relevant)

  • Ja, het is een hele oude video (bijna 9 jaar oud)
  • Ja, er staat nog een hele oude leader voor (toen deze website nog karelgeenen.nl heette)
  • Ja, ik zie er inmiddels wat ouder uit
  • Ja, de geluidskwaliteit lijkt oud (al kan ik me nog goed herinneren toen ik deze video opnam)
  • Maar, de inhoud is nog steeds relevant!

Wil jij een gratis tip ontvangen voor jouw website?

Graag wil ik jou voorzien van een gratis gepersonaliseerde tip voor jouw website. Interesse? Klik dan op de onderstaande link.

Ja, ik wil graag een gratis tip.

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail

  1. Ik hoor ook vaker dan me lief is dat men dit denkt of zelfs het advies heeft gekregen om domeinnamen vast te leggen en door te verwijzen, omdat “dit goed is voor Google”. Uiteraard heeft het voor Google geen toegevoegde waarde om pagina hoger te laten ranken, omdat er een “leeg” domein naar toe wordt gestuurd.

    Je kunt wel een website die echt bestaan heeft (en links heeft gehad) samenvoegen met jouw website, als het om een relevante website gaat.

    1. Met die laatste opmerking ben ik dan weer blij: het plan is hier om vier verschillende websites terug te gaan brengen naar één. Met de doorverwijzing van die drie domeinnamen.

      1. Hoi Marina,

        Ik zou niet blind varen op het advies om alles maar naar één website om te zetten. Heb zelf enige ervaring hier in en heb (ook recent) meegemaakt dat het goed kan gaan, maar in sommige gevallen ook heel erg mis. Zelfs al doe je alles technisch correct.

        In één geval zijn er tien websites omgezet, waarbij de minst belangrijken helemaal goed gingen en we zelfs stegen in de rankings. Maar bij de twee belangrijkste websites ging het helemaal mis qua ranking, ondanks dat de redirects goed waren en de content hetzelfde.

        In de tijd dat coolblue overging heb ik het ook in de gaten gehouden, en op een heel aantal gebieden (bijvoorbeeld laptops) zijn zij destijds behoorlijk gezakt. Alleen vingen ze alles op met branding en SEA campagnes.

        Er zijn idd een groot aantal voordelen aan het hebben van één website, en op termijn zal het qua seo ook wel het gunstigst worden. Maar het is zeker niet zonder risico.

  2. inderdaad kan ik alleen maar beamen,
    hierbij mijn checklist om te bepalen of het een goede domein is

    – kan je de domeinnaam uitspreken aan de telefoon zonder mismatch?
    – registreer op verschillende topdomeinnamen (.be/.nl/.com/eu) zodat je gerust kan slapen en je concurrent geen kans heeft
    – hou het kort (bv max 8 karakters?)
    – gebruik geen rare tekens of rare cijferscombinaties
    – registreer eventueel typos van je domein
    – zoek het niet te exotisch in de keuze van je domeinnaam

    gr
    Wouter

  3. Wat een slechte title tag.
    Je spreekt het zelf tegen in het artikel.

    `Toch zijn er zeker nog wel een aantal legitieme redenen om een zogenaamde exact match domain te registreren. ´

    Ben je op zoek naar een domeinnaam voor een nieuw project of website?
    Geef dan zeker de voorkeur aan een exact match domain / domein voor Google.

    1. Dag Michiel,

      Bedankt voor je constructieve bijdrage, vooral de vriendelijke manier waarop.

      Misschien is het handig dat je de titel nog eens leest. Volgens mij staat daar toch heel duidelijk dat je niet voor Google moet registreren, en daar blijf ik in mijn artikel ook bij.

      Er zijn wel andere redenen om een EMD te registreren, maar niet voor Google.

      Mijn advies is dus om NIET de voorkeur te geven aan een EMD voor Google, maar dat je voor een sterk merk gaat. Gelukkig mogen we van mening verschillen…

    1. Dag Bart,

      Dat gaat misschien iets verder dan wat ik in dit artikel bedoel, maar ik wil je graag antwoorden.

      In principe staat dit ook een beetje los van de domeinnaam, maar gaat het meer om de content die er op staat, en de inkomende links die de website ontvangt, dit bepaalt mede waar Google denkt dat de website over gaat.

      In het verleden heb ik dit al wel verschillende malen gedaan, maar om eerlijk te zijn is hier niet uitgekomen wat ik had verwacht. Het kan zeker wel nuttig zijn, maar het wordt zeer zeker niet 1 op 1 overgezet (de linkwaarde).

      Dus dan is de afweging vooral wat kost de domeinnaam, en wat verwacht ik er aan extra waarde aan te krijgen. Persoonlijk zou ik dan ook veel meer waarde geven aan de database (klanten, mailadressen).

      Als je toch beslist om zoiets te doen zou ik adviseren om dezelfde content ook gewoon over te zetten op je bestaande website, en dan middels een 301 redirect alle pagina’s te redirecten (eigenlijk dus een kopie maken).

  4. Hoi Karel. Een keyword rich domein toevoegen aan je bestaande levert niks op maar een branded site met een 301 sitewide doorzetten naar een nieuw keyword rich domein kan je weldegelijk rankingvoordeel opleveren.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *