De meest gemaakte fout door (online) ondernemers?

Elke dag ben je bezig met je online onderneming. Meer bezoekers, nieuwe producten toevoegen, Analytics “bekijken", teksten schrijven, je Facebook Fanpage optimaliseren, noem maar op.
Uiteindelijk met maar één doel: meer verkopen, meer omzet en meer winst. Want groeien, dat wil praktisch iedereen.
Maar om te groeien moet niet je website centraal staan, of je social media strategie. Om echt te kunnen groeien mag slechts één “ding" centraal staan: de klant!

Open deur? Niet in praktijk!

Ik hoor je denken: wat een cliché. Toch begrijpen de meeste (online) ondernemers niet wat dat betekent. Regelmatig schrijven mijn team en ik gebruiksvriendelijkheidsrapporten voor websites. We doorlopen dan de website en geven praktisch advies aan de eigenaar.
Wat we feitelijk doen is in de schoenen gaan staan van een potentiële klant en op die manier de website beoordelen. Achteraf sturen we een adviesrapport met praktische verbeterpunten die we toelichten aan de opdrachtgever.
Tijdens dergelijke gesprekken komt bijna altijd dezelfde uitspraak van de opdrachtgever naar voren:

“Ja, maar de bezoekers begrijpen toch wel dat ze X moeten doen."

Maar helaas. Dingen zijn niet altijd vanzelfsprekend (wat we dan gelukkig ook kunnen uitleggen tijdens de toelichting en wat uiteindelijk meestal voor een aha-moment zorgt).

Eigenwijs of bedrijfsblind?

Beide. Een ondernemer is nu eenmaal eigenwijs. En een ondernemer is dermate veel bezig met “het bedrijf" dat bedrijfsblindheid al snel om de hoek komt kijken. Vandaar dus ook dit artikel, waarin ik iedere ondernemer nog eens op het hart wil drukken dat de klant centraal moet staan.
Een quote die ik zelf heb verzonnen en persoonlijk wel sterk vindt: (en wel eens gebruik binnen ons bedrijf):

“Denk niet vóór een klant maar áls een klant".

Extra tip met betrekking tot gebruiksvriendelijkheid van websites

Niets mag vanzelfsprekend zijn. Ga er niet van uit dat bezoekers wel weten wat je bedoelt met een knopje of link. Zeg ze duidelijk wat ze moeten doen waarom ze het moeten doen en hoe ze het moeten doen!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Knal erop. We zijn bezig met het opzetten van een forum voor starters. Eigenlijk is het niet eens een volwaardig forum maar een afgelijnd vragenforum. Wat maakt dat normaal alles erg overzichtelijk zou moeten zijn. Zodat er zeker niets kan mislopen.
    Wat denk je? De eerste vraag is het al prijs. Iemand stelt ze op een manier waar wij niet aan gedacht hadden. En dus hebben we een paar mensen zonder veel ervaring gevraagd om te testen. Dat hadden we dus beter meteen gedaan want jouw stelling klopt.
    Alleen is het niet altijd gemakkelijk om in de huid van een ander te kruipen...
    Edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

  2. Goed artikel, altijd erg lastig om in de huid van een bezoeker te kruipen. Wel zeer belangrijk om te doen!
    Klein puntje: De link naar het Yargon adviesrapport, zit een spelfoutje in de mening van TVM : Uiterst conten!! Maar goed, ik heb wel geklikt en dus doel behaald!

  3. Goed verhaal inhoudelijk, alleen lastig te lezen op een mobiel. En aangezien ik als potentiële klant twitter lees op mijn mobiel en ik via twitter op deze site ben gekomen, had ik een mobiel vriendelijke site gewaardeerd (dus niet in de breedte omdat ik dan erg veel van links naar rechts moet scrollen)

  4. Dat is voor mij één van de moeilijkste dingen: in de huid van je (potentiële) klanten kruipen. Het blijft moeilijk om alle kennis die je hebt, zomaar te vergeten en te denken als ene leek. Maar het is inderdaad wel dé manier om goeie content te maken en de juiste zoekwoorden te vinden. Hulp van vrienden en familie is hierbij erg handig.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top