12 Instagram tips voor showrooms in 2020

28 mei, 2020

Instagram is één van de meest gebruikte social media kanalen in Nederland. Met dit gegeven kan Instagram jouw showroom veel potentie bieden. 

Je moet alleen weten hoe je ermee omgaat.

Hierom is Instagram onmisbaar voor jouw showroom

Voordat ik inga op de hoe-vraag, eerst de waarom-vraag. Instagram is van alle social media platformen de grootste stijger in aantal gebruikers in 2019. Het aantal Instagram gebruikers in Nederland is het afgelopen jaar met 710.000 personen toegenomen. Hier ligt dus heel veel potentie! 

Maar liefst 54% van van de browsers gebruikt social media voor onderzoek naar een product. Onze ervaring leert ons dat potentiële bezoekers altijd eerst online onderzoek doen. Voordat een klant de route naar jouw showroom überhaupt in z’n telefoon typt, heeft de die jouw website en social media al bezocht. En hier moet je als showroomhouder op inspelen.

Instagram draait om de visuele ervaring. Wat draait er nog meer om visuele ervaring? Jouw showroom. Het unieke aspect van een showroom is dat de klant langs kan komen om de producten te voelen, te testen en voor advies natuurlijk. Instagram, als social media platform, sluit goed aan op dit gegeven. In tegenstelling tot andere platformen (denk aan Facebook) kan je als beheerder niks anders posten dan visuele content. Zie Instagram als een online etalage van jouw winkel!

1. Maak gebruik van een bedrijfsprofiel

Zorg er allereerst voor dat je een logische accountnaam hebt. Gebruik altijd jouw bedrijfsnaam en vermijd onnodige en verwarrende zaken in de naam. 

Daarnaast moet je het profiel omzetten naar een bedrijfsprofiel. Nadat je een account hebt aangemaakt kun je dit overzetten in de Instellingen van de app.

Heb je ook een Facebook bedrijfsprofiel? Dan kan je beide koppelen

2. Schrijf een sterke bio 

Je hebt niet heel veel ruimte in de bio (150 karakters) dus is het belangrijk dat je deze ruimte goed gebruikt. Maak kenbaar waar de showroom zich bevindt en wat jij de klant te bieden hebt. Daarnaast kan je specifieke hashtags toevoegen, waardoor klanten jouw profiel makkelijker kunnen vinden. 

En belangrijk: voeg tot slot ook jouw website toe. Hiervoor biedt Instagram een aparte plek waar je een URL in kan plakken.

3. Optimaliseer je hashtags 

De kracht van Instagram is dat je hashtags kan gebruiken in een post. Hierdoor kunnen gebruikers specifieke content vinden. Uit onderzoek is gebleken dat een post met 11 relevante hashtags bijna 80% interacties ervaart op basis van 1000 volgers.

Gebruik daarom locatie-gerichte hashtags. Zit de showroom in Kampen? Gebruik dan bijvoorbeeld #kampen. Elke stad heeft zo haar eigen hashtags. Een ander voorbeeld is #shoppenindoetinchem. 

Je kan de hashtags ook gebruiken om wat over een product te vertellen. Gebruik bijvoorbeeld #auping of #aupingdealer als jouw post over een Auping bed gaat. 

Gebruik de zoekfunctie van Instagram om relevante hashtags te zoeken.

Zorg ervoor dat hashtags iets toevoegen aan de post. Gebruik er ook niet teveel. En plaatst deze in zinnen of onderaan de tekst.

4. Plaats content

Ondanks dat dit een open deur is, is het voor velen niet vanzelfsprekend. 

Lees dit artikel waarin ik uitleg hoe je goede content maakt. En in dit artikel geef ik je een aantal social media content ideeën. 

Zoals ik eerder zei: zie Instagram als jouw digitale etalage. Zorg dat jouw content er verzorgd, aantrekkelijk en uitnodigend uitziet. Het moet de potentiële klant zodanig kunnen triggeren dat ze niks anders willen doen dan nu jouw showroom bezoeken.

Elke post heeft z’n eigen onderwerp. Soms kan een bepaald product centraal staan of een dienstverlening. Wellicht haakt de post in op de actualiteit. Maar laat altijd de meerwaarde zien aan de klant. Vervorm jouw unique selling points in unique buyer reasons voor de klant.

Zorg ervoor dat je de content “lokaal maakt”. Bij zowel een reguliere post als een Instagram Story kan je een locatie aangeven waar je de post hebt gemaakt. 

5. Maak gebruik van video’s

Naast het plaatsen van foto’s is Instagram ook geschikt voor het plaatsen van video’s!

Je kan bijvoorbeeld simpele video’s maken over de showroom, nieuwe producten, tevreden klanten of je werknemers. Hiermee verlaag je de drempel voor de klant en stel jij je ook transparant op.

6. Plaats je content op een goed moment

Tegenwoordig wordt de content getoond op basis van het algoritme en niet in chronologische volgorde. Desondanks is het slim om op piekmomenten in te spelen.

In de app kun je doelgroep statistieken vinden. Met daarin onder andere wanneer jouw volgers het meest actief zijn per dag per uur.

7. Maak gebruik van user generated content

User generated – wat? User generated content is content wat door de klant zelf is gemaakt. 

Denk hierbij aan foto’s van een voltooid project of klantenreviews. Het grootste voordeel van dit soort content is dat je bouwt aan social proof. Je laat aan potentiële klanten zien hoe tevreden huidige klanten zijn en wat jij voor een klant kan betekenen.

Je geeft hiermee potentiële klanten een vertrouwd gevoel. Dit draagt aanzienlijk bij in hun overweging binnen de klantreis.

Vraag na levering of de klant een foto wil sturen van het product of review wil achter laten.

8. Krijg input van jouw doelgroep

Wanneer je een post plaatst, zorg er dan voor dat deze interactief is. 

Een like is mooi, een reactie is mooier. Eindig de caption dan met een vraag of een andere soort uitnodiging waardoor de lezer wordt getriggerd om te reageren.

9. Gebruik call-to-actions

Vergeet niet dat social media een onderdeel is van online marketing. En daarmee ook een onderdeel is van de klantreis

Het is daarom zonde om geen opvolging te hebben na jouw post. Als jouw post een commercieel onderwerp heeft zorg ervoor dat je een passende call-to-action gebruikt.

Vertel je iets over een merk? Zorg ervoor dat de lezer vervolgens naar een pagina op jouw website wordt gestuurd waar je meer vertelt over dit merk. 

Let op dat Instagram geen klikbare links toe laat in de captions. Ondanks dat je de link erin plaats, kan de lezer er niet op klikken. Een oplossing hiervoor is “link in bio”. Hierbij geef je aan dat de link in de bio staat en plaatst je vervolgens de url in je bio. Hier kunnen gebruikers wel op klikken.

10. Maak het persoonlijk

Door de juiste content te creëren kan je een Instagram-pagina persoonlijk maken voor jouw potentiële klanten. Ook dit draagt bij aan het vertrouwen. Hierbij staan niet jouw producten centraal. Maar sta jij centraal. Enkele voorbeelden:

Schetst een profiel van jouw verkoopadviseurs en creëer een post waar zij iets over zichzelf en hun rol binnen de organisatie vertellen

Vertel over de historie van jouw organisatie. Deel oude foto’s van hoe de showroom er vroeger uitzag. En vertel het verhaal van jouw bedrijf hoe het is geëvolueerd tot wat het nu is.

Maak het lokaal. Laat zien waar je vandaan komt. Deel een groepsfoto van jouw werknemers bij een herkenbaar punt in jouw stad. Houden jullie van voetbal? Een idee zou zijn om een foto te delen van het personeel in een voetbalshirt van de lokale club.

Maak het menselijk. Heb je bijvoorbeeld een personeelsuitje? Deel hiervan de foto’s op Instagram! Deel hierbij alleen de geschikte foto’s 😉.

11. Bied weggevertjes

Een ander idee is om jouw volgers iets te bieden in ruil voor een like of reactie. 

Heb je een beddenshowroom? Je zou een weggeefactie kunnen opzetten waarbij iedereen die de foto liket automatisch meedoet om een gratis dekbedovertrek te winnen.

Dit is een mooie manier om jouw merk lokaal te promoten en nieuwe volgers te krijgen.

12. Maak gebruik van Instagram Stories

Instagram Stories is een populaire functie van de app en is mooie toevoeging voor jouw pagina. Stories verschijnen bovenaan de feed van de volger, waardoor het opvalt, en zijn dynamischer dan reguliere posts door de verschillende functies en toevoegingen. 

Je kan meerdere stories per dag posten zonder de feed van je volger vol te spammen. Instagram Stories moet een integraal onderdeel zijn van jouw Instagram marketing strategie. 

Conclusie

Ik ben van mening dat Instagram veel potentie biedt voor showrooms. Uiteraard zolang dit relevant is in klantreis.

Met de juiste aanpak kan je een persoonlijke en uitnodigende feed creëren op jouw profiel. Hiermee versterk je de band van jouw showroom en klanten in jouw regio.

En met het stijgende gebruik van Instagram is het een platform wat nog jaren meegaat. 

Weet jij andere manieren die showrooms kunnen inzetten op Instagram? Laat het weten in een reactie hieronder!

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *